Csalogató reklám: nem volt az akciós termékből?

Folyamatosan érkeznek a panaszok a hatósághoz, hogy már az akció első napján sem kapható a termék.

Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
2013. 10. 21. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az úgynevezett csalogató reklám jogsértő, az áruházak megfelelő mennyiségű készletet kötelesek biztosítani az akciós termékekből. Sok esetben azonban nem így történik, a leárazott termék már az akció első napján elfogy, s az sem ritka, hogy az üzlet egyáltalán nem is rendelt belőle.

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (továbbiakban: Fttv.) alapvetése szerint tilos a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat. A törvény mellékletében részletezi, hogy mely kereskedelmi gyakorlatok tisztességtelenek.

Az Fttv.-ben meghatározott egyik tisztességtelen gyakorlat az áru meghatározott áron való vásárlására felhívás annak elhallgatásával, hogy a vállalkozásnak alapos oka van azt feltételezni, hogy az adott vagy azt helyettesítő árut a kínált áron nem fogja tudni – az árura, a vonatkozó kereskedelmi kommunikáció hatókörére és az ajánlati árra figyelemmel – megfelelő időtartamig és mennyiségben szolgáltatni vagy más vállalkozástól beszerezni (csalogató reklám).

Abban az esetben, ha például csak néhány darabot rendel egy cég egy termékből, és az nyitás után néhány órával elfogy, az azt jelzi, hogy a vállalkozás irreálisan alacsony készlettel indul, tehát nem vette figyelembe a fogyasztói igényeket. Abban az esetben pedig, hogyha egyáltalán nincs az üzletben az adott termékből készlet, akkor az egyértelműen bizonyítja, hogy a szükséges gondosságot a vállalkozás nem tanúsította.

 

Gyakori eset, hogy az e-áruházban akciósan meghirdetett termék megrendelésének elküldése után olyan tájékoztatást kapunk a kereskedőtől, hogy az akciós termék még sincs, de ajánl helyette egy másik – általában drágább – terméket. A távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) kormányrendelet szerint ha a vállalkozás a szerződésben vállalt kötelezettségét azért nem teljesíti, mert a szerződésben meghatározott termék nem áll rendelkezésére, köteles a fogyasztót haladéktalanul tájékoztatni, valamint a fogyasztó által fizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb harminc napon belül visszatéríteni.

Tisztességtelen kereskedelmi magatartás az is, ha az áru meghatározott áron való vásárlására felhívása után a termékre vonatkozó megrendelés felvételét vagy az áru ésszerű időben való szolgáltatását visszautasítja a kereskedő egy másik áru eladásösztönzésének a szándékával (bait-and-switch reklám).

A hatályos jogszabályok értelmében a fogyasztóvédelmi hatóságnak nincs hatásköre kötelezni az eladót arra, hogy az eredetileg hirdetett áron szállítsa le a terméket. Amennyiben a rendelés visszaigazolása előtt értesítették a vásárlót, hogy a termék nem áll rendelkezésre, nem kötelezhető a társaság a termék kiszállítására sem. Bejelentést tehet azonban a lakóhelye szerint illetékes felügyelőségnél annak vizsgálata érdekében, hogy a vállalkozás honlapja megtévesztő tájékoztatást tartalmaz-e a termék rendelkezésre állása vonatkozásában.

Amennyiben a fentiekben leírtaknak megfelelő üzleti magatartást tapasztal, lehetősége van bejelenteni a lakóhely szerinti elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóságnál, hogy az ügyben hivatalosan is vizsgálat indulhasson.

További hasznos információk: www.nfh.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.