Elfeledett versenyképesség

Jogos a kérdés: véletlen-e, hogy a választások közeledtével jön el az ideje a közérzetjavító intézkedéseknek?

Bodacz Péter
2017. 05. 01. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a kabinet csak a mai napon terjeszti a Tisztelt Ház elé a 2018-as költségvetési törvény javaslatát, már hetek óta arról megy a vita, hogy a büdzsé választási lesz-e – tudniillik alig egy év múlva ismét voksolhatunk –, vagy pusztán arról van szó, az elmúlt években elért gazdasági eredményeket a társadalom mind szélesebb köre élvezheti végre. Utóbbi nézetet hangoztatják nem meglepő módon a kormány tagjai, miközben gazdasági elemzők sora, de még a Költségvetési Tanács tagjai (Domokos László, Kovács Árpád és Matolcsy György) is a kockázatokra figyelmeztetnek. A polémia még eltart egy darabig, így lesz rá mód később visszatérni. A kincstári kommunikáció szerencsére más fogódzót is ad, mégpedig azt, hogy a jövő évi a munkából élők költségvetése lesz, ami így, a munka ünnepének másnapján mindenképp jó hírnek tekinthető. De lássuk a terveket: 8,8 százalékos átlagos bruttó bérnövekedés várható, a minimálbér és a garantált bérminimum 8-12 százalékkal emelkedhet, míg 5-6 százalékkal – területenként több száz milliárd forinttal – több juthat az egészségügyre, az oktatásra, a kultúrára és a közbiztonságra. Mindeközben lesz adócsökkentés és több más tétel is kiesik, így 3 százalékos jövő évi hiánnyal számol a büdzsé. Épp ez utóbbi szám kapcsán figyelmeztetnek arra a kritikusok, hogy komoly a kockázat: ha ugyanis néhány tizeddel megugrik a deficit, úgy Brüsszel azonnal ránk száll, és borulhat minden.

Jogos a kérdés: véletlen-e, hogy a választások közeledtével jön el az ideje a közérzetjavító intézkedéseknek, ha már – legalábbis a makroadatok szintjén – évek óta hasít a gazdaságunk? Valóban nagy eredmény-e, hogy huszonhét évvel a rendszerváltás, és hét évvel a legutóbbi kormányváltás után csak súlyos költségvetési kockázatok vállalása mellett sikerül hangulatjavító intézkedéseket hozni úgy a versenyszféra, mint az állami szektor dolgozói (mínusz közmunkások) számára? A válasz a makroadatoknál keresendő, ezek ugyan mutatósak, de önmagukban nem sokat árulnak el az ország tényleges gazdasági helyzetéről. Az idei évre várt 3 és a jövő évre prognosztizált 4 százalék körüli GDP-növekedés ugyan jól mutat, ám kormányokon átívelő erőfeszítések révén sikerült egy olyan gazdasági modellt összehozni, amelyben ezek az eredmények – legalábbis hazánkban – minimális hozadékot jelentenek. A nemzeti össztermék javát ugyanis azok a multinacionális cégek adják – és viszik el –, amelyek óriási állami támogatások és adókedvezmények fejében pusztán összeszerelési munkákat végeztetnek, s a közjóhoz legfőképp csak az olcsó munkaerő foglalkoztatásán és a jövedelemadón keresztül járulnak hozzá.

Mindeközben a hazánkba érkező uniós ezermilliárdok érdemben alig javították a munkahelyek 70 százalékát biztosító és a legtöbb adót befizető kis- és közepes vállalkozások versenyképességét. Magasabb hozzáadott érték, technológiai és tudásfejlesztés, javuló termelékenység nélkül pedig legalábbis ingatag alapokon nyugszik és aligha lehet hosszú távú a kikényszerített bérfelzárkóztatás.

A második világháború utáni Marshall-terv keretében Ausztria mai áron számolva körülbelül 8 milliárd dollárnak, vagyis 2320 milliárd forintnak megfelelő összeget kapott, amiből sikerült megteremteni a ma már a legerősebbek közé sorolható európai nemzetgazdaság alapjait. Hazánk 2004 és 2013 között hétezer, 2014 és 2020 között pedig további nagyjából 9 ezer milliárd forint uniós támogatást hívhat le. A világgazdasági fórum tavalyi versenyképességi rangsorában sikerült a 69. helyre visszaesni, ami eddig a leggyengébb eredmény. Leszereplésünk fő okai: a burjánzó korrupció, az intézményrendszer hiányosságai és a gyenge innovációs képesség. Nem lepődünk meg, ha ezen problémák felszámolására, és így a versenyképesség növelése érdekében tett lépésekre nem látunk forrást a ’18-as büdzsében. Ennek oka azonban nem Brüsszel, a civilek vagy Soros György. Hanem – a legjobb esetben is – a tehetségtelenség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.