Gripen-roncsban a honvédség

Máig nem tudni, hogy a katonai szuverenitásunk szempontjából mit jelent a „bérelt vadászgép” kategória.

Zord Gábor László
2015. 05. 20. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az agyonzsugorított, „reformokkal” végletekig legyengített magyar haderő 14 darab bérelt (!) harci gépe közül elveszít egyet, melynek értéke alsó hangon legalább 12 milliárd forint; két pilótája, köztük egy tábornok a huszon-egynéhány fős közösségből majdnem otthagyja a fogát (tévedés ne essék, a katapultálás minden szempontból halálközeli élmény), és nem áll ki senki a honvédelmi vezetésből, hogy arccal vállalva elmondja, mi történt, egyben megnyugtassa az állományt éppúgy, mint a közvéleményt. Ehelyett kapunk egy szűkszavú, írott közleményt, a gépben esett kárt bagatellizáló mondatot a kormány hírközlő szervein keresztül, majd szintén onnan egy igencsak korai sugalmazást arra nézve, hogy műszaki hiba történhetett.

A témában tegnapra nem hívtak össze sajtótájékoztatót a Honvédelmi Minisztériumba (HM), helyette csak egy meghívó ment ki arról, hogy Hende Csaba miniszter átadja a 88-as út egyik szakaszát. A repülésről húsz éve tudósító újságíró számára nyilvánvaló, hogy amióta az ország kiszabadult a kommunizmus béklyójából – amely időszakot katonai témákban a teljes elhallgatás jellemezte –, repülőbalesetre így, ilyen „felelőtlen” módon még nem reagáltak. Másfelől persze nagyon is egyszerű a képlet: aki a rossz hírekben szerepel, az azonosul a negatívummal, annak minden következményével együtt.

Persze a cáslavi balesettel kapcsolatban nem a HM kommunikációja a legfontosabb. Az inkább csak elitünk hozzáállásához szolgáltat újabb, szomorú adalékot.

Ami igazán lényeges, hogy a rendszerváltás óta eltelt időszak legnagyobb értékű beszerzési programja, a több száz milliárdos Gripen-bérlet hányatott sorsú ügylet. 2001 óta, amikor az első Orbán-kormány aláírta a szerződéseket a svéd állammal és a gyártó Saab céggel, 2003-ban és 2012-ben is módosítani kellett azokat. Műszaki és NATO-kompatibilitási okok éppúgy szerepet játszottak a huzavonában, mint pénzügyiek: 2011-re például annyira lecsökkent a védelmi költségvetés, hogy az éves Gripen-bérlet 20-30 milliárdos tételeit nem lehetett kigazdálkodni. El kellett tehát állni a gépek bérleti időszak utáni tulajdonba vételéről, s a tíz- helyett húszéves bérleti időszak mellett kellett elköteleznie magát a magyar államnak.

Hogy a katonai szuverenitásunk szempontjából mit jelent a „bérelt vadászgép” kategória, azt a szerződés transzparenciájának teljes hiánya miatt nem tudjuk – talán majd most, a kárrendezésnél! De a magas költségek mellett ez sem kellene hogy érdekeljen minket túlságosan, ha megkapnánk az ellenértéket mint adófizetők. A harci erőt, amire ezek a gépek vannak.

Azonban azt sem kapjuk meg! A Gripen-üzemeltetők közül a magyar pilóták repülnek a legkevesebbet. Nem mellékesen jóval kevesebbet keresnek térségbeli kollégáiknál, és elvándorlásuk ugyanúgy elkezdődött, ahogy a gépek repülését lehetővé tevő kiszolgálószemélyzeté is folyik évek óta. A gépekhez alig van fegyverzet, az is amerikai jogi kötöttségek alatt. Kilenc éve vannak itt a gépek, de bombát még nem sikerült venni hozzájuk.

Skandalum.

Tudnunk kell, hogy a repülőbalesetek soha nem egy okra vezethetők vissza, a repülésbiztonság rendkívül összetett dolog. Ha Cáslav után bűnbakokat mutatnak majd fel, ne legyen kétségünk, hogy a rendszer és vezetőinek temérdek hibája éppúgy, ha nem nagyobb mértékben játszott közre az események alakulásában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.