Nyúlcipő

Ismerjük el: egy befektető részéről, ha a befektetett tőke valamilyen oknál fogva nem termel profitot, se extrát, se semmilyent, a racionális döntés az, hogyha menekülőre veszi a figurát.

Magyar Nemzet
2013. 04. 26. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismerjük el: egy befektető részéről, ha a befektetett tőke valamilyen oknál fogva nem termel profitot, se extrát, se semmilyent, a racionális döntés az, hogyha menekülőre veszi a figurát. A kapitalizmusban a pénzügyi, avagy az úgynevezett szakmai befektető a haszonra hajt, a piacgazdaságban az energiaszolgáltatókat sem tekinthetjük jótékonysági intézménynek, 0 százalékos haszonért dolgozó nonprofit szervezetnek vagy akár az átmeneti veszteséget elviselő, szociális célú közös vállalatnak. Lett volna erre lehetőségünk, még mielőtt a baloldalinak mondott Horn-kormány a kilencvenes évek derekán úgy nem döntött, hogy eladja az energiaszolgáltató vállalataink többségi tulajdonjogát nyugat-európai állami tulajdonú áramszolgáltatóknak, illetve az öt gázszolgáltató céget többnyire nyugat-európai önkormányzati tulajdonú gázszolgáltató vállalatoknak.

A villamosenergia-szolgáltató társaságok 75 százalékáért potom négyszázmilliárd forintot, az öt gázszolgáltató többségi tulajdonjogáért pedig összesen 47 milliárdot kapott a magyar állam. A szent cél a liberalizáció volt, a verseny megteremtése, amelynek köszönhetően majd a szolgáltatók áraikkal versengenek a fogyasztókért. Némi zavart azért már akkor is okozott a fejekben, hogy ha az állami monopólium megszüntetése a cél meg a verseny, akkor miért is kellett a szerződésben rögzíteni a garantált nyolcszázalékos tőkearányos nyereséget. Aztán a valóságban megtapasztalhattuk, hogy az állami monopóliumok helyébe sokkal nagyobb és sokkal hatékonyabb érdekérvényesítő képességgel rendelkező nemzetközi monopóliumok léptek. Akkoriban azzal is indokolták a népnek a privatizációt, hogy a bevételre az államadósságunk csökkentése érdekében van igen nagy szükségünk.
Csakhogy ha utólag vizsgáljuk meg a nagy üzletet, hogy a felek közül ki hogy járt, könnyű belátni, hogy a magyar állam és a magyar energiafogyasztók nagyon rosszul jártak.

Az állam lényegében igen magas kamatra kapott pénzt az adóssága csökkentéséhez, ráadásul idegen tulajdonba került a nemzetbiztonsági szempontból is fontos energiaszolgáltató ágazat. A tőkebefektetők extraprofitját megfizető lakosság pedig rettenetesen rosszul járt, sőt sok szolgáltató területén egyenesen kiszolgáltatott helyzetbe került, tekintve, hogy a fogyasztóvédelem intézményei nálunk még gyerekcipőben járnak érdekérvényesíteni.

A száraz tények makacsul jelzik az igazságot: 1995 és 2011 között a villamosenergia-szektorban működő legnagyobb cégek adózott eredménye, vagyis a nyeresége 771 milliárd forint volt, a földgázszolgáltatók pedig 267 milliárd forint hasznot értek el ugyanezen idő alatt. Vagyis bőségesen megtérült a beruházás a kreatív könyvelésben rejlő lehetőségek nélkül is.

Mint kés a vajban, úgy ment át a baloldali kormányok idején a szolgáltatók energiaár-emelésre vonatkozó összehangolt javaslata. 2002 és 2010 között a villamos energia ára a kétszeresére, a földgázé pedig a háromszorosára emelkedett, erre a brutális áremelkedésre racionális magyarázatot nem nagyon lehet találni. Mindezek után zsarolásként, avagy hadüzenetként is értékelhető, ha igaz a hír, hogy az energiaszolgáltatók azzal fenyegetőznek, hogy kivonulnak a magyar piacról. Még akkor is így van, ha a törvény nem teszi lehetővé, hogy összehangoltan elzárják a gázcsapot vagy ne adjanak áramot.

(Torkos Matild)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.