Törvényalkotás futószalagon

A jogszabálydömpingben nemhogy az állampolgár, hanem már az ügyvédek sem tudnak kiigazodni.

Körmendy Zsuzsanna
2016. 01. 04. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudom, szerencsés-e a jogalkotás folyamatát úgy felfogni, mintha a törvények mennyisége egyúttal az életminőség javulását vagy annak feltételeit jelentené. Mintha a jogszabályok valamilyen ipari produktumok, a salátatörvények pedig exportképes mezőgazdasági termékek lennének, és minél több van belőlük, annál inkább gyarapodik az ország. Némely portálon szinte diadalittas bejelentések olvashatók arról, hogy meredeken emelkedett a 2010 előtti időszakhoz képest a törvények száma, vagy hogy volt olyan év, amikor az év minden munkanapjára jutott egy kihirdetett törvény. De ha kicsit alaposabban vizsgáljuk meg ezt a kérdést, azt látjuk, a jogalkotási láz már régen nem azt jelenti, hogy egy megújult és önmagát megújítani képes rendszer áll az állampolgár rendelkezésére, egyszerűen azon oknál fogva, hogy a jogszabálydömpingben nemhogy az állampolgár, hanem már az ügyvédek sem tudnak kiigazodni.

Nem is lehet. A jogszabályokat kiadó Magyar Közlöny a 2010-es kormányváltás óta, tehát több mint öt év alatt 260 ezer oldal terjedelemben jelent meg. Ez 60 ezer oldallal több, mint a közlöny összes számának terjedelme hatvan év alatt, 1945 és 2005 között. Nemcsak az a baj, hogy ez áttekinthetetlen mennyiség, hanem az is, hogy a törvények futószalagon születtek meg, jóformán előzetes konzultációk nélkül. Pedig a törvénycsomagok sok esetben olyan átalakításokat, toldozgatásokat, módosításokat tartalmaznak, amelyeknek szükségük lenne kontrollra, előkészítésre. De ilyen mennyiségű törvény, jogszabály megszületésénél, ilyen sietősséggel meghozott módosítások tömege esetén feltételezhetjük-e a gyakorlati alkalmazás előzetes végiggondolását? Jogászok felkészülési időszaknak nevezik azt az időintervallumot, amelynek a törvény kihirdetése és hatálybalépése közt el kell telnie. Ezt az időszakot 2011 őszén az Országgyűlés 45 napról 30 napra csökkentette fizetési kötelezettségekre vonatkozó törvényeknél – kétségtelen, hogy így a gázolaj jövedéki adója már 2011 novemberétől többletbevételt jelenthetett.

Viszont ha a jogalkotási impulzust a fölmérhetetlenül megszaporodott módosítások tömegénél egy-egy konkrét gyakorlati cél adja, amely sok esetben csak véletlenszerű kapcsolatot tart a közösség érdekeinek összességével, ellenben bizonyos ágazatok vagy lobbik érdekérvényesítési lehetőségeit pazarul szolgálja, akkor mi a garancia arra, hogy ebben a nagy sietségben esetleg egy másik ágazat, lobbi, kisebb vagy nagyobb közösség érdekei is szem előtt tartatnak? Mit fed fel ez a nagy rohanás? És főleg: mit fed el? Aki a saját életén túl mindnyájunk hétköznapjain is rendszeresen gondolkodik, vajon tud-e örülni annak a hírnek, hogy a kormány a törvények, jogszabályok számának tekintetében „rekordot döntött” a jogalkotásban? S mi van a törvények betartatásával? Mi van a törvények betartatásának ellenőrzésével? Leszámítva az adóhatóság áldásos tevékenységét, mert ők aztán a templom egerének sajtkészletét is ellenőrzik, és előbb, mint a nagyragadozók elejtett vadállományát.

Nem arról van szó, hogy nem kellenek módosítások, s hogy adott esetben ne lehetne létrehozni salátatörvényeket. De arról, hogy a jogalkotás az állampolgárnak is átlátható legyen, nem lenne szabad lemondani. Mondhatnánk azt is: „ezek a döntések többnyire kiválóak, csak az a zavaró bennük, hogy a dolog természeténél fogva erősen megkésve értesülünk róluk, és ennek következtében időközben már réges-régen eldöntött ügyek kerülnek ismét szenvedélyes megvitatásra.” Csak az a baj, hogy ezt Franz Kafka írta A kastélyban. De ha élne, megnyugtathatnánk: szenvedélyes megvitatásról egyelőre szó sincs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.