Minden, amit a Curiosity Mars-járó valaha látott

A robotokat irányító személyzet munkaideje nem a földi napokhoz, hanem a marsi szolokhoz igazodik.

Molnár Csaba
2018. 01. 03. 16:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma már megszokottnak számít, hogy az internetes térképalkalmazások nemcsak a térképészek által rajzolt stilizált objektumokat (utakat, épületeket, természeti képződményeket), sőt nem is csak a műholdak által készített nagy felbontású légi fotókat képesek megjeleníteni, de az utcák valós kinézetét is. Ezeket a Google (és más technológiai vállalatok) által üzemeltetett, tetejükön körkörös panorámaképet készíteni képes fényképezőgéppel felszerelt autói fotózzák.

Ugyanez a Marson még nem annyira megszokott. Pedig nem is elképzelhetetlen, hiszen a hozzánk legközelebb eső bolygón jelenleg is kettő üzemképes mozgó robot (rover) döcög a vörös homokban és sziklákon. Egyikük a lassan 14 éve működő Opportunity (Lehetőség), a másik pedig a több mint öt éve dolgozó Curiosity (Kíváncsiság). Ez utóbbi nagy felbontású panorámaképei gyakran feltűnnek az űrkutatási hírekben, most azonban látványos, a virtuális valósághoz hasonlatos formában is elérhetővé tették a legjobban sikerült felvételeket.

Az Acces Mars honlap nagyban hasonlít az ugyancsak a Google által üzemeltetett Utcakép (Street View) alkalmazáshoz. Haladhatunk benne a Curiosityvel, körbeforgathatjuk kameráját, ráközelíthetünk az érdekesebb sziklákra. Közben persze minden információt megkapunk, ami feltétlenül szükséges, hogy egy jövőbeli beszélgetés alkalmával elkápráztassuk ismerőseinket a NASA tudósait lefőző űrkutatási tudásunkkal.

A Curiosity 2012 augusztusában landolt a Mars Gale-kráterében, amelyről régóta gyanították a kutatók, hogy régen egy tó lehetett. Az automata küldetésének fő célja tehát az volt, hogy bizonyítékokat találjon a víz múltbéli jelenlétére. Ez nem sokkal később sikerült is, amikor a landolás helyszínéhez közel a talajban üledékes kőzetekre, homokra és a természetes vizek medrére jellemző kavicsokat fedezett fel. A Curiosity ezután felmászott a Mount Sharpnak (Éles hegy) nevezett 5600 méter magas hegy alacsonyabb lejtőire, és kiderítette, hogy ez a magaslat is üledékes kőzetekből áll. Az egykori víz bizonyítékai egyre csak gyűltek.

A Mars-járó haladt tovább, maximális sebessége 2,5 méter/perc lenne, de a valóságban sokkal lassabban halad, hiszen folyton megáll fényképezni vagy kémiai kísérletet végezni a talajmintákon.

Jelenleg a szonda a Vera Rubin Ridge nevű formációt vizsgálja. Ez a térség már a Curiosity megérkezése előtt is érdekelte az űrkutatókat, hiszen a Mars körül keringő űreszközök hematit (vasoxidérc) jelenlétét mutatták ki a kőzetben. A hematit pedig a Földön vizes környezetben jön létre. Az ott készített képek a sziklák felületén üledékrétegeket mutatnak, amelyeket fehér (kalcium-szulfátnak tartott) csíkok törnek meg.

A Curiosity bal első, akadályelkerülést segítő kamerájának képeiből készített videó. Forrás: NASA

Bár azt hihetnénk, hogy a sok évig eredményesen működő Mars-járók vezérlése szó szerint gyerekjáték, hiszen ezek csak nagy távirányítós autók, a helyzet ennél azért bonyolultabb. A legnagyobb nehézséget a Föld és a Mars közötti 200 millió kilométeres távolság okozza (ami a fénysebességgel közlekedő rádiójelek számára is 15 perces utat jelent), de a marsi nap hossza sem segíti a mérnökök napi munkáját – párkapcsolataikat és rendes alvásciklusukat sem. A marsi nap (az úgynevezett szol) ugyanis mintegy negyven perccel hosszabb a földi napnál (konkrétan 24 óra, 39 perc és 35 másodperc hosszú).

