A baloldali média naponta sorolja az ellenérveket: egyszerre riogat vaskalapos poroszos iskolarendszerrel, a kommunista idők iskolájának visszatértével, az egyházak erőszakos térhódításával és azzal, hogy a koncepciók és az egymásnak ellentmondó nyilatkozatok özönében senki nem lát tisztán, így sötét és bizonytalan jövő vár a magyar diákokra, akiknek az idei lehet az utolsó nyugodt tanévük.
Pedig a helyzet kevésbé komplikált, mint amit a mesterséges hisztériakeltés sejtet. Tény, hogy az oktatási államtitkárság igyekezett minél tovább „elrejteni” a nyilvánosság elől a koncepciót, ám ennek oka nem sötét szándék, hanem a háttérben folyó kőkemény politikai csata volt. Míg ugyanis az államtitkárság feladata az oktatás színvonalának javítása, így minél több pluszforrás kiharcolása, addig a Nemzetgazdasági Minisztérium az államháztartási egyensúly felelőseként arra törekszik, hogy amennyire csak lehetséges, visszafogja a kiadásokat. A kommunista iskolarendszer visszatértének vizionálása legfeljebb egy gyenge mosolyt érdemel. Még a felvetés is abszurd akkor, amikor az egyházak egyetlen tanév alatt mintegy 25 százalékkal növelték oktatási intézményeik számát. Utóbbiak erőszakos térhódításáról pedig annyit: olyan intézményeket vettek át a csőd szélére sodródott önkormányzatoktól, amelyeket azok képtelenek voltak működtetni. Ha az egyház nem segít, az érintett iskolák nagy többségében tegnap nem kezdődött volna meg az új tanév.
A koncepció bizonyos elemeiről lehet vitatkozni, azzal azonban nem, hogy egyértelmű jövőképet vázol fel. A jövőben hároméves kortól minden gyereknek kötelező óvodába, hétéves kortól pedig iskolába járnia. Ezt nevezhetjük poroszos felfogásnak, szerintem inkább nem károsan liberális álláspont. Az egész napos iskola bevezetése a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkózását segítené a legjobban, érdekes, hogy éppen az ilyen diákok esélyegyenlőségének megnyirbálásával vádolják a kormányt. Az más kérdés, hogy az egész napos rendszert feltétlenül ki kell-e terjeszteni a felső tagozatra is. A legvitathatóbbnak a mindenki számára ingyenes, tartós tankönyvek bevezetése tűnik, amelyek négy évig lennének használatban, és az iskola biztosítaná azokat a gyerekeknek. Szinte biztos, hogy lesznek majd olyan szülők, akik nem akarnak a gyereküknek használt, összekoszolt tankönyvet, inkább fizetnének érte. A jelenlegi helyzetben ráadásul nem biztos, hogy ez lenne a legégetőbb lépés, hiszen a rászorulók ma is térítésmentesen kapják a könyveket. Az emelt szintű érettségi felvételi követelménnyé tételének hasznossága azonban nem kérdőjelezhető meg, ahogy az iskola nevelő szerepének növelése, vagy az alsó tagozatok lehetőség szerint minden településen való működtetése sem. Ugyanakkor a továbbtanulási esélyek szempontjából az sem célravezető, ha felső tagozatos oktatás is működik mindenhol, akár nyolc-tíz fős osztályokban.
Úgy tűnik, Hoffmann Rózsa nyerő helyzetben van, hiszen a törvénytervezet végrehajtása jó néhány milliárd forint bevonását igényli a közoktatásba. A törvény végső elfogadásáig azonban még nincs minden lefutva. Nem tudjuk például, mikor kerül sor a pedagógusok kétlépcsős béremelésére, márpedig enélkül nehezen értékelhető az akár bruttó három-négyszázezer forintot is elérő fizetés. A jövőkép megvan, a megvalósításához szükséges pénz egy részét azonban még elő kell teremteni hozzá.

Ez a százforintos akár 2000 eurót is érhet – nézd meg a sajátodat!