Szinte minden bajnoki szezonban rendeznek nagy, történelmi hagyománnyal bíró mérkőzéseket. Ott van a Derby d’Italia (Juventus–Internazionale), az Old Firm (Celtic–Rangers) vagy épp a Mersey-parti (Everton–Liverpool) rangadó. És a sor folytatható lenne. A futballvilág legfontosabb eseménye azonban kétségkívül az El Clásico.
A Real Madrid–Barcelona mérkőzés a bajnokság végkimenetele szempontjából is fontos, hiszen jelenleg a két csapat között tizenegy pont a különbség. A katalán együttes pedig egy győzelemmel már decemberben megpecsételheti a Real sorsát, de egyéb, külső okok is fokozzák a hangulatot: vajon lesz-e hatásuk a tegnapi katalán tartományi választásoknak, s fog-e díszsorfalat állni a Barcelona a friss klubvilágbajnok Real Madridnak?
Annak megértéséhez, hogy miért fontos egyáltalán a politikát belekeverni a spanyol futballba (az évszázados tartományi megosztottságon túl), érdemes visszatekinteni Francisco Franco autoritárius jobboldali rendszerére. A katalán nyelvet szigorúan tiltották az iskolákban és a közügyekben 1939 és 1975 között, így a katalán nemzetiségi identitásnak minimális kibontakozási tere maradt. Az egyik ilyen helyszín a Camp Nou volt és az FC Barcelona mérkőzései, ahol a katalán zászlók is elő-előkerültek.
Ez év október első napján, amikor a katalán függetlenségi választások után a spanyol rendőrség erőszakosan próbált rendet tenni az utcákon, a Barca vezetői úgy döntöttek, biztonsági okokból nem engedik be a 98 ezer, jegyét már megváltó nézőt a stadionba. Hiába a Las Palmas elleni 3-0-s győzelem, az üres Camp Nou és az azon kívüli hangulat hatására a Barca védője, Gerard Piqué elmondta, élete egyik legrosszabb élményén van túl.
Az eltelt szűk két hónapban növekedett a katalán függetlenségi belharc, Mariano Rajoy spanyol miniszterelnök feloszlatta a Carles Puigdemont vezette katalán kormányt, majd új választásokat írtak ki, s közvetlenül az El Clásico előtt nagyon úgy tűnik, hogy az előre hozott tartományi választáson a függetlenségi pártiak kerültek többségbe.
Az FC Barcelona mottója (Més que un Club, azaz Több mint egy klub) ezekben a politikailag viharos időkben újra aktuálissá vált, hiszen a katalán embereknek továbbra is a világ egyik legsikeresebb klubja szimbolizálja a nemzetiségi identitást. Jóllehet a Barca több mint egy klub, de a külső zaj nem feltétlenül segíti Iniesta és társai dolgát a szezon egyik legfontosabb meccse előtt.
Hogy mennyi figyelem esik a pályán kívüli eseményekre, jól jelzi Cristiano Ronaldo provokatív megnyilvánulása. Miután szabadrúgásgóljával zsinórban második klubvilágbajnoki címét gyűjtötte be a Real Madrid, a következőket mondta: „Remélem, díszsorfalat áll majd nekünk a Barcelona.” Ezzel utalva arra, hogy az ilyen nagy győzelmek utáni hagyományos tiszteletadás épp az El Clásicóra esik. Annak ellenére, hogy Ronaldo portugál, a Barca legnagyobb ásza pedig argentin, a szombati találkozó hátterében a centrális Spanyolország és a független Katalónia szembenállása van, mindezek után pedig nem lenne meglepő, ha nem kapna díszsorfalat a Real Madrid.
A politikai mellett gazdasági téren sem elhanyagolható az El Clasicó jelentősége. A Nielsen Sport tanulmánya például arról számolt be, hogy a 2016. december 3-i Barcelona–Real Madrid 1-1-re végződő találkozó 42,5 millió dollárnyi értéket generált a szponzoroknak. Ebbe a Forbes szerint az élő közvetítés alatt a képernyőn megjelenő üzeneteket, a mezszponzorokat és a stadionból vetített hirdetéseket is beszámították. Az anyagi és a nézőszámot illető határokat amennyire csak lehet, próbálja maximalizálni a Spanyol Labdarúgó-szövetség (La Liga).
Nem véletlen, hogy a mérkőzés kezdési időpontja közép-európai idő szerint 12.00, hiszen így Jakartában este 7.00-kor, míg Sanghajban este 8.00-kor kényelmesen le tudnak ülni a készülék elé az ott élők. – Szívesen adjuk meg a lehetőséget az ázsiai szurkolóknak, hogy a nekik megfelelő időben nézhessék a Real Madrid és a Barcelona játékát – nyilatkozta az AFP-nek a szövetség kommunikációs tisztviselője, Joris Evers. A La Liga számításai szerint egyébként akár 650 millió ember is követheti majd az El Clásicót, amelyen számos világsztár feszül egymásnak, folytatva az évtizedes rivalizálás hagyományát.
– Ez az ideális kirakat, a fő attrakció pedig megmutatja az embereknek a spanyol futballt – erről már a Barcelonai Egyetem közgazdaságtan-professzora, José María Gay de Liébana beszélt az AFP-nek. Kiemelte, a Barcelona tavaly négy évre, minimum 220 millió euró értékben kötött szponzorációs szerződést a japán Rakuten céggel. – A vállalkozás pedig el akarja adni a termékeit a nemzetközi piacokon, mindenekelőtt Ázsiában – tette hozzá a szakember.