Minden évben több cég és újság próbálkozik azzal, hogy bizonyos paraméterek mentén bemutassa az adott szezonban vagy naptári évben a futballpiacon történt globális változásokat. A Statista, a Deloitte, a Soccerex, a Forbes, a KPMG arra kíváncsi, mennyit is ér maga a futball. Persze ahány ház, annyi módszer. A Deloitte például mérkőzésnapi, közvetítésekből származó, illetve kereskedelmi bevételek alapján vizsgálja évente a legtöbb bevételt elkönyvelő klubokat. A cikkünk kiindulópontját szolgáltató KPMG pedig a néhány napja kiadott, az európai bajnokokról szóló jelentésében (The European Champions Report) tizenkét európai top- és középcsapat teljesítményét vizsgálta, amelyek a 2016–2017-es szezonban bajnokságot nyertek. Különös figyelmet fordítanak a játékoskereskedelemből származó jövedelmek nélkül értett működési bevételre és a klubok aktivitására a közösségi médiában.
A gazdasági területet most mellékvágányra – egész pontosan a cikk végére egy kis dobozba – téve egy érdekes jelenséget érdemes körüljárni. A huszonnyolc oldalas jelentésnek ugyanis van egy érdekes kitétele, miszerint egyes játékosok – Cristiano Ronaldo, James Rodríguez, David Luiz, Falcao, Pepe, Neymar – megközelítőleg hasonló vagy akár nagyobb követőtáborral rendelkeznek egyes közösségi platformokon, mint klubjuk.
Mint a KPMG budapesti irodájának közleménye fogalmaz: „ma már nemcsak a játékosok tudása, hanem közösségi médiában betöltött népszerűsége is fontos tényező: befolyásolja a játékosvásárlásokat és a klubok üzleti tervezéseit is”. Ezt a megállapítást továbbgondolva nem túlzás kijelenteni, amit a Philippe Coutinho Liverpoolból Barcelonába igazolása körüli hercehurca is jól jelez: focistauralom van.
Hogy ez mennyire így van, azt Richard Cramer sportjogi szakértő fejtette ki a Reutersnak. Mint mondta, hatalmas a labdarúgók érdekérvényesítő ereje, a játékosok ráadásul elképesztően értékes „termékek” klubjuk számára. A futballisták és az ügynökeik tökéletesen tisztában vannak ezzel, és azzal is, hogyan lehet kikényszeríteni, amit akarnak. Cramer hozzátette: az edzők nem akarnak csalódott, elvágyódó, emiatt negatív hozzáállású játékost az öltözőben, hiszen ezáltal megtörhet a harmónia. Így nincs más hátra, mint előre.