A közösségi média uralta világ kiteljesedése ugrás az ismeretlenbe. Akik a Facebook és társai megjelenése és elterjedése előtt már tudatukra ébredtek, és élték felnőtt életüket, érzik, hogy valami nagyon megváltozott. A digitális korba született gyerekeken pedig érződik, hogy nagyon másként működik a gondolkodásuk, a világlátásuk és a viselkedésük is.
A közösségi média a semmiből szakadt ránk, és felkészületlenül ért mindnyájunkat. Használatának szabályai menet közben alakultak/alakulnak, az emberre gyakorolt hatásai mostanra kezdenek kézzelfoghatóvá válni. Mivel viszonylag új területről beszélünk, egyelőre kevés komplex, átfogó elemzés áll róla a rendelkezésünkre, holott a föld népességének 40 százaléka használja a közösségi médiát. Ők átlagosan napi két órát töltenek megosztással, lájkolással, tweeteléssel, feltöltéssel.
Mára a közösségi oldalak tervezői, megalkotói is látják, hogy amit lelkesedésből, feltehetőleg valódi jó szándékkal életre hívtak, fejleszteni kezdtek, önálló életre kelt, és átformálja az emberi gondolkodást. Még emlékezhetünk, novemberben Chamath Palihapitiya – a Facebook egykori alelnöke, aki a felhasználók számának növekedésért felelt – nyilatkozott kritikusan Mark Zuckerberg vállalkozásáról. Előadásában elmondta, felelősséget érez amiatt, hogy ma 2 milliárd ember használja a felületet, ugyanis a dopamin vezérelte rövid távú visszajelzésekre épülő ördögi kör szétszakítja a társadalmat, korántsem a manapság sokat hangoztatott együttműködést segíti elő, sokkal inkább a félretájékoztatást, a versengést, a hamis információk terjedését.
Ez már csak azért is érdekes, mert egy kicsivel korábban, szintén novemberben Sean Parker, a cég első elnöke hasonló megfontolások mentén azt állította: „Isten tudja, mit tesz a Facebook gyermekeink agyával ” és – mint fogalmazott„–, nagyon megbánta, hogy részt vett az oldal felfuttatásában.
A BBC a 2018-ban az során kiemelt figyelmet szentel majd a közösségi média emberre gyakorolt hatására. A cikksorozatukat követjük, az eredményeikről beszámolunk majd mi is. Első írásukban azt vizsgálták meg, amit már tudunk a közösségi média ránk gyakorolt hatásairól.