A versenyprogram legjobb alkotása a kritikusok szerint Miguel Gomes portugál–brazil–francia–német koprodukciója, a Tabu volt. Gomes filmje utalás F. W. Murnau azonos című filmtörténeti klasszikusára, s cselekménye két részre bontható: az első fekete-fehérben forgatott nosztalgikus múltidézés egy idős hölgy történetén keresztül, a második pedig az első szakasz vágyainak beteljesülése melodrámával, szenvedéllyel, humorral. Gomes 16 mm-es keskenyfilmre forgatott harmadik játékfilmje az egyik legjobb kritikákat kapó mozi Berlinben, így a zsűri nagydíja sem lenne meglepetés.
A párhuzamos szekciók legjobbját is zsűrizték a filmírók: a Panoráma szekcióban a francia Atomic Age nyert, amelynek hősei a pezsgő párizsi éjszakai életből a kiábrándultságig és elhagyottság érzéséig jutnak el egy erdő mélyén:
A Fórum szekcióban pedig a párkapcsolatokról és szexualitásról szóló holland Hemel lett a legjobb:
A Tabu győzelmével egyszersmind az is eldőlt, hogy a Nemzetközi Kritikusok Szövetségének tagjai nem Fliegauf Benedek versenyprogramban szereplő magyar alkotására, a Csak a szélre szavaztak (miközben a film sajtóvisszhangja kifejezetten jó volt). A kritikusok közül a Variety írója bátornak nevezte Fliegaufot, és jelentős nemzetközi artmozis jövőt jósol neki, a Screen újságírója pedig a formanyelv hatékonysága és érdemei mellett annak hátulütőjét is megemlíti, mondván, a stílus a nézők egy részét kiűzi a moziból. A kritikus szerint a film sem idealizálni, sem démonizálni nem akarja a magyarországi romakérdést. A Hollywood Reporter kritikusa kemény és kompromisszummentes víziónak tartja Fliegauf filmjét, kiemeli az amatőr színészek alakításainak természetességét, a nyitott lezárást pedig egyszerre tartja reménytelinek és kétségbeejtőnek.
A pénteki utolsó versenyfilm a War Witch, amely afrikai gyerekkatonák sorsába enged betekintést. A nyomor ebben a filmben új értelmet nyer, mert nemcsak egy társadalmi réteg, hanem egy egész ország társadalma számára jelent megoldhatatlan kihívást. A főszereplő egy 12 éves lány, akit fegyveres lázadók rabolnak el hasonló korú gyerekekkel együtt egy faluból, lemészárolva szüleiket és rokonaikat. A gyerekek aztán kemény kiképzés után fegyvert kapnak és kénytelenek a hadsereg ellen harcolni.
Ám a lelketlen világban is léteznek érzelmek, így a lány a „varázslóval” együtt kilép a lázadók közül, s úttalan utakon keres boldogulást és jövőképet. A War Witch meglehetősen kilátástalan képet fest a forradalomba és anarchiába süllyedt afrikai országokról, s nem véletlenül távoztak sokan a kifejezetten emberpróbáló darab vetítéséről.
Fliegauf Benedek Csak a szél című filmjének esélyeiről bővebben itt olvashat. Tudósításunk a film premierjéről pedig itt érhető el.