Pekingi perspektívák

Ha megindul Magyarországra a keleti tőke, abból a magyar társadalom vagy csak pár döntéshozó profitál majd?

Buzna Viktor
2017. 05. 14. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami a hétvégén Pekingben, a magyar miniszterelnök részvételével megrendezett találkozón történt, egy új korszak mérföldköve. Közel harminc, többségében a világ keleti feléhez tartozó vezető gyűlt össze, hogy a Kína által kezdeményezett Egy övezet, egy út stratégiáról gondolkozzanak. Az egyszerűség kedvéért csak OBOR-ként (One Belt, One Road) emlegetett program még nem teljesen kiforrott. A 2013-ban meghirdetett stratégia célja, hogy az eurázsiai térség államait – főként kínai hitelből – infrastrukturális beruházásokkal, pénzügyi intézményrendszer kiépítésével szorosabb gazdasági és kereskedelmi együttműködésre ösztönözzék. Ha az OBOR megvalósul, legnagyobb nyertese Kína lesz: miközben a partnerállamoknak nyújtott hiteleik kamatoznak, az azokból épült úthálózat kínai cégeknek biztosít megrendeléseket, s olcsóbbá és gyorsabbá teszi az áruik és szolgáltatásaik nyugatra irányuló exportját.

Volt már ehhez hasonló a történelemben, legutóbb nem is olyan rég. 1989 novemberében Washingtonban ültek össze kutatók, politikusok, az IMF és a Világbank vezetői, hogy kidolgozzák a neoliberális közgazdaságtan mint egyetemes gazdaságpolitika szerkezetét. Ez később washingtoni konszenzus néven vonult be a történelembe. A latin-amerikai, illetve a rendszerváltozás küszöbén álló kelet-közép-európai országoktól elvárt gazdaságpolitikai programban teljesedett ki a második világháború lezárása óta épített, nyugati világrend. Ahogyan aztán Kína erősödött, a washingtoni konszenzus univerzális pozíciója úgy gyengült meg. 2004-ben a Kissinger Associates elemzőcég igazgatója, Joshua Cooper Romeo alkotta meg a pekingi konszenzus fogalmát, s jóslatai beigazolódni látszanak. A 2008-as gazdasági világválság alapjaiban rengette meg a washingtoni konszenzus rendszerére épülő globális pénzvilágot, a fiskális apokalipszis azonban nem minden gazdaságot érintett ugyanolyan rosszul. Az Egyesült Államok GDP-je tavaly 1,6 százalékkal növekedett, míg Kínában az elmúlt évek drasztikus csökkenése ellenére is 7 százalék körüli növekedést mértek.

S bár Peking ezt következetesen tagadja, a gazdasági-pénzügyi együttműködésen az OBOR stratégiája túlmutat. A 2014-ben megalapított Ázsiai Infrastrukturális Befektetési Bank (AIIB), a kelet-közép-európai országok és Kína közötti kooperációt támogató 16+1 Együttműködés arra utal, hogy gőzerővel készül a Kelet-központú világ saját intézményrendszere.

Magyarország ebben a folyamatban egyre fontosabb szerepet játszik. Ha fenntartásokkal is kell kezelnünk a kormánykommunikáció állítását, miszerint hazánk Kína legfontosabb partnere a régióban, a keleti nagyhatalom nyilván értékeli a magyar kormány lelkesedését. A hétvégén Hszi Csinping kínai államfő Pekingben személyesen is fogadta Orbán Viktort, s aláírták a két ország közötti stratégiai partnerségről szóló megállapodást, amiért a magyar fél évek óta lobbizott. A korábban temetett Budapest–Belgrád-vasútvonal esélyei is jelentősen javultak. A visszafizetendő kínai hitelből épülő beruházást korábban stoppoló Brüsszel a lapunk által megszerzett dokumentumok szerint hamarosan zöld jelzést adhat. Magyarország ősszel szervezi meg a 16+1 Együttműködés idei csúcstalálkozóját, s a hírek szerint a beruházás első kapavágását az eseményre időzítené a kormány.

Azért pár kérdésre még várjuk meg a választ! Elsőként arra: ha megindul Magyarországra a keleti tőke, abból Pekingen kívül vajon a magyar társadalom vagy csak pár szerencsés döntéshozó profitál majd? Sajnos a Budapest–Belgrád-vasútvonalból egyelőre csak annyit látni, hogy a keleti hitel felhasználása nem történik majd átláthatóan, ugyanakkor mindenképpen vissza kell fizetnünk. A világrend átalakulása ráadásul nem csak pénzkérdés. Politikai elitünktől azonban felesleges elvárni a globális tudatot. Félő, hogy bolyongó komphajó maradunk, ami mindig éppen ott horgonyoz le, ahonnan a kapitány és legénysége a legtöbb pénzt reméli.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.