Áder és Göncz

Amíg marad a közéletben az államfő, addig ennek a döntésnek az árnya mindenhova elkíséri. Kár érte.

Szerető Szabolcs
2017. 06. 30. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kertek alatt járva léptette hatályba tegnap a köztársasági elnök az úgynevezett plakáttörvényt. Mindenfajta külön közlemény, hozzá fűzött magyarázat nélkül került fel az Országgyűlés honlapjára az erről szóló szikár tájékoztatás. Vizsgáljuk meg, hogy a pártok, állami szervek és költségvetési támogatásban részesülő szervezetek közterületi kampányait az úgynevezett listaárhoz kötő javaslat esetében volt-e lehetőség más döntésre, döntésekre! Sorvezetőnk természetesen a Fidesz–KDNP által az előző ciklus parlamentjében elfogadott alaptörvény.

Amikor a jogszabály először Áder János elé került, nyilvánvaló volt, hogy nem írhatja alá. A Fidesznek minden erőfeszítés ellenére sem sikerült ellenzéki képviselőket „vásárolnia” annak érdekében, hogy meglegyen a plakáttörvény elfogadásához szükséges kétharmados többség. Az előterjesztő mégsem vonta vissza a javaslatot, inkább megszavaztatott a parlamenttel egy értelmetlenné vált szöveget. A cél az volt, hogy a történet végére ne kerüljön pont. Ehhez az is kellett, hogy az államfő visszaküldje megfontolásra a törvényt. Így történt, bár arra is lett volna lehetőség, hogy az Alkotmánybírósághoz küldje, hogy az mondja ki a nyilvánvalót: a jogszabály értelmetlen, ezért meg kell semmisíteni. Ehelyett a Fidesz újabb esélyt kapott, hogy „meggyőzze” az ellenzék egy részét.

Aztán kiderült, hogy az ügyben összehívott rendkívüli (!) parlamenti ülésen sem lesz meg a kétharmad. Ekkor döntött úgy a Fidesz, hogy egyszerűen lesöpri a figurákat a sakktábláról, apróbb alkotmányos puccsot végrehajtva feles törvényben rendezi azt, amit addig magától értetődően kétharmados tárgykörbe tartozóként kezelt. A politikai célt nem is igazán leplezték: a miniszterelnök Simicska Lajos elleni bosszúhadjáratának részeként a Jobbik kormányt bíráló plakátjait akarják eltakarítani bármi áron. A kommunikációs gépezetet az sem zökkentette ki, hogy időközben kiderült: amivel a Fidesz a Jobbikot vádolja, azt 2010-ben maga is megtette, sőt, a Jobbikénál vélhetőleg előnyösebb szerződéssel bérelt plakáthelyeket ugyanattól a cégtől.

Utóbbi körülmény mérlegelése persze nem dolga az államfőnek. Másodszor biztosan nem küldhette vissza az alaptörvény rendelkezései alapján a törvényt az Országgyűlésnek. Az Alkotmánybírósághoz ellenben fordulhatott volna a módosított rendelkezések alaptörvénnyel való összhangjának, illetve az eljárás alkotmányosságának vizsgálatát kérve. Vagy legalább jelezhette volna aggályait. Áder János jogászember, pontosan tudja, mi a probléma azzal, ha egy kétharmados tárgykörhöz tartozó kérdésben feles törvénnyel határoz a parlament. Nem árt megismételni: a múlt hét közepéig a Fidesz sem vitatta a kétharmados döntés kényszerét.

Meggyőződésem, hogy „a pártok felett álló” Áder János a nyilvánvalóan pártpolitikai indíttatású lépésével saját magán és az államfői intézményen ejtette a legsúlyosabb sebet. Nem azért, mert a Jobbik megfosztási eljárást kezdeményez ellene, hiszen az az erőviszonyok ismeretében nem vezethet eredményre. Hanem mert a hitelességét nullázza le azzal, ha a látszat és a valóság szerint is előnyben részesíti a miniszterelnök akaratát az alaptörvény, a jogállamiság védelmével szemben.

Ellenzéki körökben most nyilván a mindent aláíró Schmitt Pálhoz fogják hasonlítani. Nekem van egy sokak számára kellemetlenebb hasonlatom. Az államfő most úgy viselkedett, mint 1995-ben Göncz Árpád, aki a figyelmeztetések dacára aláírta a Bokros-csomagot, csak hogy kedvezzen Horn Gyulának és az MSZP–SZDSZ-koalíciónak, akitől, amitől az újraválasztása függött. A Sólyom László vezette Alkotmánybíróság aztán ízekre szedte a hírhedt megszorítócsomagot. Sajnos az államfői intézménynek és a személynek szóló minden tiszteletem mellett sem találok jóhiszemű magyarázatot arra, hogy miért teszi zárójelbe a parlamenti többség után az államfő is azt az alaptörvényt, amelyre felesküdött. Amíg marad a közéletben, ennek a döntésnek az árnya mindenhova elkíséri. Kár érte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.