Túl a kétharmadon

Ahol nincs kétharmad, ott nincs kétharmad – az új helyzet minden szereplőtől másfajta magatartást követel.

Szerető Szabolcs
2015. 04. 16. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

...s a tavaly a Fideszre szavazókat sem hozta lázba a kétharmad megtartásának tétje. És a diadalittas ellenzéki nyilatkozatok sem fedhették el, hogy kormányképes alternatíva híján nagyon távoli még a hatalomváltás lehetősége.

Mégsem mondhatjuk, hogy a parlamenti erőviszonyok, mandátumarányok kis elmozdulása ne teremtett volna új helyzetet mind a kormányoldal, mind ellenzéke számára. Ahol nincs kétharmad, ott nincs kétharmad – az új helyzet minden szereplőtől másfajta magatartást követel. Kezdjük az ellenzékkel, amely mostantól kiléphet a teljes közjogi-politikai felelőtlenség, súlytalanság állapotából, hiszen döntésének, állásfoglalásának bizonyos, kiemelt ügyekben öt év után ismét tétje, jelentősége van. A résztvevők kétharmados többségéhez kötött szavazásoknál a kormánypárti frakció fegyelme olykor-olykor még segíthet, de erre alapozni felettébb kockázatos.

A parlament elé pedig továbbra is nem csekély számban kerülnek minősített többséget igénylő törvényjavaslatok. Csak ezen a héten két fontos ilyen szavazás volt: az Iszlám Állam elleni magyar katonai szerepvállaláshoz meglett a kellő felhatalmazás, a nemzeti parkok földvagyonkezelésének átadásához nem. Előbbi esetben frakción kívüli ellenzéki politikusok – köztük Gyurcsány Ferenc! – siettek a kormány segítségére, utóbbinál különös módon több kormánytag, így a beterjesztő földművelésügyi miniszter is a kabinet ellen szavazott. A sors fintora, hogy a Fidesz-frakció megbízásából Fazekas Sándornak kell most ellenzéki szavazatokat szereznie a sokat vitatott módosítás elfogadásához. Az új keletű konszenzuskényszer tompíthatja a Fidesztől megszokott erőpolitikát, miközben az ellenzék számára egyszerre jelenthet esélyt és csapdát. Mérlegelniük kell, hogy mikor, melyik ügyben tartják fenn elutasító álláspontjukat, vagy hajlandók alkura a kormányoldallal. Akárhogy döntenek is, a folyamat eredménye látható lesz, és nagyon nem mindegy, hogy a közvélemény értékelvű politizálásnak, vagy a magyar parlamentarizmus hagyományaitól sajnos nem idegen elvtelen szavazatvásárlásnak tartja majd mindezt.

A Jobbik előretörése, tapolcai győzelme más értelemben is új dimenziót adott a politikai alkudozásokról, szövetségkötésekről való gondolkodásnak. Sokan a mostani helyzetet máris kivetítik 2018-ra, a következő választás valószínű idejére, s arról értekeznek, hogy három, hasonló erejű politikai tömb vív majd csatát, amelyből kettőnek aztán koalíciót kell kötnie a stabil kormányzás érdekében. Talán nem kellene ennyire előreszaladni. A ciklus elején tartott időközi választások ugyanis nem a kormányképességről szólnak; a következő három évben pedig ráolvasás és kommunikációs trükkök helyett a baloldali ellenzék egy választóknak szóló, értékelhető ajánlat kidolgozásával, míg a Fidesz–KDNP a jó kormányzással állhatja útját a Jobbiknak. Ha erre nem lesznek képesek, ne a radikális párt karjaiba omló választókat szidják.

Mindegyik politikai tömbnek van mit átgondolnia az időközi választások után. Úgy érzem például, a kétharmad elvesztése ma inkább segíti, mint gátolja az újabb extra felhatalmazását eltékozló kormányt abban, hogy lassan helyreállítsa az elmúlt hónapokban megrendült bizalmat. Ehhez persze valódi, a tartalmat és a stílust is érintő változtatásokra lenne szükség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.