Újpesti címervita: előzi a hagyományt az üzleti érdek

Stratégia vagy kósza ötlet? – egyelőre megjósolni sem lehet, mi járhat az újpesti klubtulajdonos fejében.

Havasi Zsolt
2017. 07. 12. 12:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Újpest honlapján június 26-án megjelent szezonfelvezető interjúból kiderült, a 2017/18-as évadot új címerrel indítja a klub. Mire a lila-fehér érzelmű szurkolók felocsúdhattak volna, már nyílt szavazás kíséretében el is dőlt, melyik a győztes alkotás. A futballklub ügyvezető igazgatója jelezte, a tervezőket arra kérték, olyan vázlatokat készítsenek, amelyek megfelelnek a modern stílusirányzatoknak, ugyanakkor megtartják a jellegzetes motívumokat. Talán nem meglepő, hogy a végeredmény finoman szólva sem nyerte el a szurkolók tetszését.

Az anyaegyesület Újpesti Torna Egylet (UTE) azonnal jelezte, hogy hozzájárulása nélkül nem változtathatja meg jogszerűen címerét a labdarúgó NB I-ben szereplő klub, majd válasz híján közleményükben már perrel fenyegettek. A Magyar Nemzet úgy értesült, hogy Roderick Duchatelet a saját elhatározásából döntött a változtatás mellett. A szurkolók nyolcszáz-ezer fős csoportja szombat délután a belga tulajdonos távozását követelte a stadionnál.

Az alapgond a következő: egy futballklub meghatározó, önmagát definiáló lényegi eleme a címer vagy logó. Ez a jelkép a sportág létrejöttekor, elterjedésekor került be a futball fogalmi körébe. Történelmi jellegéből fakadóan a címer hagyományokat összegez, míg a logó már sokkal inkább a fogyasztói társadalom grafikai leképeződése, amely egy adott termékhez vagy szolgáltatáshoz köthető. Nem más, mint egy vizuális azonosító. Elnevezéstől függetlenül fontos azonban, hogy a modern ember szokások és szimbólumok kultúrájában él, így ha egy márka lényegi eleménél változást terveznek, fontos lenne odafigyelni a fokozatosság elvére.

„Lóg a levegőben az egész koncepció, hiányzik mellőle a megfelelő kommunikáció. Nagy hiba, hogy nem lehet tudni, mi a cél” – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Zsédely Péter. A Sportmarketing.hu főszerkesztője úgy látja, mivel az Újpest nagy hagyományú egyesület, fontos lett volna, hogy a szurkolókkal már a kezdeti fázisban egyeztessenek.

„Önmagában logót nincs értelme drasztikusan lecserélni, hacsak nem szükséges egy új stratégiai irányhoz” – tette hozzá Zsédely. Példaként hozta a Juventus esetét. A torinói klubnál is hatalmas ellenállásba ütközött a címer cseréje, és szintén nem figyeltek oda a megfelelő tálalásra. Ugyanakkor utólag jelezte a vezetőség, az újításra azért volt szükség, mert a Juventus a szponzori együttműködésekben fektette le bárok és pubok megnyitását, ehhez a piaci környezethez pedig szükség volt egy olyan elemre, amely márkalogóként is megállja a helyét. „Egy logónak napjainkban már a legkülönbözőbb platformokon (mobil, tablet) is használhatónak kell lennie” – világított rá a Zsédely.

A Magyar Nemzet információi szerint Duchatelet azért akarta a változtatást, amiért saját utánpótlást is elkezdett építeni: az UTE-tól való függetlenedésért, hiszen a saját címerrel ellátott termékek után már csak az ő cégéhez folyna be pénz. Nem kellene osztoznia senkivel sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.