– Hogy találtak önre a nemzetközi díj odaítélői?
– A díjra, amelynek van nemzeti és nemzetközi fokozata is, pályázni kell. Néhány éve a magyarországi díjat már megkapta egy csillagászkollégám, Derekas Alíz, innen tudtam róla. Tavalyelőtt én is elnyertem a nemzeti díjat, és ezután nyílt lehetőség arra, hogy a nemzetközi díjra is pályázzak. A díj küldetése az, hogy felhívja a figyelmet a fiatal női kutatók teljesítményére.
– Az, hogy szükség van ilyen díjra, feltételezi, hogy a nők még ma is hátrányban vannak a tudományban a férfiakhoz képest. Ezt ön is érzékeli?
– A számok azt mutatják, hogy Európában a kutatóknak mindössze a harmada nő. Ez mindenképpen aránytalanságra utal. Én magam a pályám során nem igazán tapasztaltam hátrányos megkülönböztetést. Egész kis koromban eldöntöttem, hogy csillagász akarok lenni, és ebben a szüleim és a tanáraim is támogattak. Sohasem éreztem azt, hogy ne lennék képes csillagásszá válni. Mindenki bátorított, szerencsés vagyok, hogy igazából nagyon sima pályafutásom volt.
– Furcsa, hogy ezt mondja. Már több interjút készítettem nőkkel arról, hogy milyen nőnek lenni a tudományos közösségben, annak apropóján, hogy a tudományos ranglétrán felfelé haladva fokozatosan elfogynak a nők. És dacára az egyértelmű statisztikáknak, mindannyian azt nyilatkozták, hogy semmiféle hátrányt nem szenvedtek el karrierjük során. De akkor mi okozza a nők számszerű hátrányát?
– Azt nem tudom, ennek megválaszolása inkább a társadalomtudósok feladata. Mindenesetre én magam nem tapasztaltam megkülönböztetést.
– A társadalomban megbújó előítélet okolható talán azért is, hogy a következő kérdést sokan így tennék föl: „Miért megy egy lány csillagásznak?” De tényleg, hogyan kezdődött ez önnél? Szerette a sci-fit?
– Nagyon korán, szerintem még óvodáskoromban kezdődött. Kíváncsi kisgyerek voltam. Minden érdekelt, de leginkább az éjszakai égbolt bűvölt el és bűvöl el mind a mai napig. Meghatározó gyerekkori élményem, hogy a szüleimmel nyári estéken néztük az eget, a csillagokat. Kérdezgettem a szüleimet, hogy ez és ez melyik csillag vagy bolygó, mit tudunk róla. Ők válaszoltak, amíg a tudásuk terjedt, aztán biztattak, hogy járjak utána magam. Szerencsém volt a tanáraimmal később is, hogy nem tálcán kínálták a tudást, hanem arra késztettek, hogy gondolkozzak magam. A kutatói munka is arról szól, hogy nem kész tényeket kapunk, hanem magunknak kell rájönnünk, hogy például a távcsöveinkkel látott képeket, színképeket hogyan lehet értelmezni, milyen következtetéseket lehet belőlük levonni.