Az új évszázad első bombázója

Ilyen lesz az amerikai légierő legújabb stratégiai bombázója.

Zord Gábor László
2016. 02. 29. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje légi hadműveleti szimpóziumán a floridai Orlandóban tett bejelentés a grafikán kívül csak hangzatos szavakat tartalmazott, illetve egy ígéretet, miszerint az új gépet a repülős katonáktól várt javaslatok alapján kívánják elnevezni.

A rajz ugyanakkor nagyon fontos jelzés arra nézve, merre mentek a légierő követelményszabói és az NG mérnökei, hogy elérhető áron olyan gépet alakítsanak ki, amely képes lehet a kor kihívásainak eleget tenni: korszerű légvédelem oltalmazta célokra hagyományos vagy nukleáris csapást mérni, opcionálisan pilóta nélküli konfigurációban is a magas kockázatú bevetéseken. A rajz tulajdonképpen az NG előző, B–2-es bombázójának kisebb, némileg átszabott változatát ábrázolja. Mint repülő eszköz, nem törhettek technológiai áttörésre megalkotói: a gép, ugyanúgy, mint elődje, szubszonikus, azaz hangsebesség alatti gyorsaságú lesz. A legfőbb változtatás minden bizonnyal úgymond a gép „bőre” alatt várható, új anyagok felhasználásával csökkentik tovább a gép rádiólokációs és infravörös tartománybeli észlelhetőségét, továbbá korszerű elektronikai hadviselési rendszert kap, illetve olyan csapásmérő robotrepülőgépeket indíthat, amelyekkel részben kívül maradhat a légvédelem megsemmisítési zónáján.

A visszafogott dizájn a gépenként 550 millió dolláros (150 milliárd forint) „limitált” darabárnak és a megszabott rövid fejlesztési időnek tudható be, amelyek miatt a ki nem próbált, kockázatos technológiákat kerülték. Valószínű, hogy az NG-vel szemben pályázati vesztes, a Boeing (a számvevőszék a minap utasította el a panaszát) ez utóbbi követelménynek nem tudott jól megfelelni: vagy túl futurisztikusnak, vagy túl konzervatívnak bizonyult az ajánlatuk – arról nem is beszélve, hogy míg az NG a nyolcvanas években tervezte a B–2-est, addig a Boeing utoljára az ötvenes években (!) tervezett bombázót a máig szolgálatban lévő B–52-es formájában. A B–21-es fejlesztése pont ezeknek a „dinoszauruszoknak” és a nyolcvanas években rendszeresített B–1-eseknek a leváltását célozza. A bombázóprojekt korlátozott technológiai céljai arra a kudarcra vezethetők vissza, amelyet az amerikai védelmi szektor az F–35-ös vadászbombázóval szenvedett el óriási költségtúllépések és késedelmek formájában.

Most, hogy a Pentagon kiterítette első kártyáit leendő új gépéről (amelynek szolgálatba állása a 2020-as évek közepén várható), nem kizárt, hogy rövidesen az orosz Minoboroni (védelmi tárca) is csepegtet némi információt az úgynevezett PAK DA-programjáról. Szakmai körökben úgy tudják, a terveken a Tupoljev Iroda dolgozik az úgynevezett nyolcvanas projektben: itt a hangsúly sokkal inkább olyan nagy hatótávolságú robotrepülőgépek hordozásán van, amelyek nem teszik szükségessé a behatolást ellenséges légtérbe. Ilyen fegyverekkel tartott bemutatót az orosz légierő az elmúlt hónapokban Szíriában is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.