Így a rovereket irányító személyzet munkaideje sem a földi napokhoz, hanem a marsi szolokhoz igazodik, írja a The Atlantic. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a munkatársak munkaideje minden egyes nap negyven perccel tolódik. Ez egy-egy nap még kellemes lehet, hiszen kedden például negyven perccel később kell munkába menniük, mint hétfőn, de nagyon hamar megterhelővé válik. Az egyik mérnök a folyamatos időeltolódáshoz (jetlaghez) hasonlította az érzést. A Mars-járók irányítói rendszeresen dolgoznak éjszaka, hajnalban, bármikor, hiszen az általuk irányított automaták csak nappal végeznek értékes munkát, a (marsi) éjjel alszanak. Így kénytelenek követni a távoli bolygó napszakjainak váltakozását.

Az első mozgásra képes rover, a Pathfinder ugyan csak három hónapig üzemelt, és alig tett meg néhány métert, mégis hatalmas szenzációt okozott a NASA sikere annak idején. Az irányítók néhány hét elteltével már nem voltak annyira lelkesek, és nem is nagyon sajnálták, amikor három hónap múltán – a Spirithez, az Opportunityhez és a Curiosityhez képest nagyon hamar – a Pathfinder kilehelte a lelkét. Olyan pletykák is keringenek, hogy egyszer-egyszer a kialvatlan munkatársak mérge szó szerint lázadássá fajult. A sokat próbált roversofőrök szerint egyébként nem is az időeltolódás a legmegterhelőbb, hanem a 24 órástól eltérő marsi éjjel-nappal ciklus.

Persze ez nem új probléma, már a kilencvenes években is jelentkezett. Mivel az emberi cirkadián ritmusról az 1970-es években végzett kísérletek alapján úgy gondolták, hogy igazából 25 órás ciklusokat tartana, ha nem érzékelnénk a földi nappalokat és éjszakákat, a NASA is kezdetben úgy vélte, nem lesz baj az alkalmazkodással a marsi napokhoz. De aztán kiderült, hogy a régi kísérletek hibásak voltak, és a baj nagyobb, mint gondolták. Végül a Harvard Egyetem alváskutatóit kérték fel, dolgozzanak ki egy eljárást, amelynek segítségével hatékonyan állítható át a munkatársak napi ritmusa a 24 óra 40 percre. Ők végül rájöttek, hogy az esti fénymennyiség növelésével és a fény hullámhosszának változtatásával lehet a legkönnyebben átállítani az embereket egy másik bolygó ritmusára.

Mindez csak a munkavégzésük hatékonyságát növeli (és a kialvatlanságukat csökkenti), de a magánéleti következményeket nem enyhíti. Vannak alkalmazottak, akik a szülési szabadságról visszatérve álltak át a Marsra, amely olyannyira természetellenes volt a számukra, hogy az Atlantic riportjában is azt mondták erről, nem is emlékeznek szinte semmire gyermekük első éveiből. Ez a probléma itt, a Földön legfeljebb a munkavállalói elégedettséget ronthatja, de ha egyszer majd tényleg eljutnak az űrhajósok a vörös bolygó felszínére, a gondok szó szerint életbe vágóvá válnak majd. Amikor az egész legénység életben maradása azon múlik, hogy minden űrhajós a topon legyen a munkaidő minden egyes percében, nem mindegy, hogy a földitől eltérő hosszúságú napszakok miatt krónikus álmatlanságban vagy épp aluszékonyságban szenvednek-e.

Bár ahogy most állnak az előkészületek, illetve az űrkutatás népszerűsége a politikai döntéshozók körében, nem biztos, hogy ezzel a problémával a következő évtizedekben a gyakorlatban is találkozni fog az emberiség.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.