Az új taktika: a kísérletezés

Furcsa stratégiát kezdett követni az oktatáspolitika terén a kormány. Az utóbbi hónapokban egyre-másra dobtak be reformötleteket.

Csókás Adrienn
2015. 04. 22. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tény, hogy a két évvel ezelőtti diáktüntetések nyomán életre hívott Felsőoktatási Kerekasztal dolgozik a képzési szerkezet ésszerűsítésén, önmagában tehát semmi meglepő nincs a bejelentésben, miszerint kivezetnék az alacsony piaci hasznosságú szakokat. Az egyetemeket többször fel is szólította a tárca: dolgozzák ki maguk az irányváltás részleteit, mert nem akarják központilag megszabni, ki mit oktasson. Az ágazati reformot tavaly nagy egyetértésben el is fogadták a rektorok, oktatók, hallgatók, az ipar képviselői. De akkor mit keresnek a diákok megint az utcán?

Ellenállásuk talán abból fakad, hogy a hirtelen bejelentéseket mégsem előzik meg a sokat emlegetett tárgyalások? Nehéz megérteni, mit is akar a kormány, ha olyan képzéseket számolna fel, amelyeken nagyrészt fizetős hallgatók tanulnak, miközben évek óta szajkózza – jogosan –, hogy az egyetemeknek több saját bevételt kellene szerezniük. Sokára értették meg a rektorok, hogy az egyetemi autonómia nem jelenthet korlátlan gazdálkodási szabadságot, az viszont már érthetően válthat ki indulatot belőlük, hogy a gazdasági felügyeleten túl az akadémiai önállóságba, az oktatási tevékenységbe is központilag beletenyerel az állam.

Eközben a felsőoktatási államtitkár kedden arról beszélt: nyitottak a tárgyalásra. Kérdés, vajon milyen tárgyalásokra gondolt, amikor az ágazati szerveknek és érdekképviseleteknek arcátlanul szűk határidőt szabtak a szakmai javaslattételre. A több mint százoldalas törvénymódosítási tervezetet és az ugyancsak terjedelmes szakjegyzéket péntek délután kapták meg az érintettek, majd minderről hétfő délig kellett alapos szakvéleményt, érdemi javaslatokat benyújtaniuk. Ez ám a komoly egyeztetés!

Hasonló ellentmondások a közoktatásban és a szakképzésben is fellelhetők. Noha a kormány már februárban elfogadta a szakképzési koncepciót, az máig nem nyilvános, viszont az anyagból kiszivárgó információkat módszeresen igyekszik cáfolni a gazdasági tárca, legyen szó az alig három éve leszállított tankötelezettségi korhatár újragondolásáról, vagy épp a pályaválasztási célzatú kompetenciamérés bevezetéséről. A fáradságos munkával kidolgozott reformlépéseket ezek szerint nem is gondolják komolyan?

Sokan várják a döntést az egyik legjobb fővárosi egészségügyi iskola, a Raoul Wallenberg Szakközépiskola ügyében is, amelyet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ a hírek szerint bezáratna, miközben az egészségügyi szakképzés megerősítése szintén kiemelt oktatáspolitikai cél. Végleges döntés még nincs, de a tiltakozóknak engedve, úgy látszik, ez ügyben is meghátrálnak a döntéshozók: Balog Zoltán miniszter már jelezte, hogy a felszámolás helyett inkább méltó helyre költöztetik az iskolát.

Üdvözlendő, ha a mindenkori hatalom odafigyel az emberek reakcióira, és adott esetben visszavonja, módosítja eredeti terveit, de az oktatás biztosan nem az a terep, ahol kifizetődő a folytonos kísérletezgetés.

Célszerűbb lenne eleve alaposan előkészített ötletekkel előállni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.