Jelenleg az Európában értékesített új személyautók fele dízelüzemű, miközben évtizedekkel ezelőtt a gázolaj szinte kizárólag a teherszállító járművekre volt jellemző. Ez a kilencvenes években megváltoztatott gazdaságpolitikai irányelvek következménye, hiszen az európai kormányok egymással versengve támogatták a dízelhajtás fejlesztését és az ilyen autók forgalmazását. Ha pusztán az eladott dízelautók számát nézzük, e törekvés hangos sikernek bizonyult. Ugyanakkor a távolabbi célok nemhogy megvalósultak volna, hanem tovább súlyosbodott a helyzet. A nagyvárosok levegőminősége nem javult, hanem romlott. 2015 és 2016 végén olyan szmog borította be Párizst, hogy ideiglenesen a világ legszennyezettebb levegőjű városa lett, megelőzve Pekinget is. A füstködért a dízelautókat okolták, és szmogriadót vezettek be (a páros és a páratlan rendszámú autók felváltott napokon közlekedhettek) – írja a The Atlantic. Ugyanezek a jelenségek sok más városban, például Londonban is megfigyelhetők.
A dízelolaj hatékonysága jobb a benzinénél (ugyanakkora tankot teletöltve messzebb jutunk egy dízelautóval), ezáltal ezen autók kevesebb üvegházhatású gázt bocsátanak ki, mint a benzinesek. Ennek azonban ára van. A hatvanas évek óta a benzinüzemű motorok kipufogógázában jelentősen csökkent az egészségre káros, környezetszennyező összetevők koncentrációja a füstszűrők és a katalizátortechnológia fejlődésével. A dízelolaj azonban sokkal kevésbé finomított üzemanyag, több benne például a nagyon kis szemcseméretű, rendkívül egészségkárosító hatású összetevő, valamint a nitrogén-dioxid, amely súlyos szerepet játszik a szmog kialakulásában.
Most, hogy a világ kezdi belátni, nagy hiba volt a dízelt erőltetni, ugyanazok a hivatalok alkotnak direktívákat a gázolajjal hajtott személyautók visszaszorításához, amelyek két évtizede még segítették elterjedésüket. Párizs polgármestere 2020-ra ígéri az utolsó dízelautó eltűnését a városból, Athén, Mexikóváros, Madrid vezetői 2025-re tervezik ugyanezt. E folyamatok már tavalyelőtt elkezdődtek, de a dízelautók gyártói még reménykedhettek abban, hogy hacsak valami katasztrófa nem történik, a gázolajellenes korszellem majd átadja helyét egy új „divatnak”.