Egy hosszú életű műhold közelgő vége

Hasznos méréseket végez, 1997-ben indult, 2017-ig leesik: mi az? A találós kérdésre a válasz a cikkben!

Frey Sándor
2014. 09. 20. 19:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közös amerikai-japán műhold, a TRMM (Tropical Rainfall Measuring Mission) a trópusi övezetben hulló csapadék mennyiségének mérésére, területi eloszlásának, időbeli változásának vizsgálatára készült. Jóval túlélve 3 évesre tervezett működési élettartamát, mostanra lényegében elfogyott a fedélzeti hajtóanyaga. Ezért többé nem tudják megemelni a 400 km magasban is tapasztalható kis légellenállás miatt folyamatosan csökkenő pályamagasságát. Így az elkövetkező három év során valamikor belép a sűrű légkörbe. Hogy ténylegesen mikor, arra egyelőre csak nagyon pontatlan előrejelzés adható: valamikor 2016 májusa és 2017 novembere között. Mindez függ a naptevékenységtől, s ezzel összefüggésben a felsőlégkör kiterjedésétől.

 

A TRMM jelenleg még mindig üzemképes, és 2016 elejéig szeretnék is tovább használni. Ezért aztán mégis tartalékolnak némi üzemanyagot, hogy ha netán egy-egy veszélyes űrszemétdarab elől kellene kitérni vele, azt még meg tudják oldani a földi irányítók. De a pályamagasságot már tényleg nem tudják korrigálni.

Amikor a műhold majd valóban belép nagy sebességgel a légkör sűrű rétegeibe, legnagyobb részt megsemmisül a keletkező hőtől. Egyes részegységei azonban átvészelhetik a zuhanást, így a felszínt is elérhetik. Nekünk itt Magyarország területén biztosan nem kell emiatt aggódnunk, hiszen a műhold pályahajlása az Egyenlítő síkjához képest 35°. Ez azt jelenti, hogy ha bármi le is esik belőle, az a 35°-os déli és északi szélességi körök közti sávban történhet csak.

Egy biztos: a TRMM visszatérése irányítatlan lesz, nem tudják majd befolyásolni a leesése helyét. Ez pedig egy még 2005-ben hozott döntés következménye. Szakértői elemzést követően a NASA akkori vezetője, Mike Griffin úgy döntött, hogy nem vetnek véget a TRMM munkájának amiatt, hogy kifogyóban van az üzemanyaga. Akkor még mód lett volna arra, hogy a szokott helyre, a Csendes-óceán lakott területektől távoli déli része fölé manőverezve szabaduljanak meg az űreszköztől. Ehelyett a megspórolt hajtóanyagot a program folytatására szánták.

A mérleg egyik serpenyőjében az volt, hogy a TRMM irányítatlanul lezuhanó darabjai a számítások szerint 1:5000 valószínűséggel okozhatnak emberi sérülést. Ez kétszer akkora érték, mint amit a NASA szabályzata normális esetben még elfogadható kockázatnak tart. (Meg kell jegyezzük, hogy az elmúlt években fel-felmerülő aggodalmak ellenére eddig még sosem esett senkinek a fejére egy visszatérő űreszközdarab.) A 2002-ben végzett kockázatelemzés azonban azt is felmérte, hogy a műhold leállításából mekkora kár származhat. A TRMM mérési adatai ugyanis akkor pótolhatatlannak tűntek a trópusi viharok (hurrikánok, tájfunok) fejlődésének, útvonalának előrejelzéséhez. Márpedig ezzel a munkával potenciálisan sok emberélet volt megmenthető.

A NASA és a Japán Űrügynökség (JAXA) csak nemrég, 2013-ban állította pályára a TRMM utódjának szánt, fejlettebb műszerezésű GPM-Core műholdat (Global Precipitation Measurement Core Observatory).

S ha már szó esett az elmúlt évek nagy „visszaesőiről” – amely műholdak végül semmilyen kárt sem okoztak, sőt jellemzően azt sem tudjuk, végül pontosan hol értek földet, vagy még inkább tengert a darabjaik –, említsük meg, hogy a NASA légkörkutató UARS műholdja (2011) esetén az előzetesen becsült kockázat még nagyobb is volt a mostaninál. Ugyanez mondható el a szintén 2011-ben leesett ROSAT röntgencsillagászati műholdról. A Föld gravitációs terét felmérő európai GOCE 2013-as megsemmisülésének becsült kockázata alatta maradt a TRMM esetére számított értéknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.