Csökkenőben a dízelautók népszerűsége

Minden harmadik dízelautó-tulajdonos benzines autóra váltana következő vásárlásakor.

MTI
2017. 04. 30. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dízelbotrányt követően esni kezdett a dízelautók népszerűsége: a dízeltulajdonosok közül már minden harmadik benzinüzemű autóra váltana a dízelmotorok koromkibocsátása és használatuk lehetséges korlátozása miatt.

Az elektromos autók a csekély hatótáv és a támogatással együtt is magas beszerzési költség miatt egyelőre nem képviselnek reális alternatívát az átlagos vásárlók számára. Az autógyártók számára is rossz hír ez, hiszen a dízeltechnológia romló elfogadottsága milliárdos fejlesztési beruházásaik megtérülését kockáztatja. Ha pedig csökken a dízel népszerűsége, az munkahelyek ezreit is veszélyezteti mind az autógyártásban, mind pedig a beszállítóknál. Csak a Bosch autóipari beszállítónál például 50 ezer állás függ a dízeltechnológiától.

A technológia életben maradása mellett emelték fel szavukat a gyártásban érdekelt szervezetek vezetői: „Egyáltalán nem szolgálja a környezetvédelem ügyét a dízel szapulása\" – jelentette ki Christian Vietmeyer, a fémipari vállalatok szakmai képviseleti szervezetének az elnöke, megjegyezve, hogy a vásárlók nagy része érzelmi alapon szokott dönteni.

A német autógyárak, a Volkswagen, a Daimler és a BMW kommunikációja pedig nagy hangsúlyt helyez a dízelmotorok alacsony fogyasztásának és alacsony szén-dioxid-kibocsátásának a tudatosítására.

Harald Krüger, a BMW vezérigazgatója a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung lapnak adott interjúban pedig arról beszélt, hogy nagy jövő áll még a tiszta dízel előtt. Luca de Meo, a Volkswagen leányvállalata, a Seat vezérigazgatója pedig a Focus szombati számában megjelent interjúban leszögezte, hogy „ha a szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni akarjuk, akkor rövid- és középtávon egyszerűen nem tekinthetünk el a dízelmotoroktól”. A VW szóvivője, Nicolai Laude szerint „a legújabb kipufogógáz-kezelési technológia a nitrogén-oxid problémát is megoldja az új autóknál”. A német autóipar szakmai szervezete, a VDA elnöke Matthias Wissmann pedig hangsúlyozta, hogy a német autógyártók és beszállítók „teljes erőbedobással dolgoznak a dízeltechnológia jobbításán”.

A Roland Berger vezetési tanácsadó vállalat felmérése szerint a felső- és közép kategóriában a dízelautók részaránya 2030-ra egy harmadra, a kisautók kategóriájában pedig nullára csökken. Jelenleg minden második új autó dízel Európában.

A nagy autógyártók rendületlenül milliárdokat invesztálnak a technológia fejlesztésébe. A német környezetvédelmi minisztérium szerint ugyanis a dízelautók károsanyag-kibocsátása közúti forgalomban jócskán felülmúlja az uniós határértékeket. A német tartományi kormányzatok ezért ellenintézkedéseket fontolgatnak. Stuttgart és München például 2018-tól az idősebb dízelautók használatának a betiltását tervezi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.