Tehenek a városban

A tejágazat könnyen úgy járhat, mint a magyar cukoripar: eltűnik a süllyesztőben.

Erdősi Csaba
2016. 04. 04. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szarvasmarhák a Lánchídon – ez a különös látvány tárult a szeme elé annak, aki jókor volt jó helyen tegnap a fővárosban. Sajnos nem az a helyzet, hogy mostantól Budapest az új Pamplona, de legalább nem is rohangálásra kényszerített bikák voltak az akció alanyai, mint a baszk város híres-hírhedt fesztiválján, hanem tehenek. Tejelő tehenek és gazdáik. Maga a menet nem volt túl impozáns, néhány tucat ember és hat kérődző indult el a Keleti Károly utcából, hogy aztán a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz vonuljanak, a probléma ugyanakkor, amelyre felhívták a figyelmet, nagyon is jelentős. Tudniillik úgy fest, hogy bár a tej köztudottan élet, erő és egészség, megélni mégsem lehet belőle. A felvásárlási árak olyan alacsonyak – literenkénti ötven-hatvan forintról szólnak a hírek –, hogy a termelők költségeit sem fedezik, szóval ráfizetés az egész vállalkozás.

Az ágazat mélyrepülése nem is most kezdődött. Hosszan lehetne sorolni az okokat, miért sorvadt a nyolcvanas években még a magyar mezőgazdasági termelés zömét, nagyjából hatvan százalékát adó állattenyésztési ágazat mostanra felismerhetetlenül vékonyra. Belső és külső okai egyaránt voltak e folyamatnak, miként a mostani helyzetnek is. Hiszen a tejtermelők szerte Európában nehéz helyzetben vannak. Nem ritkák a budapesti demonstrációhoz hasonló megmozdulások Franciaországban vagy Belgiumban sem. A termelést korábban visszafogó kvótarendszer elbontása az orosz piac elvesztésével párhuzamosan túltermelési válságot hozott a kontinensen, erre mutogatnunk ugyanakkor nem lenne ildomos, elegendő pedig pláne nem. Ugyanis az átvételi árak zuhanása – 2014-ben még 110 forintot is megadtak a felvásárlók egy liter tejért a termelőnek – már tavaly ősszel is jól látható problémát okozott, és erre Európa szerencsésebb részein reagáltak is. Na de kik? Elsősorban a kereskedők. Az Egyesült Királyságban és Franciaországban például az áruházláncok a saját márkás termékeikhez már egy ideje az átlagnál magasabb áron veszik át az alapanyagot, hangsúlyozva a termék hazai eredetét, de a kereskedelem és a termelők másutt is érzik, hogy egymásra vannak utalva. Belgiumban például önkéntes alapon a kereskedők stabilizációs alapot hoztak létre a tejtermelők megsegítésére, Spanyolországban is összefogtak a feldolgozók, a kereskedők és a termelői szervezetek, Németországban pedig a boltok egyszerűen emelték áraikat, hogy ne kényszerítsék veszteségbe a termelőket, hisz azok a beszállítóik, a szerződéses partnereik, nem pedig – stílszerűen szólva – a fejősteheneik.

Idehaza ilyen szintű együttműködés eddig nem történt. A tejtermelők most jelezték, hogy igénylik a segítséget és a párbeszédet, s remélhetőleg ennek pozitív hatása lesz. Akadna viszont az ügyben a kormánynak is bőségesen tennivalója, nem is beszélve az állami hatóságokról. A világcsúcstartó, 27 százalékos áfateher csökkentése nyilvánvalóan megszüntetné az utaztatásos áfacsalásokat a tejpiacon, és javítaná a magyar termelők versenyképességét is. Ez a kormány hatásköre. Az adócsaló kereskedők kiszűrése ugyanakkor az adóhivatal asztala, ám mostanában nem úgy tűnik, mintha minden a legjobban működne a hatóság háza táján – talán ez ügyben összekapják magukat. És ha már hatóság, a tejtermelők számára nyilván hatalmas segítséget jelentene, ha az élelmiszer-ipari ellenőrzések kizárnák a részben növényolajból gyártott „sajtokat” a sajtok, a mindenféle gyanús alapanyagból készült fehér italokat a tejek köréből. Mert ha most nem sikerül előrelépni, a tejágazat könnyen úgy járhat, mint a magyar cukoripar: eltűnik a süllyesztőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.