Felrobbantotta a netet egy jelenleg Bécsben élő, szaúdi származású kamaszlány ötlete: a 16 éves Radzsúf Alhumedi felvetésének köszönhető, hogy az Apple eszközein sok más új hangulatjel mellett megjelent a hidzsábos (vagyis a csupán a hajat eltakaró fejkendős) emodzsi is.
Radzsúf a CNN-nek mesélte el, honnan jött az ihlet: amikor WhatsAppon csetelt barátaival, nem talált olyan hangulatjelet, ami őt, mint muszlim lányt, nőt ábrázolta volna: „az tény, hogy nincs olyan emodzsi, ami engem és muszlim nők millióit jelképezi, egészen megdöbbentő volt” – mesélte az amerikai csatornának.
A lány ekkor hirtelen felindulásból levelet írt az emodzsikat fejlesztő nonprofit cégnek, a Unicode-nak, és utána nem is igazán foglalkozott az egésszel. „Nem nagyon volt elképzelésem arról sem, hogy az emodzsinak hogy kellene kinéznie, csak azt szerettem volna, hogy többféle bőrárnyalatban is elérhető legyen, hiszen a hidzsábot különböző rasszokhoz tartozó nők milliói viselik” – mondta.
Annál nagyobb meglepetésként érte, amikor megkeresték a cégtől az ötlettel kapcsolatban: a Unicode munkatársai nem csak támogatták hidzsábos emodzsi tervét, de Radzsúf segítségét kérték a dizájn kialakításához – a hangulatjel pedig bekerült az új WhatsApp-fejlesztések közé.
Az újítást ellentmondásosan fogadták a felhasználók: volt, aki a nők elnyomásának, és a patriarchális elvek szentesítésnek szimbólumaként kezelik az új emodzsit, és azzal vádolják az ötletgazdát, hogy támogatja a nemi elnyomást, sőt megjegyzik, hogy a hidzsáb a muszlim terjeszkedés trójai falova, vagy hogy külön hangulatjel kellene az arab országokban kizsákmányolt, rabszolgasorban tartott asszonyoknak is – mások viszont gratuláltak az fejlesztéshez, ami képviseli, megmutatja a muszlim nőket a virtuális térben.
Az ötlet tényleg forradalminak számíthat, ha azt nézzük, hogy Afganisztánban azért is kampányt kell indítani, hogy a nők nyilvánosan használhassák saját nevüket, amit – a tradíciók szerint – még a sírjukon sem tüntetnek fel.