Magyarország és Lengyelország, pontosabban a magyar és a lengyel politikai színtér a háborús retorika tűzfészkének számít jó ideje. Ezen a nyelvi küzdőtéren maradva kijelenthető: most eldördült az első valódi ágyúlövés. A verbális kardcsörtetés korszakának vége, az Európai Unió – ilyet még soha nem tett – tényleg ledobta az atombombát. A lengyel kormány értelmezésében legalábbis ekkora horderejű döntésnek számít, hogy a jogállamiság megsértése miatt az Európai Bíróság elé citálja Lengyelországot az Európai Bizottság.
A döntés legfőbb oka a Jaroslaw Kaczynski vezette kormánypárt által keresztülvitt bírósági reformtervezet, amihez az uniós döntéssel egy napon adott zöld utat Andrzej Duda köztársasági elnök. A tervezet magán viseli a legfőbb közjogi méltóság kéznyomát is, de az attól még nagyon is igazodik a pártelnök elképzeléseihez.
Lengyel ellenzéki olvasatban a legfelsőbb bíróság és az országos bírói tanács átalakításának célja egyértelműen a hatalmi ágak eddigi különválasztásának megszüntetése és a bírói függetlenség felszámolása. A reform egyik fő eleme, hogy a bírói kinevezések a politikusok döntésén múlnak majd. A kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) politikusai nem meglepő módon másként értelmezik az új törvényt és az uniós döntést is. Előbbi kapcsán gyakran hangoztatott érvük a bíróságok működésének elavultsága, a posztkommunista befolyás. Ezen a ponton az EU-hivatalnokok ideológiai szűklátókörűségét emlegetik, arra hivatkoznak, hogy épp azok nem értik az uniós jogot.
Anélkül, hogy bármelyik fél igazát vitatnánk vagy megerősítenénk, érdemes megvizsgálni, hogy a PiS által következetesen képviselt erőpolitika és háborús retorika – amelynek fő célpontja egy ideje Brüsszel – miért nem eredményezte a párt népszerűségének tartós csökkenését vagy kimutatható erózióját egy olyan országban, ahol a közvélemény-kutatások eredményei a mai napig meggyőző uniós rokonszenvet mutatnak. Alighanem annak a lengyel elemzőnek van igaza, akit nemrég egy rádióműsorban hallottam: az emberek többségét hidegen hagyják az olyan absztrakt kérdések, mint a hatalmi ágak szétválasztása. Anélkül is van élet, ha a demokrácia mibenlétéről alkotott, árnyalatokra kényes nyugati konszenzus értelmében megkérdőjelezhető is a minősége.