Tönkreteszi a tüdőnket a dízel, néhány nagyvárosból ki is tiltják

Ugyanazok alkotnak direktívákat a gázolajos autók visszaszorítására, akik egykor az elterjedésüket szorgalmazták.

Molnár Csaba
2017. 06. 27. 16:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg az Európában értékesített új személyautók fele dízelüzemű, miközben évtizedekkel ezelőtt a gázolaj szinte kizárólag a teherszállító járművekre volt jellemző. Ez a kilencvenes években megváltoztatott gazdaságpolitikai irányelvek következménye, hiszen az európai kormányok egymással versengve támogatták a dízelhajtás fejlesztését és az ilyen autók forgalmazását. Ha pusztán az eladott dízelautók számát nézzük, e törekvés hangos sikernek bizonyult. Ugyanakkor a távolabbi célok nemhogy megvalósultak volna, hanem tovább súlyosbodott a helyzet. A nagyvárosok levegőminősége nem javult, hanem romlott. 2015 és 2016 végén olyan szmog borította be Párizst, hogy ideiglenesen a világ legszennyezettebb levegőjű városa lett, megelőzve Pekinget is. A füstködért a dízelautókat okolták, és szmogriadót vezettek be (a páros és a páratlan rendszámú autók felváltott napokon közlekedhettek) – írja a The Atlantic. Ugyanezek a jelenségek sok más városban, például Londonban is megfigyelhetők.

A dízelolaj hatékonysága jobb a benzinénél (ugyanakkora tankot teletöltve messzebb jutunk egy dízelautóval), ezáltal ezen autók kevesebb üvegházhatású gázt bocsátanak ki, mint a benzinesek. Ennek azonban ára van. A hatvanas évek óta a benzinüzemű motorok kipufogógázában jelentősen csökkent az egészségre káros, környezetszennyező összetevők koncentrációja a füstszűrők és a katalizátortechnológia fejlődésével. A dízelolaj azonban sokkal kevésbé finomított üzemanyag, több benne például a nagyon kis szemcseméretű, rendkívül egészségkárosító hatású összetevő, valamint a nitrogén-dioxid, amely súlyos szerepet játszik a szmog kialakulásában.

Most, hogy a világ kezdi belátni, nagy hiba volt a dízelt erőltetni, ugyanazok a hivatalok alkotnak direktívákat a gázolajjal hajtott személyautók visszaszorításához, amelyek két évtizede még segítették elterjedésüket. Párizs polgármestere 2020-ra ígéri az utolsó dízelautó eltűnését a városból, Athén, Mexikóváros, Madrid vezetői 2025-re tervezik ugyanezt. E folyamatok már tavalyelőtt elkezdődtek, de a dízelautók gyártói még reménykedhettek abban, hogy hacsak valami katasztrófa nem történik, a gázolajellenes korszellem majd átadja helyét egy új „divatnak”.

De aztán tavaly nyár végén beütött a krach. Kiderült, hogy a Volkswagen szándékosan olyan „csaló alkatrészt” épített a dízelautóiba, amelyek meghamisították a környezetvédelmi ellenőrzések eredményeit. Ezáltal az utakon a Volkswagenek boldogan pöföghették a levegőbe az egészségügyi határértékeket sokszorosan meghaladó koncentrációjú mérgező anyagokat. Amint a laborban rákapcsolták őket a mérőműszerre, egyszeriben jobb belátásra tértek, és olyan környezetbarát módon viselkedtek, mint a kis angyal. Ez többszörösen is megérte a cégnek (amely a világ vezető autógyártója): nem kellett drága fejlesztéseket végrehajtania, hogy autói úgy legyenek környezetbarátok, hogy közben hatékonyak maradnak, de a vevők mégis elégedetten repeszthettek a jól gyorsuló, keveset fogyasztó autóikkal. A botrány hatalmas károkat okozott a Volkswagennek, eddig 22 milliárd dollárnyi környezetvédelmi bírságot róttak ki rá csak az Egyesült Államokban, és ebben nincs benne a sok ezer autó visszahívásának és a többi kártérítési pernek a költsége. Azóta kiderült, hogy egy sor más gyártó is sáros hasonló ügyekben, például a Fiat–Chrysler és a General Motors. Az Európai Unió Olaszország ellen is eljárást kezdeményezett, amiért az elmulasztotta rászorítani az előírások betartására a nemzeti kincsnek számító Fiat–Chryslert.

