Jamal–401, az új orosz műhold

Az orosz távközlési műhold a Proton hordozórakéta négyszázadik indítása során állt pályára – ezúttal sikerrel.

Frey Sándor
2014. 12. 20. 19:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hóborította Bajkonurból a startra december 15-én, magyar idő szerint 1:16-kor került sor. Ez volt a Proton hordozórakéta-típus jubileumi, 400. indítása. Tíz hónap óta viszont most először használták a Protont kereskedelmi műholdindításra az ILS (International Launch Services) vállalat szervezésében.

Amint a háromfokozatú Proton elvégezte a feladatát, a műhold Föld körüli pályára állítását, a Briz-M végfokozat következett. Ennek ötszöri beindításával, a startot követő 9 óra múlva önállósult a Jamal–401. Az űreszköz viszonylag kis tömege (körülbelül 3 tonna) és a Proton–Briz páros tolóereje lehetővé tette, hogy az orosz távközlési hold közvetlenül elérje a geostacionárius körpályát, az Egyenlítő fölött mintegy 36 ezer km magasságban. Beüzemelése a jövő év elejéig tart, 90° keleti hosszúságnál állomásozik majd, a Föld felszínéről nézve álló helyzetben (valójában a Föld forgási idejével megegyező 1 napos periódussal keringve a bolygó körül). Ellátási területe Oroszország és környéke lesz.

A Jamal–401 üzemeltetője a Gazprom űrtávközlési leányvállalata. A fedélzeti kommunikációs berendezéseket (53 transzpondert) a Thales Alenia Space gyártotta Franciaországban és Olaszországban. A műholdplatformot az orosz Resetnyev vállalat készítette. Az űreszköz remélt működési élettartama 15 év.

Az orosz műholdak indítását Proton rakétákkal általában kormányzati szervezésben bonyolítják, de a Gazprom Space Systems az ILS céggel egyezett meg egy három műholdból álló „csomagban". Ennek első eleme a Jamal–402 volt 2012-ben. Az a start nem sikerült tökéletesre: a Briz–M gyorsítófokozat a kelleténél alacsonyabb pályán hagyta a hasznos terhét, de annak végül sikerült a saját hajtóművekkel „felkapaszkodnia" a geostacionárius pályára. A Jamal–401 mostani startja utána a Jamal–601 következik, 2016-ban.

A Protonok megbízhatóságát megtépázó balesetek – négy év leforgása alatt öt hibás start – elsősorban az orosz kormányzati indításokat érintették. Az ILS által kiszolgált megrendelők sokkal elégedettebbek lehettek. A Proton rakétát a májusban az Ekszpressz–AM4R orosz távközlési holdat ért startbaleset kivizsgálása miatt sokáig nem tudták használni. Szeptemberben térhetett vissza, de az elsőbbség akkor és októberben egy-egy orosz katonai illetve kormányzati műholdé volt. A sorára váró következő kereskedelmi megrendelés az ILS-nél a luxemburgi székhelyű SES vállalat Astra-2G műsorszóró műholdja lesz. Ha minden jól megy, még az idei év vége előtt, december 28-án indulhat.

Az ILS 2015-ben szeretné behozni a 2014-es lemaradását. Januárban az Inmarsat–5-F2 mobil távközlési hold következik, amelynek a startjára már idén év közepén sort kellett volna keríteni. A sorozat következő, Inmarsat–5-F3 jelű tagjának pályára állítása 2015 közepére várható. Az első félévben egy mexikói és egy török távközlési műhold is a várólistán szerepel az ILS Protonjainál. Az elmúlt évek szerencsétlen eseményeitől nem függetlenül, hosszabb távon az amerikai székhelyű vegyesvállalat a megrendelések lassulására kell felkészüljön. Augusztusban ezért egy 25 százalékos létszámleépítést is bejelentettek. A korábban tervezett évi 7-8 kereskedelmi start helyett már csak 3-4 megrendelésre számítanak.

Hasonló cikkeket olvashatnak az Űrvilág.hu oldalán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.