Az út. Heteken át róttam a kilométereket Európa legismertebb zarándokútján, az El Camino de Santiagón. A Franciaországból induló, Pireneusokat átszelő, végül a spanyolországi Compostelában végződő zarándoklat résztvevőinek spirituális ébredést és lelki fejlődést ígér. A valóságban ezzel szemben képmutatás, szemérmetlen üzletelés, valamint a végstádiumos európai katolicizmus várja az utazót.
A függés. Ha bárki azt várja, hogy a hosszú út során reményt és Krisztust kereső, válságba került életű emberek lesznek a társai, az garantáltan csalódni fog. A Szent Jakab-úton menetelő tömegek valójában túrajunkie-k, olyan teljesítményfüggők, akik szabadidejükben nem drogoktól, hanem a megtett kilométerektől állnak be szívesen. Leleplező élmény egy-egy remegő zarándok látványa, amint alig győzi kivárni, hogy végre hozzákezdhessen napi adagjának teljesítéséhez. Az úgynevezett zarándokút valójában egy gigászi teljesítménytúra, ahol nem szegény és beteg emberek keresnek vigaszt, hanem az unatkozó középosztály tagjai vadásznak élményt trendi és értékes felszereléseikkel. Ami a Caminón elszabadul, az nem a Szent Szellem, legfeljebb az adrenalin. Lelki válságnak se híre, se hamva, de ha esetleg útközben adódik, azt könnyen oldja a következő szálláson két-három korsó hideg sör, ami mellett teljes erőből lehet hencegni a jövő évi kaliforniai nyaralással, ahol ezer mérföldet gyalogolnak majd.
Az üzlet. Nem véletlenül tekintik sokan a római katolikus egyházat az első multinacionális nagyvállalatnak, a klérus a zarándokút mentén is leleményesen facsar pénzt Jézus Krisztusból, Szűz Máriából, Szent Jakabból vagy bármi egyébből, aminek valaha is az imádatára szólított. A kolostorok óriási szálláshelyekként működnek, ahová japánokat megszégyenítő kreativitással zsúfolják az emberi húst. Hatalmas hálótermekben szuszognak százával a zarándokok egy-egy ruhásszekrény méretű helyen, s mindezt Krisztus alázatos szolgái olyan áron mérik, hogy azt egy valóban szegény utazónak esélye se legyen kifizetni. Az árba a takaró sokszor már nem is fér bele, ha a zarándok nem hozott hálózsákot, a szállásadók szívélyesen emlékeztetik, hogy Krisztus meghalt a bűneiért, az éjszakák pedig jó melegek. Az ébresztő ideje reggel hat óra, hétkor ki is zavarják az utazót, ha sikerült zuhanyoznia, ha nem. Szigorú regula köti a szerzeteseket, hogy vendégeikkel állatként bánjanak, úgyhogy este tíz óra után nem is nyitják ki a szállást számukra. [A Jézussal fogant Szűz Mária is így kerülhetett istállóba.] Ha valaki szeretné megtapasztalni azt az elemi dühöt, amit a búcsúcédulák váltottak ki a reformáció születésekor, annak ajánlott eltölteni pár felejthetetlen hetet a katolikus egyház zsebekben turkáló karjaiban.