Miben hasonlítanak az egyházi vezetők és a szépségkirálynők? Abban, hogy a leghőbb óhajuk a világbéke. Lapos, szellemtelen poén, de az igazán elkeserítő az, hogy a békefelhívásaik is hasonló mód hatástalanok. Persze ez nem az egyházi vezetők (és nem is a szépségkirálynők) hibája. Ősi tapasztalat, hogy az emberek szeretnek ugyan békességben élni, mégis, valahogy sokkal könnyebb őket háborúskodásra sarkallni, mint béketeremtésre. Vajon ha 1095-ben II. Orbán pápa nem keresztes háborút, hanem békeszerző zarándoklatot hirdet Palesztinába, akkor is megmozgatta volna egész Európát?
Szerencsére, azóta rájöttek a keresztény vallási vezetők – ha nem is mindannyian, a felelősen gondolkodók mindenképpen –, hogy minden körülmények között a békességet kell keresniük és hirdetniük, még akkor is, ha így kevesebb sikerélmény éri őket. A híveket nem hozza tűzbe, lázba egy-egy főpap békeszónoklata, afféle munkaköri kötelességnek tartják, inkább az kelti fel érdeklődésüket, ha valamelyik beszéd elmarad. A magyar vezetőknek ráadásul meg kell küzdeniük felekezetük „békeharcos” múltjával is, hiszen a negyven, ötven éve elharsogott békeszólamok még ma is ronthatják a mégoly ékesszóló beszédek hitelét is. Sajnálattal vesszük tudomásul, hogy a három nagy történelmi felekezet közül csak az evangélikusok mutatnak hajlandóságot, hogy szembenézzenek, elszámoljanak a szocialista múltjukkal, a katolikusok és a reformátusok inkább a hívek feledékenységére bíznák a múlt bűntől való megszabadulást. Ám nem szándékozunk az idei karácsony főpapi prédikációit ezen szempontok alapján kritizálni. Nem lenne igazságos. Mindhárman a Szentírást magyarázták, mindenféle aktuálpolitikai utalás nélkül. Bogárdi Szabó István a református egyház zsinatának lelkészi elnöke az Isten és az ember közelségéről szólott, míg Fabiny Tamás, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke arról beszélt, hogy a karácsony egyszerre szól a fényről és a sötétről, hiszen Jézus jászla mögött már fölsejlik a kereszt is. Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek szentbeszédének központi gondolata az volt, hogy Isten szeretete a családban tükröződik a legteljesebben.