Új Puskás Ferenc Stadion: autósok kíméljenek!

Varsóban, Lisszabonban megoldották a parkolási gondokat mélygarázzsal, Budapesten másképp gondolják.

Gabay Balázs
2017. 03. 29. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn a megrendelő Nemzeti Sportközpontok és a kivitelező cég aláírták a Puskás Ferenc Stadion rekonstrukciójáról szóló kivitelezési szerződést, így eldőlt, hogy az új magyar nemzeti futballaréna olyan formában épül meg, ahogy legutóbb megálmodták. A stadion költsége 142 milliárd forint lesz, amit az állami megrendelő átlagosnak tart Európában. Hogy ezt honnan veszi, nem tudni: a hasonló méretű lisszaboni Luz Stadiont például sokkal olcsóbban húzták fel.

Bár az új, 67 ezer férőhelyes Puskás valóban látványos lesz,

ám szembetűnő, hogy rendkívül kevés, mindössze ötszáz parkolót terveztek építeni köré.

Az ATV megkérdezte erről a stadion tervezőjét, Skardelli Györgyöt, aki azt mondta, mivel a város közepén van a létesítmény, tömegközlekedéssel kell megközelíteni. Zuglóban a baloldali pártok aláírásgyűjtésbe kezdenek a több férőhely kialakítását követelve.

Természetesen a valóságtól elrugaszkodott elvárás lenne több tízezer parkolóhelyet kialakítani, ugyanakkor az ötszáz parkoló a másik véglet. Hogy Skardellinek van-e igaza, nem tudjuk, inkább megnéztük, a hasonló méretű arénák körül hány parkolóhelyet építettek ki.

A Luz Stadion szomszédságában több mint ezer autó fér el, emellett egy háromszintes mélygarázst is építettek 1400 kocsi számára. A 65 ezer ülőhellyel felszerelt aréna Lisszabon külvárosában helyezkedik el, a közvetlen közelében megáll a földalatti.

A Chelsea most építi új stadionját. A kékek maradnak a Stamford Bridge-en, de 18 ezer férőhellyel megtoldva 60 ezresre bővítik hazai pályájukat, amire 500 millió fontot költenek, vagyis átszámítva 180 milliárd forintba kerül az új stadionjuk. A klub honlapján nyomatékosan felhívják a szurkolók figyelmét, hogy hagyják otthon a kocsijukat, mert parkolási tilalom van meccsnapon a stadion környékén. Az arénát több busszal és metróval is kényelmesen meg lehet közelíteni. Az autós korlátozás oka egyszerű: az idén 140 éves létesítményt körbeépítették lakóházakkal, nincs hely a bővítésre.

A 2008-ban épített bukaresti Nemzeti Stadionban már Európa-liga-döntőt is rendeztek, 55 ezren tudnak helyet foglalni benne. Mivel egy parkos terület közepén fekszik, könnyű leparkolni: összesen 2100 helyet alakítottak ki a kocsival érkezőknek.

Az 57 ezres varsói Nemzeti Stadiont a 2012-es futball Európa-bajnokságra húzták fel a Visztula partján. Zöldövezetről van szó, így a felszínen is jutott volna hely autóknak, de a tervezők nem akarták elcsúfítani a környéket, így mélygarázst építettek, ahol 1765 kocsi parkolhat.

Az osztrák válogatott otthonául szolgáló bécsi Ernst Happel Stadiont a 2008-as Eb-re felújították. A létesítmény a belvárostól három kilométerre, zöldövezetben épült, de a tervezők itt sem alakítottak ki autóparkolót, inkább edzőpályákkal vették körül a korábbi Prátert. Persze mivel a stadion megközelítését az A4-es autópályán keresztül is javasolják, a közelben le lehet tenni a kocsit, emellett metróval lehet megközelíteni az arénát.

Bár a müncheni Allianz Arenát metróval is elérik a szurkolók,

Európa legnagyobb parkolóházát hozták létre itt. 9800 gépkocsi fér el a négyszintes épületben.

A tervezők még arra is figyeltek, hogy külön parkolóhelyeket alakítottak ki a buszoknak – a stadion körül három ponton – és a kocsiknak. Persze erre is úgy volt lehetőség, hogy a stadion nyolc-tíz kilométerre fekszik a belvárostól.

Mivel a Puskás környékét az előzetes látványtervek szerint szintén parkosítani akarják a Papp László-aréna és a Magyar Sport Háza felé – tehát mindkét irányba –, így itt is csak a mélygarázs jöhet szóba parkolási lehetőségként. Az viszont nem világos, miért csak 500 férőhelyben gondolkodtak a tervezők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.