Trükkök százai a Malévnál

Ki a felelős a nemzeti légitársaság csődbe meneteléért? Az a kormány, amely egy rossz privatizáció során megvált tőle, az, amely megkérdőjelezhető feltételekkel vásárolta vissza, vagy az, amelyik elszenvedte a végzetes európai uniós döntést?

Magyar Nemzet
2012. 07. 12. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bajnai-kormány pénzügyminisztere, Oszkó Péter szerint a hibás privatizáció volt az eredendő ok. Veres János, az érintett privatizátor politikus minapi parlamenti meghallgatásán meg azt bizonygatta, a visszaállamosítás vezetett a Malév brüsszeli elmeszeléséhez, vagyis a hibás nem más, mint Oszkó. Persze emellett mindkét volt miniszter azt gondolja, ők maguk mentették meg a csődtől a légicéget, és közösen a Fidesz-kormányt hibáztatják, hiszen a Malév csődje – nincs miért vitatni – a polgári kormány működése idején történt.

A 2010 óta kormányzó Fidesz politikusai ezzel szemben sokszor elmondták, hogy egy ellehetetlenült Malévot örököltek meg, amelynek minden fontosabb döntéséhez a többségi jogokkal rendelkező kisebbségi tulajdonos orosz állami bankot kellett körüludvarolni. Az is tény, hogy az Európai Bizottság január eleji döntésének indoklásában a Malév 2007 és 2010 között a privatizációval és az újraállamosítással kapcsolatban kifizetett összeget jelölte meg. Ismeretes, hogy a Gyurcsány-kormány 2007-ben egy 76 millió eurós – 24 milliárd forintos – hitelt vállalt át a Malévtól. A jelenlegi kormány ezek alapján joggal mondhatja, amit az európai verdikt is alátámaszt, hogy Veres és Oszkó pénzügyminiszter urak a felelősek a csaknem hetvenesztendős magyar nemzeti légitársaság csődbe meneteléért. Mindez magyarázza, de nem változtatja meg a tényt, hogy a Malév február 3. óta nem repül. És az is tény, hogy a Fidesz-kormánynak volt másfél éve arra, hogy elkerülje a nemzeti „légi katasztrófát”. Nemcsak a korábbi pénzügyminiszterek, de az iparágat jól ismerő szakértők is elmondták, sok nemzeti légitársaság volt már hasonló helyzetben, mint a Malév, és mégis találtak megoldást arra, hogy elkerüljék a csődöt, vagy más cég keretein belül indítsák újra a szolgáltatást.

Az uniós szabályozás lényege, hogy a légi közlekedés – a verseny fokozása, a költségek lefaragása, végső soron a repülőjegyek árának leszorítása érdekében – liberalizált piacon folyik. Ez azt jelenti, hogy bárki, akinek befektetni való pénze van, és megfelel az előírásoknak, létrehozhat és üzemeltethet légitársaságot. Csakhogy a verseny tisztasága sérül, ha az állami tulajdonban lévő légitársaságok számíthatnak támogatásra, miközben a magáncégek nem. Számos nagynevű állami légitársaság vérzett el az uniós előírások miatt az elmúlt évtizedben, csakhogy legtöbb esetben a kormányok gondoskodtak a pótlásukról. A recept tehát ismert, s a jelenlegi kormány is élhetett volna vele. A Fellegi Tamás vezette fejlesztési tárca tárgyalt is a Malév-utód gründolásáról kínai, török és spanyol szakmai befektetőkkel. A tárgyalások azonban – mint tudjuk – nem vezettek eredményre.

A maga és kormánya hírnevét védő Veres János a parlamenti vizsgálóbizottság előtt elárulta, hogy a Malév életben tartására „trükkök százait” kellett bevetniük. Vagy hogy a Malév privatizációja ügyében a magyar és az orosz kormány a legmagasabb szinten tárgyalt. Eszerint Gyurcsány Ferenc és Vlagyimir Putyin – aki a fő hitelező bank elnöke is volt – egyezett meg arról, hogy az Abramovics–VEB bank páros veszi meg a magyar légitársaságot. Arról azonban most már senki nem akar tudni, hogyan kerülhetett az orosz bank viszontgaranciájának terhe a Malévra. A trükk miatt éppen Veres utóda, Oszkó Péter tett büntetőfeljelentést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.