A romafilm nem kellett a kritikusoknak

Miguel Gomes Tabu című filmje kapta Berlinben a kritikusok FIPRESCI díját, de az Atomic Age, a Hemel és a War Witch sem távozott üres kézzel. Fliegauf a Csak a szélért még holnapig izgulhat.

Kárpáti György (Berlin)
2012. 02. 17. 18:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A versenyprogram legjobb alkotása a kritikusok szerint Miguel Gomes portugál–brazil–francia–német koprodukciója, a Tabu volt. Gomes filmje utalás F. W. Murnau azonos című filmtörténeti klasszikusára, s cselekménye két részre bontható: az első fekete-fehérben forgatott nosztalgikus múltidézés egy idős hölgy történetén keresztül, a második pedig az első szakasz vágyainak beteljesülése melodrámával, szenvedéllyel, humorral. Gomes 16 mm-es keskenyfilmre forgatott harmadik játékfilmje az egyik legjobb kritikákat kapó mozi Berlinben, így a zsűri nagydíja sem lenne meglepetés.



A párhuzamos szekciók legjobbját is zsűrizték a filmírók: a Panoráma szekcióban a francia Atomic Age nyert, amelynek hősei a pezsgő párizsi éjszakai életből a kiábrándultságig és elhagyottság érzéséig jutnak el egy erdő mélyén:


A Fórum szekcióban pedig a párkapcsolatokról és szexualitásról szóló holland Hemel lett a legjobb:


A Tabu győzelmével egyszersmind az is eldőlt, hogy a Nemzetközi Kritikusok Szövetségének tagjai nem Fliegauf Benedek versenyprogramban szereplő magyar alkotására, a Csak a szélre szavaztak (miközben a film sajtóvisszhangja kifejezetten jó volt). A kritikusok közül a Variety írója bátornak nevezte Fliegaufot, és jelentős nemzetközi artmozis jövőt jósol neki, a Screen újságírója pedig a formanyelv hatékonysága és érdemei mellett annak hátulütőjét is megemlíti, mondván, a stílus a nézők egy részét kiűzi a moziból. A kritikus szerint a film sem idealizálni, sem démonizálni nem akarja a magyarországi romakérdést. A Hollywood Reporter kritikusa kemény és kompromisszummentes víziónak tartja Fliegauf filmjét, kiemeli az amatőr színészek alakításainak természetességét, a nyitott lezárást pedig egyszerre tartja reménytelinek és kétségbeejtőnek.

A pénteki utolsó versenyfilm a War Witch, amely afrikai gyerekkatonák sorsába enged betekintést. A nyomor ebben a filmben új értelmet nyer, mert nemcsak egy társadalmi réteg, hanem egy egész ország társadalma számára jelent megoldhatatlan kihívást. A főszereplő egy 12 éves lány, akit fegyveres lázadók rabolnak el hasonló korú gyerekekkel együtt egy faluból, lemészárolva szüleiket és rokonaikat. A gyerekek aztán kemény kiképzés után fegyvert kapnak és kénytelenek a hadsereg ellen harcolni.


Ám a lelketlen világban is léteznek érzelmek, így a lány a „varázslóval” együtt kilép a lázadók közül, s úttalan utakon keres boldogulást és jövőképet. A War Witch meglehetősen kilátástalan képet fest a forradalomba és anarchiába süllyedt afrikai országokról, s nem véletlenül távoztak sokan a kifejezetten emberpróbáló darab vetítéséről.

Fliegauf Benedek Csak a szél című filmjének esélyeiről bővebben itt olvashat. Tudósításunk a film premierjéről pedig itt érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.