Repülő Galamb

Az út szövevényes, s az a nagy kérdés, vajon merre vezet, s ki jelöli ki a sávokat.

2014. 11. 11. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs már Mao-öltöny, a világ legnagyobb számban eladott járműve pedig ráncfelvarráson esett át, és retrobicikliként árusítják világszerte igencsak borsos áron, rajta büszkén virít a felirat: Made in China. Közel van ma már a Távol-Kelet, túlságosan is közel. Az út azonban szövevényes, s az a nagy kérdés, vajon merre vezet, s ki jelöli ki a sávokat. Pekingben kincstári mosolyokat láthatunk a híres családi fotón, nemzeti gúnyában, pedig a kínai csúcstalálkozón az Európán kívüli világ vezetői erőfelmérőt tartanak. A tét pontosan az, hogy milyen keretek között fogják felépíteni a virtuális kerékpársztrádát, amely kínai gyámkodással Amerikát, Oroszországot s a távol-keleti feltörekvő piacokat is magába foglalja, vagy az amerikai módszert választják, amely főként a stratégiai partnerekkel való kereskedelmet segíti elő, de se Kína, se Oroszország nem részesül áldásaiban.

Se Hszi Csin-ping, se Obama nem fog azzal előállni, hogy az ő szabad kereskedelmi megállapodás-rendszerük az egyedül üdvözítő, hiszen a politika és a diplomácia nem az erősek játéka, hanem a ravaszoké. Kína és Amerika egymást erősítve fut előre, szükségük van a másik jelentette támaszra, s a rivalizálásra is. Érdekellentét van hosszú távon, de egyelőre még nincs, Obama nem hazudott, amikor azt mondta, hazája üdvözli a stabil, békés és fejlődő Kína felemelkedését. A nagy játékosok egymás között felosztják a piacokat, s az ilyen tárgyalásokon, valamint a háttérben folyó sok ezer egyeztetésen derül ki, hogy meddig lehet nyújtózkodni.

Az érvek között ott vannak persze a tengeralattjárók, a repülőgép-hordozók, a rakéták, az itt-ott állomásozó csapatok, de nem fenyegetően, csak úgy talonban, s néha kivonulnak a tengerekre, a másik orra elé gyakorlatozni. Akárhogy is nézzük, korszerűtlen a hatalmi felállás a Távol-Keleten, ennek átalakulása pedig napjainkban megy végbe, mégpedig a mi kárunkra. A történelmi hagyományokból megélni nem lehet, Európa pedig nagyjából ezt teszi, emlékezik a régi időkre, s küzd a korszellemmel. A jövő ott dübörög Keleten, Kínában, Japánban, Koreában, Indiában. A brit gyökerű kereskedőállamokban, Szingapúrban és Hongkongban, a francia Indokínában, a spanyol Fülöp-szigeteken.

Mi, az öreg kontinens rendkívüli múlttal, zavaros ideológiájú jelennel pedig kiszorulunk a nagy pezsgésből, mert nem azzal foglalkozunk, amivel kellene. A makrogazdasági mutatókkal nem lakik jól senki, márpedig a szóban forgó országokban épp különböző százalékokkal kellene boldog életet varázsolni a sárkunyhók helyébe, így nyilvánvaló, nem arról van szó, hogy mi rosszul csináljuk, ők meg jól. Irgalmatlan távolság van az átlag malajziai és az átlag szlovén életszínvonala között, ahogy a munkakultúra és a lehetőségek is összehasonlíthatatlanok. A figyelmeztető jel inkább a lendületkülönbség. Pontosabban az, hogy Európában kihalt a lelkesedés, öregek vagyunk és rosszkedvűek, ezernyi nyavalyával küzdünk, a messzi Ázsiában pedig csak úgy repül az a galamb, alig tudjuk követni a szemünkkel. No persze az is kérdés, hogy a sarkon túl mi történik vele. Mert hosszú távon még senki se próbálhatta ki, hogy ez a szárnyalás meddig tart.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.