Mi köze a mai fiatalságnak a most félezer éves reformációhoz, és hogy jön ide az online média? A Magyar Nemzeti Múzeum Refo-generáció vs. Y-generáció című kerekasztal-beszélgetése éppen erre adott választ. A bevezető tárlatvezetésen az Ige-Idők – A reformáció 500 éve című kiállításon már fölmerült egy különös és nem túl szívderítő párhuzam. A múzeumban megtekinthetők olyan festmények is, melyek egykor templomok falán függtek, a latin nyelvű liturgiát nem értve csupán e szentek életéből vett ábrázolások motívumaiból tudhatták meg a hívek, milyen mintát is kellene követniük életvitelükben.
A képek jelentősége ma hasonló formát öltött: ha egy cikk kétharmada nem kép, már nem is számít érdekesnek – állapítja meg vezetőnk kutatásokra alapozva. Másrészt ezek az úgynevezett külső képek tömkelege kiszorította a belső képeket, azaz átvették a fantázia szerepét, ami végezetül a kreativitást gátolja – állítja a beszélgetés egyik résztvevője, Tari Annamária, a leginkább érintett réteget Y generáció című könyvében is elemző pszichológus. Az Y generációba – akik azért szerepelnek központi helyen, mert ők az a dolgozó réteg, melyet a foglalkoztatók jelenleg leginkább preferálnak – az 1980 és 1995 között születettek tartoznak, e nemzedék már a számítógépek világában nőtt fel. Fölöttük az X generáció, a 1960 és 1979 között születettek, alattuk a Z generáció, a 1996 és 2007 közötti születésűek rétege.
A fiatalok számára égető kérdés, hogyan igazodjanak el, már nemcsak a televízió társadalom szétesését támogató csatornarengetegében, hanem az annál is sokrétűbb interneten. Másfél évtizede egy Heller Ágnes-előadáson valaki elégedetlenkedve kérdezte a filozófust, hogy mit lehet kezdeni a rengeteg fölösleges tévéműsorral. – Ne nézze! – kapta a választ. Majd kiegészítésként az is elhangzott, hogy némi körültekintéssel hamar föl lehet térképezni, melyik csatorna felel meg az igényeinknek, sőt azon belül is tudható, mikor lehet a megfelelő műsorokra számítani. Az internet azonban nem ilyen irányított. A benne eligazodással a múzeumbeli beszélgetés egy másik tagja, Sipos Balázs történész (ELTE) szerint a közoktatásban mindenképpen foglalkozni kell, ott lehet megszerezni a médiaműveltséget, azaz a médiatartalmak sokféle szempontjainak megértését, így kritikus kezelését, illetve az eltérő kontextusokban kialakuló kommunikáció megvalósulását. Saját egyetemi oktatói praxisában nem gondolja szükségesnek, hogy felmentést adjon a hagyományos könyvtárban kutakodás alól az ifjaknak pusztán azért, mert nehezen bújnak ki az okostelefonjaik mögül, hiszen ott még nem találhatnak meg mindent.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!