Úgy tűnhet, hogy a dízelolaj napjai leáldozóban vannak. Mielőtt azonban eltemetnénk, érdemes áttekinteni a múltját, hogy esetleges jövőjét pontosabban meg tudjuk jósolni. A dízelolaj kezdetben, a XIX. század közepén az olajipar kidobott, haszontalannak tartott mellékterméke volt. Akkoriban a kőolajat legfőképpen világításra használták, ehhez pedig a legkönnyebb összetevőinek kerozin nevű keverékére volt szükség (az eltérő sűrűségű szénhidrogéneket a frakcionált desztillációnak nevezett eljárással választották el egymástól eltérő forráspontjuk alapján). A dízelfrakciót (amelyet ekkor még nem neveztek így) nagyrészt kidobták, hiszen még a benzinnél is nehezebb volt, így begyújtani sem volt egyszerű.

Aztán a XIX. század végén Rudolf Diesel kifejlesztett egy új motortípust, amely épp a gázolaj tulajdonságait aknázta ki, hogy a korábbiaknál (legalábbis bizonyos feladatok ellátására) hatékonyabb meghajtást eredményezzen. Bár a benzines Otto-motorokhoz hasonlóan a dízelmotorokban is négy lépésben történik az üzemanyag elégetése, itt nem szikra indítja be a robbanást, hanem a beszívott, majd nagyon összesűrített és felmelegedő levegő gyújtja be az üzemanyagot. Ezáltal a lehető legtöbb energiát facsarják ki az elégő olajból, így alacsony fordulatszám mellett is nagy tolóerőt lehet a meghajtott járművel elérni. A magasabb hőfokra melegített üzemanyag hatékonyabban ég, így egy literből messzebbre jutunk. Mindezek a tulajdonságai a teherszállításban szinte egyeduralkodóvá tették a dízeles meghajtást a mai napig.

A dízel személyautós térhódítására azonban majdnem száz évet kellett várni (noha természetesen korábban is voltak dízelautók alárendelt szerepben). Ekkor a cégalapító Ferdinand Porsche unokája, Ferdinand Piëch vezette a Volkswagent. Irányításával (a kor innovációinak, például a turbódízel-injektornak, a TDI-nek a segítségével) kis méretű és csendes dízelmotorokat kezdtek készíteni, így a nagyközönség számára is kívánatossá tudták tenni a korábban „olcsó, de lomha, füstös, büdös és hangos” imázsú dízelautókat. A Volkswagen ehhez „Tiszta dízel” szlogenű reklámkampányt indított kilenc éve az Egyesült Államokban, a mottó ma már kegyetlen gúny tárgya.

A vevők saját érzékszerveik alapján döntenek arról, hogy melyik autó tetszik nekik, és melyik nem. A csendesebbé váló, kevésbé büdös és kevésbé fekete füstöt kipufogó dízelautók „környezetbarátabbakká” váltak az emberek szemében, noha a valóságban továbbra is kifejezetten mérgező anyagokat bocsátottak a levegőbe. Az ember okozta globális felmelegedés közismertté válásával az üzemanyag-hatékonyság már nemcsak az ember pénztárcája szempontjából lett fontos, hanem afféle morális kötelességgé is vált. Ezért még öt évvel ezelőtt is tömegével voltak olyan politikusok, sőt környezetvédelmi aktivisták is, akik a dízelautókat támogatták a benzinesekkel szemben.

