A Black Friday-re a csalók is készülnek

Az EUROPOL kampánya az online kereskedelemmel kapcsolatos csalásokra hívja fel a figyelmet.

Forrás: VG.HU2020. 11. 10. 21:04
Shoppers reach out for television sets as they compete to purchase retail items on Black Friday at a store in Sao Paulo
Élet-halál harc São Paulóban a kedvezményes televíziókért. Vadászles Fotó: Paulo Whitaker Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány kapcsán bevezetett korlátozások, a Black Friday és a közelgő karácsonyi bevásárlások kapcsán különösen aktuális az EUROPOL figyelemfelhívó kampánya, amely az online kereskedelemmel kapcsolatos csalásokra hívja fel a figyelmet – olvasható a Világgazdaság cikkében.

Az E-commerce 2020 nemzetközi akció célja az online csalások, illetve az ezt megelőző illegális kártyaadatszerzések lehetőségének visszaszorítása, amely – közvetve vagy közvetlenül – a vásárlókat, a kereskedőket, a csomagküldő szolgálatokat és a pénzintézeteket egyformán sújtja.

Darázs-Horváth Zsófia rendőr százados, a Készenléti Rendőrség szakértője szerint az online termékvásárlási csalások során – az elkövetési trendek jellegére tekintettel – a nyomozások eredményességéhez elengedhetetlenül szükséges az állami és a magánszektor szoros együttműködése, valamint a nemzetközi együttműködés.

Bor Olivér nemzetbiztonsági százados, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet sajtóreferense emlékeztetett: az egy hete lezárult Európai Kiberbiztonsági Hónap mottója „Gondolkodj, mielőtt kattintasz!” is arra figyelmeztette az érintetteket, hogy fontos a megfontoltság.

Szavai szerint a csalók ma már nagyon komoly pénzeket is költenek a közösségi piactereken arra, hogy hirdetéseikkel becsalogassák a vevőiket. A csalásra utal a rendkívül nagy, esetenként akár 90 százalékos árengedmény.

Már a Világgazdaság is foglalkozott ennek a típusú csalásnak két fajtájával:

A korábbi hasonló ajánlatok kapcsán ezt a fajta csalást Ray Ban-es csalásnak szokták nevezni, de mostanában egyre gyakoribb, hogy műszaki berendezéseket, pl. mobiltelefonokat hirdetnek töredék áron.

A csalások másik formája az, amikor a vevő megrendel valamilyen terméket komoly kedvezménnyel, ám a leszállított áru köszönő viszonyban sincs a meghirdetettel.

A vevők egy része belenyugszik ebbe is, de a többség – ma már reklamál. A „webshop” üzemeltetője rendszerint elnézést kér és visszautalja a szóban forgó termék után az összeget. A vevő megnyugszik, noha a cél nem is az áru értékesítés, hanem a fizetési kártya adatainak megszerzése volt, amelyet bizonyos idő múlva használni is fognak a csalók.

Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség kommunikációs főtitkár-helyettese ugyanakkor arról tájékoztatott, hogy az internetes vásárlások biztonsága terén Magyarország kimagaslóan jól teljesít: a 2019-ben lebonyolított 146,8 millió internetes vásárlás esetén 1 millió tranzakcióból csupán 33 volt netes csalással érintett, az ebből keletkező károknak ráadásul csak 7 százalékát fizették a kártyabirtokosok.

Ez a kedvező eredmény azonban csak az ügyfelek óvatos és tudatos magatartásával tartható fenn.

A teljes cikk IDE kattintva érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.