Egyirányú ármozgás

Az üzemanyag leginkább akkor befolyásolja hazánkban az árak alakulását, ha drágul. A kormány ezért joggal kezdett vizsgálódni.

2015. 01. 28. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többéves mélypontra csökkent az üzemanyagok ára az elmúlt hónapokban. A benzinért szeptember elején még átlag 420 forintot kellett literenként kifizetni, míg most 320 forint körüli árral is találkozunk. Erre legutóbb 2010 végén volt példa. Ha a gázolaj ármozgását nézzük, akkor hasonló folyamatot látunk. A dízel átlagára literenként mintegy 344 forint, ami a négy évvel ezelőtti időket idézi. A háttérben az olajár esése áll, amely több szempontból kedvező hatással jár. Ha olcsóbb az üzemanyag, akkor a családoknak több pénzük marad más fogyasztási cikkek vásárlására, ráadásul a vállalatok költségei is csökkennek. Mindez összességében támogatja a gazdasági növekedést is. Számítások szerint, ha tartósan 60 dollár körül alakul az olaj hordónkénti ára, az fél százalékponttal emelheti a bővülés mértékét.

Ilyenkor a politikusok dolga is könnyebb, hiszen nem kell olyan sajtótájékoztatókat tartaniuk, amelyeken igyekeznek megnyugtatni a lakosságot, hogy az egekbe emelkedő üzemanyagköltségek átgyűrűző hatására a kormány is figyel. Nem kell bizonygatni, hogy amit lehet, igyekeznek megtenni, még akkor is, ha túl sok lehetőség nem áll rendelkezésre. Három évvel ezelőtt, 2012 januárjában pont ez történt. Akkor a jelenlegi helyzettel szemben emelésekről szóltak a hírek, a benzin és a gázolaj ára egymás után döntögette a történelmi csúcsait. Abban az időszakban többen átnyergeltek a tömegközlekedési eszközökre, az ellenzéki pártok pedig igyekezték meglovagolni a romló hangulatot, és lépéseket sürgettek a drágulás visszafogására. Megszólaltak a gazdasági érdekképviseletek, vállalkozói szövetségek is. A fuvarozók akkor arról beszéltek, hogy elkerülhetetlen az áremelés, miután költségükben 40 százalékot az üzemanyag tesz ki. A pékek arról panaszkodtak, hogy az utóbbi időben a liszt és az üzemanyag árának növekedése 10–30 százalékos önköltség-növekedést okozott a sütőiparban. Most, hogy évek óta nem látott szintre süllyedt a benzin és a gázolaj ára, és várhatóan az olajárak egyhamar nem emelkednek újra az egekbe, feltehető a kérdés: miért nem hallani a fentiekkel ellentétes jelzéseket? Miért nem hat a másik irányba is ugyanolyan mértékben az üzemanyagárak változása? Ilyenkor, úgy tűnik, nem annyira számít, hogy mennyit kell fizetni a hajtóanyagért.

A fuvarozók szerint szó sem lehet díjcsökkentésről, mert a vállalkozások egyéb költségei jelentősen emelkednek, és már sorolják is, hogy a kormány intézkedései mi mindent drágítanak. Rogán Antalt, a parlament gazdasági bizottságának fideszes elnökét pedig arról okosította ki tegnap a pékszövetség elnöke, hogy a gázolaj csak 3 százalékot jelent a sütőipar 18–20 százalékos logisztikai költségeiben. Ráadásul az átadási és a kereskedelmi eladási ár között igen nagy a különbség. Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének ügyvezető igazgatója szintén azt ecsetelte, hogy az önköltség kis hányadában játszik szerepet az üzemanyag, ellenben a minimálbér-emelés, az útdíj, az áruellenőrző rendszer és társaik többletköltséggel járnak. Mindez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy senki még csak hallani sem akar az árak csökkentéséről. Ebből valóban az a kép rajzolódik ki, hogy az üzemanyag leginkább akkor befolyásolja hazánkban az árak alakulását, ha drágul. A kormány ezért joggal kezdett vizsgálódni. Tegyük hozzá, ezzel ingoványos talajra is lépett, hiszen a piacgazdaságban nincsen olyan árszabályozó hatóság, amely beavatkozhatna a piaci folyamatokba. Ezzel együtt érdemes tisztázni a kérdést, ám ne feledjük: összességében csökkentek tavaly a fogyasztói árak, míg az idén mérsékelt inflációval lehet számolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.