Tűzoltás Brüsszelben

Az idő a magyar óvatosságot igazolta az európai pénzügyi unióval kapcsolatban.

Magyar Nemzet
2012. 01. 31. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hétfői uniós csúcson ugyanis Magyarország – 24 uniós tagállammal együtt – úgy járult hozzá a pénzügyi fegyelmet célzó kormányközi megállapodáshoz, hogy ez a dokumentum már tartalmazza a magyar észrevételeket is, így nyugodt szívvel lehetett rá igent mondani. Három fő területen aratott sikert a magyar diplomácia: a megállapodásból kivették az általunk kifogásolt adóharmonizációt, az euróövezetet érintő kérdésekben ezentúl partnerként veszik számba a közös pénzhez még nem csatlakozókat is, harmadrészt a szerződés legtöbb pontja csak akkor érint minket, ha már euróval fizetünk.

Az első kérdés a versenyképesség szempontjából jelent óriási előnyt hazánknak, mert az adórendszerünkről továbbra is magunk dönthetünk, holott a Sarkozy–Merkel-paktum egyik sarokköve épp ennek a szuverenitásnak a feladása lett volna. Így a régión belüli gazdasági versenyfutásban továbbra is élhetünk az adópolitika önállóságában rejlő lehetőségekkel. Bármekkora is volt tehát a nyomás a kormányon, hogy még decemberben igent mondjon a számunkra hátrányos feltételekre, mégis megérte felvállalni, hogy nem adjuk ki a kezünkből ezt az ütőkártyát. A megállapodás másik előnye, hogy a pénzügyi unió szabta kötelezettségek csak az eurózóna tagjaira vonatkoznak. És a hétfői megállapodást elnézve nagyon úgy tűnik, hogy az övezet kapui még jó ideig zárva maradnak. Nemcsak számunkra, hanem az előszobájában várakozó többi közép-európai uniós tagállam számára is.

Az újdonsült pénzügyi unió ugyanakkor annak a nyílt elismerése, hogy a közös valuta bevezetéséhez korábban felállított maastrichti feltételrendszer megbukott. A legtöbben eddig sem tartották be a követelményeket, de a válság begyűrűzése óta már egyetlen államról sem mondható el, hogy mind a négy feltételnek (alacsony adósság, infláció, deficit és állampapírkamatok) megfelelne. Maastrichtet nem vették komolyan, kijátszották, a brüsszeli hivatalokat nem érdekelte, hogy Görögország manipulálta-e a költségvetési adatokat, és az sem, hogy az olaszok és a görögök államadóssága távolról sem közelítette az előírt szintet, és a költségvetési hiányok már rég túlléptek minden plafont.

A pénzügyi unió mostantól lehetővé teszi, hogy automatikus büntetéseket szabhassanak ki a felelőtlenül gazdálkodó államokra, és egy sor olyan szigorítást vezettek be, amelyeket évekig halogattak. A válság olyan változásokat kényszerített ki az unióban, melyekről nemrég még alig hittük volna, hogy valaha is megvalósulhatnak. Költségvetési föderalizmus? Gazdasági kormányzás? A monetáris politika után a nemzeti pénzügypolitika egy része is feladható? Csak nem a szokatlan megoldások útjára lépett Brüsszel is? A külső kényszer azt diktálta, hogy előre kell menekülni, és – akármilyen címkét is adnak az új uniós intézkedéseknek – az adósságválság megoldása, a kiegyensúlyozott fejlődés és a versenyképesség megtartása miatt kétségtelenül fel kellett adni a korábban biztos receptnek tartott megoldásokat.

A pénzügyi felfordulásnak azonban gyaníthatóan nem lesz vége a pénzügyi szerződés aláírásával. A Görögországot hitelező spekulánsoknak egyelőre eszük ágában nincs lemondani a görögök tartozásának feléről, mert az államcsőd az érdekük, másrészt minden jel arra mutat, hogy Portugália lehet az újabb tűzfészek. A tűz megfékezéséhez pedig valószínűleg nem lesz elegendő egyetlen paktum.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.