A Facebook történetének legnagyobb válságát éli, Zuckerberg elbújt

Meredeken zuhan a társaság értéke az adatkezelési botrány kirobbanása óta.

Molnár Csaba
2018. 03. 21. 10:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az adat minden – így szól a Facebookot sok milliárd dolláros birodalommá tévő üzleti stratégia alaptézise. Ezt mindenki a saját bőrén érzékelheti, akinek hetekig olyan hirdetéseket kell a hírfalán nézegetnie, amelyeket az az online bolt adott fel, amelyre véletlenül rátévedt korábban. A közösségi hálózatok általánossá válásával a föld lakóinak milliárdjai tárulkoznak ki örömmel az arctalan hirdetők és manipulátorok előtt, naivan abban bízva, hogy a Facebook nem fogja kiárusítani legmélyebb, mégis az internetre feltöltött titkaikat. Hát dehogynem fogja. A mostani botrány így leginkább a hiszékenységgel való szembesülésről szól.

Ezzel nagy vonalakban mindenki tisztában van, aki követi a techvilág híreit. Akkor mi végre lett most ekkora botrány? Az egész úgy kezdődött, hogy a Facebook engedélyt adott a Cambridge-i Egyetem moldovai származású kutatójának, Alekszandr Kogannak, hogy saját minialkalmazásán, a This is your digital life-on (Ez a te digitális életed) keresztül adatokat gyűjtsön az azt letöltő felhasználókról. Ez afféle személyiségtesztet kínált, csakhogy a felhasználók tudta nélkül (vagy legalábbis anélkül, hogy erre különösebben felhívták volna a figyelmüket) a program szinte a teljes életükhöz hozzáférést kapott. Így megismerhette lakóhelyüket, kapcsolati hálójukat, és azt, hogy miket szoktak „lájkolni”, írja a CNN.

Eddig minden szabályosnak látszott – legalábbis a Facebook szabályzata szerint. Ekkor azonban Kogan, már a Facebook rendelkezéseit is megsértve, az összegyűjtött adatokat átadta a Cambridge Analytica nevű cégnek. Ebben tulajdonrészes volt és alelnökként működött Steve Bannon, az amerikai szélső jobboldali alt-right mozgalom szellemi atyja, a legutóbbi időkig Donald Trump legbefolyásosabb tanácsadója. A cég, noha nevében a patinás egyetem székhelyét viseli, egyáltalán nem tiszteletreméltó, hiszen azzal foglalkoznak, hogy a választók viselkedését befolyásolják megkérdőjelezhető és egyértelműen etikátlan online módszerekkel. Az ő működésükhöz elengedhetetlen a bődületes adattömeg. 2016-ban legfőbb projektjük az amerikai elnökválasztás befolyásolása volt, ehhez pedig aranyat ért nekik az 50 millió amerikai választó legféltetettebb adatait tartalmazó csomag.

A Facebook most azzal védekezik, hogy ők már 2015-ben kérték a céget az adatok megsemmisítésére, de csak most tudták meg, hogy a vállalat ezt a kérés ellenére sem tette meg. Sokan vitatják, hogy egy több száz milliárd dollárt érő cég illetékesei valóban ennyire naivak lettek volna. A Cambridge Analytica pedig azt állítja – hasonlóan hihetően –, hogy az ekkor kapott adatokat nem is használták fel a Trump-kampánynak nyújtott szolgáltatásaik során.

A cég szavahihetősége mára gyakorlatilag megszűnt. Nemrégiben az angol Channel 4 televíziós csatorna közölt egy rejtett kamerás riportot, amelyben a cég igazgatója, Alexander Nix kérkedik a neki potenciális kuncsaftokként (a Sri Lanka-i választást megnyerni szándékozó politikusokként) bemutatkozó tévéseknek, hogy a cél érdekében meg tudják szervezni a politikai ellenfelek lejáratását, lefizetését is.

Mark Zuckerberg már több mint egy éve támadásokkal kénytelen szembenézni azzal kapcsolatban, miért engedte, hogy orosz trollok a Facebookot felhasználva csaphassák be az amerikai választókat. A közösségi hálózat az utóbbi hónapokban valóban életbe léptetett néhány, egyelőre megkérdőjelezhető hatékonyságú intézkedést az álhírek és a gyűlöletkeltés visszaszorítására, de a mostani botrány láthatóan készületlenül érte őket. Mintha sokkot kaptak volna. Zuckerberg, aki egyébként gyakran és szívesen nyilatkozik meg közéleti kérdésekben, most néma csendbe burkolózott. A cég tőzsdei értéke percről percre zuhan, már 50 milliárd dollárt veszített piaci értékéből. Az alapító elveszítheti negyedik helyét a világ leggazdagabb embereinek rangsorában.

Az értékvesztés nem is az erkölcsi felháborodás közvetlen következménye (a befektetők nem szoktak nagyon finnyásak lenni a morálra, ha egyébként dől a pénz), hanem a várható ellenlépésektől való félelem érződik benne. A botrány ugyanis nem a Facebook egy véletlen hibája, félrelépése miatt alakult ki, hanem üzleti modelljének legmélyebb, központi jelentőségű mechanizmusának következménye. A Facebook ugyanis abból él, hogy kiárusítja a felhasználók adatait. Itt is ez történt. Ezt a gyakorlatot azonban nem tudják úgy megváltoztatni, hogy az ne sodorja veszélybe az egész vállalat létét. Senki sem fog fizetni a Facebookért, pláne ezek után. Akkor viszont kérdés, hogy hogyan tovább.

A cégen kívüli tényezők nem sokat gondolkodtak ezen. Egymást érik a magánvádas, illetve a vádhatósági eljárások a Facebookkal, a cambridge-i kutatóval (aki egyébként a The Guardian szerint magát természetesen ártatlan bűnbaknak tartja) és a Cambridge Analyticával szemben. Utóbbi cég felfüggesztette az igazgatót, mintha ő a saját szempontjukból bármi rosszat is csinált volna. A Facebook befektetői pénzük köddé válását látva a Facebookot perlik azon az alapon, hogy a cég „tényszerűen hamis és félrevezető állításokat tett azzal kapcsolatban, hogy a cég nem adja ki a felhasználók adatait harmadik félnek anélkül, hogy erről a felhasználókat tájékoztatná”.

Zuckerberg pedig hallgat. A kötelező bejelentéseket olyan sokadrangú alkalmazottakra bízzák, akik korábban soha nem léptek a nyilvánosság elé. A csúcsvezetők egyértelműen óvakodnak attól, hogy nevüket, arcukat összefüggésbe hozzák a botránnyal. Az alapító, aki néhány hónapja még az elnökjelöltséggel is kacérkodott, elbujdosott valahova. A politikai pályáról jó eséllyel lemondhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.