Franciaországban és Spanyolországban az ezredforduló környékén a dízelautók után kevesebbet kellett adózni, a kormányok így próbálták segíteni az elterjedésüket. Ez sikerült, hiszen míg 1990-ben csak a személyautók 14 százaléka volt dízeles Európában, addig 2011-ben már a kocsik 56 százaléka (mára ez némileg csökkent). Japán (ebben is) megelőzte a világot. Ott 2000 környékén érték el legmagasabb részesedésüket a dízelautók az utakon, azóta viszont szinte teljesen kiszorították őket a hibridek. Míg a magas üzemanyagáraktól sújtott Európában hatalmas sikerrel zárultak a dízeleket népszerűsítő kampányok, addig Amerikában efféle érvekkel kevésbé lehet megfogni az embereket (jelenleg a benzin literenkénti átlagára az Egyesült Államokban 167 forint, miközben a bruttó havi átlagkereset 1,2 millió forintnak felel meg).

Mindezek miatt a dízel egészségkárosító hatásai – amelyeket egyre több szakértő nevez egyenesen katasztrofálisnak – is Európára koncentrálódnak. A dízel-kipufogógázban nagy koncentrációban jelen lévő nitrogénoxidok főként a gyerekeknek okoznak alsó légúti megbetegedéseket, például asztmát, a korom és más apró szemcseméretű szennyeződések pedig leülepednek tüdőnkben, és a ráktól kezdve a szívbetegségeken át az agyvérzésig megszámlálhatatlan betegségért lehetnek felelősek. A Lancet orvosi szakfolyóirat cikke szerint 2011-ben 400 ezer ember halt meg Európában a légszennyezés következtében. A szerző szerint ebből a dízelautók miatt meghaltak száma százezrekre tehető évente.

A legújabb politikai irányváltás hatására biztosan csökkenésnek indul az eladott dízelautók száma. Ugyanakkor az ezek okozta egészségügyi ártalmak nem fognak egyik percről a másikra semmivé enyészni. Amerikában, miután a Volkswagen kénytelen-kelletlen visszahívta az összes olyan modelljét, amelybe beépítette a csaló mechanizmust, rengeteg vevő inkább megtartotta és ma is boldogan használja a hatékony, de mérgező gázkibocsátású autókat. Az eladások talán csökkenésnek indulnak a rossz sajtó és a megszűnő (esetleg visszájukra forduló) pénzügyi kedvezmények miatt. Vélhetőleg hasonlóan lassú folyamatok várhatók Európában is. Dacára az ambiciózus politikusi ígéreteknek, nagyon valószínű, hogy még hosszú évtizedekig együtt kell élnünk a dízelautókkal.

Két dízelautó, egy Opel Zafira és egy Smart ForTwo modell bukott meg a német szövetségi közlekedési minisztérium szén-dioxid-kibocsátási tesztjén. A minisztérium kedden adott tájékoztatása szerint a két – már nem gyártott – dízelmotoros modell a gépkönyvben megadott érték felett bocsát ki szén-dioxidot. A 0,8 literes dízelmotorú Smart modellnél még további vizsgálatokra lesz szükség az intézkedésekhez – áll a közleményben, az 1,6 literes dízelmotorral szerelt Zafira modellt azonban a motorvezérlő szoftver frissítésére vissza kell hívnia az Opelnek.

A minisztérium nem vonja vissza az érintett modellek típusengedélyét, és nem kell módosítani az autók szén-dioxid-kibocsátás alapján megállapított gépjárműadóját sem, mivel a mért és a megadott értékek között az eltérés nem haladja meg a tíz százalékot. A két modellből együttesen kevesebb mint tízezer van forgalomban Németországban. A Volkswagen dízelbotrányát követően a német szövetségi közlekedési minisztérium 29 gyanús autó emissziós tesztjét rendelte meg. (MTI)

 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.