Jövő

Benyújtotta tegnap a szaktárca az Országgyűléshez az őszi adótörvény-javaslatát.

Magyar Nemzet
2013. 10. 18. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különösebb meglepetést az sem okozhat, hogy a politikai szereplők – a tegnapi megszólalások alapján legalábbis – egészen eltérően ítélik meg a javaslat tartalmát. A kormányoldalon a kis keresetűek adótörvényeként emlegették az indítványt, az ellenzék köreiből pedig a legkülönfélébb kritikák hangzottak el, köztük az, hogy a kabinet a saját maga által bevezetett megszorításokon enyhít mostani lépésével.

Az adóügyi előírások – mint annyi más – számtalan szemszögből vizsgálhatók, éppen ezért – kiindulópontként – érdemes felidézni, mi is szerepel az őszi javaslatban. Az előterjesztés legfontosabb eleme a családi adókedvezmény kiterjesztése. Eszerint a jövő évtől nemcsak a szülő személyi jövedelemadóját csökkentheti a rendelkezés, hanem az egészségbiztosítási és a nyugdíjjárulékot is. A lépés okaként felidézhető: egy gyermek után havi tízezer, kettő esetén húszezer, három vagy több gyermeknél pedig gyermekenként 33 ezer forint adócsökkentést kínálnak a 2011 óta élő szabályok. Az összegek nagyságát jól jelzi, hogy sokan nem tudták teljes egészében érvényesíteni a kedvezményt, egyszerűen azért, mert kevesebb személyi jövedelemadót kellett volna fizetniük, mint amennyi enyhítés megillette őket. A kormány ezért döntött úgy, hogy a jövőben a járulékokból is leírható az összeg, így a családok döntő részének közterhe – a gyermekek számától függően – valóban havi tízezer, húszezer, 99 ezer forinttal vagy még többel csökkenhet. Mindezeken túl talán érdemes szóba hozni azt is, hogy a kedvezményes szabályok idén, tavaly és 2011-ben is évente nagyjából 180 milliárd forintot hagytak a legálisan munkát vállaló szülőknél. Hozzátehetjük ehhez, hogy az összeg – az őszi adójavaslat kiterjesztő paragrafusai nyomán – jövőre körülbelül 230 milliárd forintra növekedhet.

A családi adókedvezmény hatásainak értékelésekor, vagy az esetleges kritikák megfogalmazásakor a számszaki szempontokon túl az utóbbi időben persze más tényezők is felvetődtek. Egyesek az adóügyi átalakítások egészét tartották sérelmesnek, mások pedig azt tették szóvá, hogy miért csak a családosok kapnak ilyen segítséget az adórendszertől. Megint mások úgy vélekedtek: pusztán havi pár ezer, esetleg pár tízezer forintért senki sem szánja rá magát gyermek, esetleg újabb gyermek felnevelésére. A közteherenyhítés ellenérveként némelyek azt hozták fel, hogy az intézkedés nem oldja meg a demográfiai gondokat.

Kétségtelen, hogy a népességcsökkenés megállításához a szociális ellátórendszer fejlesztésétől az oktatás színvonalának emelésén át a közbiztonság javításáig számos kormányzati lépés szükséges. Az sem lehet vitás, hogy a gyermektelen személyek anyagi helyzetén nem segít a gyerekkedvezmény – igaz, nekik nem is kell viselniük a kiskorúak nevelésének némelykor kiugróan nagy költségeit. Nyilvánvaló továbbá, hogy az adócsökkentő megoldással azoknak sem lesz könnyebb, akik feketén vállalnak munkát, és zsebbe kapják a fizetésüket.

Mindezek mellett azonban azt is kár tagadni, hogy gyerekek nélkül nincs jövő. Helyesen pedig az cselekszik, aki a jövőre összpontosít.

(Jakubász Tamás)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.