Egy kiállítás, amit minden tanárnak látnia kéne

A diákokra nyitott tanárok keze alól kerülnek ki a legjobb tanulók. Bemutatjuk a múlt jövőbe látó duóját.

2016. 05. 26. 8:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok vita övezi manapság a magyar közoktatást. Már az elnevezése is (köznevelés/közoktatás) ideológiai szekértáborok mentén történik. Van azonban néhány dolog, amelyben pártállásra való tekintet nélkül mindenki egyetérthet: mindig voltak és vannak olyan tanáregyéniségek, akik tevékenységükkel magát „az iskola” hivatását fogalmazzák újra saját maguk és a rájuk bízottak számára. Ilyen karakter volt a 120 éve született Öveges József és 20 évvel fiatalabb tanítványa, monográfusa, Kovács Mihály.

– Mérhetetlen nyitottságuk volt az új nemzedékre. Az egyszerűség, a hasznosság és a hatékonyság olyan elemei voltak pedagógiájuknak, amelyeket játékossággal és szemléletességgel ötvöztek – fogalmazott a tanárzseniknek emléket állító tárlat hétfői megnyitóján Labancz Zsolt rendi tartományfőnök a pesti Piarista Gimnáziumban. És hogy miért itt? Talán nem véletlen, hogy nem ismeretes: Öveges József – és hozzá hasonlóan Kovács is – piarista paptanár volt, csakhogy a pártállamban ez nem „hangzott jól”. Utóbbi tevékenysége területeként igen szemérmesen „a Mikszáth téri gimnáziumot” emlegették a sajtóban, persze a sorok közt azért sokan tudtak olvasni.

A két tanár igen eltérő utat járt be. Öveges 1935-ben fizikatankönyv-íróként mutatkozott be, majd felkérték a „Kis fizika” sorozat megírására. A tömör, alig 80 oldalas tankönyvek még a Rákosi-korszakban is minden iskola legszükségesebb kiadványai közé tartoztak. A professzor hamar a pesti főiskolai katedrán is találta magát. Harminckét könyve között megjelent időjárás-jelentésről szóló, ismeretterjesztő kiadvány (jelige: „Dobja el esernyőjét, vegye meg Öveges könyvét!”), de alig egy évvel a hirosimai atombomba ledobása után, 1946-ban már részletesen írt az atombombáról is. „Sugárözönben élünk”, „A fegyverek fizikája”, „Kísérletezzünk, gondolkozzunk!” című munkái máig hatóan és jóval a fizika világán is túlmutatóan érdekes, értékes olvasmányok, amelyeket tízezrével vásároltak az emberek akkor. Az ország tanára 1955 után lett: a rádióban 250 előadása ment le, a tévé élő adásában (100 kérdés, 100 felelet) pedig rengeteg érdekfeszítő titkot fejtett meg – a közmédiában műsoridő-arányosan azóta sem szórtak annyi reálismeret-terjesztést, ami kihatott arra is, hogy olyan sokan választották a műszaki-tudományos pályát – köztük az egykori Kovács-tanítvány, a Tücsök fantázianevű gép, a Mikromat kibernetikai építőkészlet diák konstruktőre, Woynarovich Ferenc, aki a hatvanas években járt a „piarba”, jelenleg az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont fizikusa.

Öveges egyébként rengeteget készült és gyakorolt rádiós és tévés előadásaira is. Százezrek emlékezhetnek Hekire, a mágnesesrezonancia-kutyára, aki a megfelelő frekvenciájú hangra előjött, de érzékletes magyarázataival akár a szegedi parasztasszonyoknak sem maradt adós. Mert mégis hogyan működik a rádió?

– Gondoljon arra, hogy van egy macskája, amelynek Pesten rángatják a farkát, és magánál nyávog

– idézte fel a kiállításmegnyitón az anekdotát Görbe László, a budai Szent Margit Gimnázium piarista rendi fizikatanára, a két nagy előd munkásságának kutatója.

