A reformáció mint az első médiaesemény

Ötszáz éve a hit megújítása és a könyvnyomtatás hasonló helyzetet teremtett, mint ma az internet.

Dominka Ede Harald
2017. 11. 01. 15:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi köze a mai fiatalságnak a most félezer éves reformációhoz, és hogy jön ide az online média? A Magyar Nemzeti Múzeum Refo-generáció vs. Y-generáció című kerekasztal-beszélgetése éppen erre adott választ. A bevezető tárlatvezetésen az Ige-Idők – A reformáció 500 éve című kiállításon már fölmerült egy különös és nem túl szívderítő párhuzam. A múzeumban megtekinthetők olyan festmények is, melyek egykor templomok falán függtek, a latin nyelvű liturgiát nem értve csupán e szentek életéből vett ábrázolások motívumaiból tudhatták meg a hívek, milyen mintát is kellene követniük életvitelükben.

A képek jelentősége ma hasonló formát öltött: ha egy cikk kétharmada nem kép, már nem is számít érdekesnek – állapítja meg vezetőnk kutatásokra alapozva. Másrészt ezek az úgynevezett külső képek tömkelege kiszorította a belső képeket, azaz átvették a fantázia szerepét, ami végezetül a kreativitást gátolja – állítja a beszélgetés egyik résztvevője, Tari Annamária, a leginkább érintett réteget Y generáció című könyvében is elemző pszichológus. Az Y generációba – akik azért szerepelnek központi helyen, mert ők az a dolgozó réteg, melyet a foglalkoztatók jelenleg leginkább preferálnak – az 1980 és 1995 között születettek tartoznak, e nemzedék már a számítógépek világában nőtt fel. Fölöttük az X generáció, a 1960 és 1979 között születettek, alattuk a Z generáció, a 1996 és 2007 közötti születésűek rétege.

A fiatalok számára égető kérdés, hogyan igazodjanak el, már nemcsak a televízió társadalom szétesését támogató csatornarengetegében, hanem az annál is sokrétűbb interneten. Másfél évtizede egy Heller Ágnes-előadáson valaki elégedetlenkedve kérdezte a filozófust, hogy mit lehet kezdeni a rengeteg fölösleges tévéműsorral. – Ne nézze! – kapta a választ. Majd kiegészítésként az is elhangzott, hogy némi körültekintéssel hamar föl lehet térképezni, melyik csatorna felel meg az igényeinknek, sőt azon belül is tudható, mikor lehet a megfelelő műsorokra számítani. Az internet azonban nem ilyen irányított. A benne eligazodással a múzeumbeli beszélgetés egy másik tagja, Sipos Balázs történész (ELTE) szerint a közoktatásban mindenképpen foglalkozni kell, ott lehet megszerezni a médiaműveltséget, azaz a médiatartalmak sokféle szempontjainak megértését, így kritikus kezelését, illetve az eltérő kontextusokban kialakuló kommunikáció megvalósulását. Saját egyetemi oktatói praxisában nem gondolja szükségesnek, hogy felmentést adjon a hagyományos könyvtárban kutakodás alól az ifjaknak pusztán azért, mert nehezen bújnak ki az okostelefonjaik mögül, hiszen ott még nem találhatnak meg mindent.

Az elején említett kapcsolatot leginkább a harmadik beszélgetőtárs, G. Etényi Nóra történész (ELTE) erősíti meg azzal, hogy a reformáció idején már hét évtizedes könyvnyomtatás előretörését, annak következményeit a kor adottságaihoz mérve hasonló arányú információrobbanásnak minősíti, mint ma az internetet. A párhuzam reformáció és internet között nem új gondolat, mások mellett Ropolyi László, az ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszékének oktatója is mondott olyat jó néhány éve, hogy amíg a reformációval a vallást alakították át úgy, hogy az Istennel való közvetlenebb viszony által több ember számára lett befogadható, s a könyvnyomtatással együtt lezárult a középkor, az internettel hasonló történt a tudományos tudás terén. Ugyanakkor hozzá lehet tenni azt is, hogy a reformáció előtt nem kizárólag a vallás nyitott kapukat, hanem a nemzeti önérdek és a területi összetartozás tudata, legalábbis Rubens életrajzírója, Donald Braider szerint.

Abban a beszélgetők mindannyian egyetértettek, hogy a világháló információhalmazában, azon belül a médiában el lehet veszni, ha valaki nem tud jól tájékozódni. Mindezért persze a média felhígult bulvárperifériája is ludas. Elhangzott az is, hogy amíg régen az írástudók, azaz a hivatott, képzett tollforgatók írtak csak, most a tágabb szakmai rostán áthullanak az arra méltatlanok is, veszik a bátorságot, s ténykedésükkel sokszor félrevezetik az óvatlanokat. Az ő irományaik már messze nem alkalmasak arra, hogy iskolákba vigyék azokat a diákok tanítása céljából, mint ahogy az korábban szokás volt. A szemétdomb azonban a másik oldalon sem alacsonyabb, az előadók kiemelik a kommentelés azon jelenségét is, mely mint mondják, sokkolja az értelmiséget. A cikkeket felületesen vagy még annyira sem olvasók megjegyzéseit a pszichológusok is jól ismerik: a rivalizáló kommentírók sokszor nevüket sem vállalva, rosszindulatúan, „rendszeresen és következetesen annyit tesznek, hogy bárki gondolatát megtorpedózzák. Mindegy, mi az, mi lenne az üzenete, a lényeg, hogy szerintük az úgy rossz, ahogy van” – írja Almási Kitti sokak által látogatott Facebook-oldalán.

Az internet és a fiatalok kapcsolata természetesen nem egyirányú. Ők maguk is beleszólhatnak a technológia fejlődésébe, ennek egyik fóruma a Microsoft által szervezett Imagine Cup elnevezésű hazai és nemzetközi verseny.

Ami pedig az internet s az online média tartalmainak alakítására vonatkozik – mint azt Alain de Botton is leírta már A hírek című könyvében –, az újságíró számára alapelv a tudatosság, az alázat és a felelősségteljesség – hangsúlyozza Kiss Erika, a kiállítás kurátora, a beszélgetés moderátora.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.