Július 29-én, 24 napos utazás után az MSV Nordica nevű finn jégtörő hajó megérkezett Grönland fővárosába, Nuukba. A hajó az észak-amerikai kontinens másik oldaláról, a kanadai Vancouverből indult július 5-én, és nyugat–keleti irányban kelt át a Csendes- és az Atlanti-óceán közötti, a Jeges-tengeren át vezető Északnyugati átjárón. Ezzel rekordot állított föl, hiszen soha egyetlen hajó sem haladt át ilyen korán ezen az útvonalon.
A hajó legénysége mégsem büszke, de még csak boldognak sem mondható. Bár a 9942 kilométeres utazás során – a The Denver Post riportja szerint – „csak sarki madarak, fókák, és időnként egy-egy bálna volt az útitársuk”, nem elsősorban az ő bátorságuknak, helytállásuknak köszönhető a csúcsdöntés. Sokkal inkább okolható ezért a globális felmelegedés, amely miatt évről évre egyre korábban olvad föl a Jeges-tengert korábban szinte egész évben hajózhatatlanná tévő jégpáncél.
Így az új, július 29-i rekord (az előzőt 2008-ban állította föl a kanadai Louis L. St-Laurent nevű hajója, amely az ellenkező irányban haladt, és július 30-án érkezett meg Alaszkába) inkább baljóslatú, mint örömre okot adó. Számos hajóval találkozott az MSV Nordica legénysége a Csendes-óceánon, akadt közöttük amerikai parti őrségi jármű, de alaszkai halászok és német üdülőhajó is (mindezek a jég olvadásával sokkal északabbra merészkedhetnek, mint azt akár csak egy-két évtizede is gondolhatták volna), de az út nagy részét teljesen egyedül tette meg. Ez az élmény már nem sokáig adatik meg a jövő tengerészei számára. Ha a felmelegedés a jelenlegi ütemben halad tovább, 2050-re nyaranta teljesen jégmentessé válhat az Északnyugati átjáró, és ezzel megsokszorozódhat a tengeri forgalom is.
Persze a kiolvadó tengeri út – miközben az egész bolygóra veszélyt jelentő klímaváltozás cáfolhatatlan bizonyítékát szolgáltatja évről évre – nem kerüli el a folyton új, költségmegtakarítást lehetővé tévő útvonalakat kereső hajózási cégek, utazási irodák, sem a bányatársaságok, olajfúró vállalatok figyelmét. Tragikomikus módon, a jeges-tengeri olaj- és egyéb ásványkincslelőhelyek föltárulásával az emberi tevékenység következtében szabaddá váló átjáró éppen azoknak az iparágaknak a felpörgéséhez járulhat hozzá, amelyek az éghajlat aggasztó megváltozásáért felelősek. A helyi inuitok (eszkimók) már ma is azzal küzdenek, hogy évszázadok óta használt, jég hátán vezető közlekedési útvonalaik semmivé enyésznek, helyüket a tenger veszi át. Így, hasonlóan a jegesmedvékhez, a felmelegedés őket is elzárja táplálékforrásaiktól, kereskedelmi partnereiktől.