Munkában a Rapidscat radaros szélsebességmérő

A Nemzetközi Űrállomásra (ISS) nemrég felvitt radaros szélsebességmérő berendezés megkezdte működését.

Frey Sándor
2014. 10. 26. 18:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közel 600 kg-os, 26 millió dollárba került amerikai mérőeszköz, az ISS-Rapidscat a Dragon teherűrhajó mostani, CRS-4 jelű repülése alkalmával a külső, nem hermetizált rakodóterében jutott fel az űrállomásra – írja az űrvilág.hu.

Az ISS-RapidScat hasonló feladatot lát el, mint korábban a NASA QuikSCAT műholdja, amely azonban 2009-ben meghibásodott. A műhold pótlására nem volt elegendő pénz, de kihasználták, hogy az ISS alkalmas egy ilyen berendezés „vendégül látására” a külső felületén. Az űrállomáson való elhelyezés viszonylagos olcsósága többek közt abból is adódik, hogy nem kellett külön műholdplatformot építeni, az energiával való ellátást és a kommunikációs csatornákat maga az ISS szolgáltatja. Nem volt szükség külön hordozórakétára sem, a műszer elfért a menetrend szerint közlekedő teherűrhajók egyikében. Az ISS-Rapidscat gyártásához fel tudtak használni korábbi – esetenként 17-18 éves – műholdas tartalék alkarészeket is. (A QuikSCAT 1999-ben indult.) A NASA úgy számol, hogy a megtakarítás mintegy 300 millió dollár lehet ahhoz képest, mintha egy önálló új műholdat kellett volna építeni és pályára állítani.

A berendezés az óceánok fölött fújó szél sebességét és irányát méri. Radaros elven, a vízfelszínre lebocsátott rádióhullámok visszaszóródásának tulajdonságai alapján határozta meg a víz hullámzására, és így az azt kiváltó szélre jellemző paramétereket. Az ISS-Rapidscat egy 100 wattos teljesítménnyel sugárzó, közel 80 cm átmérőjű mikrohullámú antenna, amely percenként majdnem 20-szor fordul körbe. A vett adatok alapvető fontosságúak az időjárási modellek számára, és segítenek előre jelezni a lakott területeket is veszélyeztető trópusi viharok fejlődését. Információval szolgálnak a Föld légköre és az óceáni áramlások közötti kölcsönhatásról.

Az ISS-re szerelt berendezésnek azért hátránya is van. Ezek közül az egyik az, hogy mivel az űrállomás pályahajlása alig haladja meg az 50°-ot, az onnan nyert adatok földrajzi lefedettsége nem globális, csak a kb. 50°-os déli és északi szélességek közötti területre korlátozódik. A földmegfigyelő műholdakat ezzel szemben általában poláris pályára állítják. A trópusi viharok keletkezésének és haladásának helyszínei mindenesetre beleesnek ebbe a sávba, így az ISS-RapidScat adatai jól hasznosíthatók. Annál is inkább, mert az indiai Oceansat-2 műholdon repülő hasonló célú műszer nemrég, idén februárban felmondta a szolgálatot. Jelenleg csak az európai poláris MetOp meteorológiai holdak ASCAT műszerei szolgáltatnak ilyen típusú mérési adatokat.

Az ISS, mint hordozó platform másik kellemetlensége, hogy a radar működése nem folyamatos, azt esetenként ki kell kapcsolni. Ilyen esetek például azok az űrséták, amikor az űrhajósok túl közel kerülnének az adóhoz. Ha pedig a Harmony modulhoz teherűrhajó kapcsolódik, a szélsebességmérő radar látómezeje lecsökken.

Az ISS-Rapidscat remélt működési élettartama 2 év. Mire ez véget ér, addigra talán Indiából indulhat egy újabb szkatterométeres műhold, amivel folytathatók a tengeri szélmérések a világűrből. Ami az ISS-t illeti, a Rapidscat csak az „első fecske”, hiszen az elkövetkező néhány évben további földmegfigyelő berendezéseket szeretnének telepíteni rá. A következő neve Cloud Aerosol Transport System (CATS), egy lézeres műszer, amely a felhőzet, a por- és füstrészecskék eloszlását méri majd a légkörben. Ez decemberben, a SpaceX következő Dragon teherűrhajójával juthat fel, és a japán Kibo kísérleti modul külsejére kerül.

Azzal, hogy – főleg költségkímélés céljából – az ISS-re kerülnek földmegfigyelő berendezések, a mérnököknek is át kell gondolni a hagyományos, műholdakra telepített eszközök tervezését. Az egyik meglepő, de logikus probléma a hőháztartással kapcsolatos. Amíg a szállító teherűrhajóról a robotkar segítségével átkerül egy műszer az űrállomás külsejére, addig szünetel az energiával való ellátása. Így a fűtűsére, az extrém hőmérsékleti viszonyok enyhítésére sincs lehetőség. Ez merőben szokatlan helyzet, ami műholdfedélzeti műszereknél normális esetben nem fordulhat elő.

Hasonló írásokat olvashat az Űrvilág.hu-n.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.