Kovács Mihály korszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az 1958-59-es tanévben, az első hazai számítógépek megjelenése idején meghirdette kibernetika szakkörét. Kozma László 1958-ban készítette el a MESz-1 elektromechanikus számítógépet a Műegyetemen, 1959. január 21-én pedig elkezdett működni a Magyar Tudományos Akadémián az M-3, az első magyar elektronikus számítógép, amit 1959. áprilisában Kovács Mihály már meg is mutatott diákjainak – mondta el a megnyitón Képes Gábor, a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság főmunkatársa, aki Kovács Mihályt az első magyar középiskolai számtektanárnak tekinti.

A szakkörön sorra jelentek meg saját és diákjai kibernetikai játékai (ezek közül a Mikromatot boltokban is kapni lehetett), amelyek az első hazai számítógépes oktató játékok előfutárainak tekinthetők. Nem panaszkodott eszközhiányra, cserkészi leleményéből „élt”: igazi személyi számítógépet viszont a 70-es évek végén szerzett az iskola, ez persze robbanást idézett elő a rá bízott tanulók informatikai alkotóerejében: a 80-as évek közepén sorra publikálták játékaikat a Mikroszámítógép Magazinban.

Kovács a hatvanas években ezenkívül a Mikszáth téri gimnáziumban konstruált túravitorlások építésével is a média fókuszába került. Ezekkel és még sok minden mással találkozni lehet a Piarista utcai gimnázium harmadik emeletén berendezett kiállításon, így megismerhető a Didaktomat feleltető gép, a Műegér, a Csodamalom és a Jóbarát nevű kalózvitorlás méretarányos makettja is, amelyet piarista diákok építettek és restauráltak is később, és amelynek eredetijével életre szóló kalandokat éltek át a Balatonon. Lélegzetelállító képes beszámoló elevenít fel egy 1968-as eseményt is, amikor is a Kovács tanár úr és a diákok által épített, Fiastyúk nevű beluga túravitorlást kiszabadították „méhéből”, a kibelezett fizika-szaktanteremből, az akkor épített Erzsébet híd ráérő építőmunkásainak felügyelete alatt a Mikszáth téri iskola Múzeum utcai frontja felől.

Övegestől mások mellett a tévéműsorok kérdezőkártyáit, saját készítésű előadásvázlatait csodálhatjuk meg a kiállításon. És amit még: a Csodák Palotája Öveges József álma volt, ezt Budapesten a halála után meg is nyitották.

Visszakanyarodva az iskola lényegére, Labancz Zsolt elmondja:

– Manapság sokat beszélünk az oktatásról és a nevelésről. Ha meg akarjuk fogalmazni, mi a lényege, talán azt mondhatjuk, a vágynak a felébresztése a tudás megszerzésére. Az igazi pedagógus képes erre. Öveges Józsefet a személyisége, Kovács Mihályt a tudás innoválása és a diákok bevonása tette alkalmassá; egy tankönyvbevezetőjében azt írta, egy évben sem tanított mindent ugyanúgy, mint az előzőben, kézzel foghatóan érezte, hogy a tudás elavul, és új irányokba kell indulni. Pedagógusként csodálhatjuk, hogyan tudott a munkájára így tekinteni. Ők ketten leépítették a mítoszt arról, mi a tanár szerepe.

Ami pedig a diákok bevonását illeti, Kovács Mihály szakkörbeosztása is látható a kiállításon: 9.-es diákoknak 10.-es nebuló adott elő az automatizálásról, a 10.-es szakkörbe pedig 11.-es tanuló segített be.

A mai kor Labancz Zsolt szerint arra hívja a (pedagógus)társadalmat, hogy ne is csak az óra, a szakkör vagy a tanrend legyen a gondolkodás tárgya, hanem maga az iskola mint intézmény, mint műfaj, mint hivatás is kérdőjeleződjön meg.

A Piarista Rend Magyar Tartománya és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Jövőbe látó piaristák elnevezésű időszaki kiállítását, tudomány- és technikatörténeti bemutatóját szeptember 30-ig lehet megtekinteni előzetes bejelentkezés alapján, a [email protected] címre írt elektronikus levéllel. A kiállítás Borbás Péter és Farkas Emánuel keze munkáját dicséri.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.