Ünnepek után is sok volt a panasz

Mivel kapcsolatban merült fel a legtöbb panasz? Cikkünkből megtudhatja.

2014. 01. 13. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Országos szinten 2013 decemberében körülbelül 230 darab tartós használatra rendelt termékre vonatkozó, illetve 43 darab élelmiszerrel kapcsolatos írásbeli, telefonos, továbbá személyes fogyasztói panasz érkezett be az egyes megyei fogyasztóvédelmi felügyelőségekhez. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hétvégi telefonos ügyfélszolgálatára is közel 50 hívás érkezett a két ünnep között a tartós fogyasztási cikkek vonatkozásában.

Főleg a telefonos, illetve a személyes megkeresések kapcsán volt jellemző, hogy a hatóság munkatársa által adott részletes tájékoztatás elegendő volt az egyes fogyasztói problémák feloldásához, így hatósági eljárás lefolytatása nem volt indokolt. Szintén gyakori volt továbbá, hogy a fogyasztóvédelmi felügyelőségek hatáskör hiányában a megfelelő szervhez irányították az egyes fogyasztókat problémájuk kapcsán.

Az élelmiszerekkel kapcsolatos panaszok főleg a termékmegjelöléssel kapcsolatban merültek fel, így több jelzés is érkezett azzal összefüggésben, hogy a termék csomagolásán feltüntetett összetevőkhöz képest a termék ténylegesen mást tartalmaz. Ezen túlmenően több fogyasztó kifogásolta az egyes élelmiszerekkel kapcsolatban felmerülő minőségi problémákat (pl.: sajt állaga, szódavíz szénsav-tartalma, mákos bejgli máktartalma).

Az élelmiszertermékekkel kapcsolatban felhívjuk a figyelmet, hogy az élelmiszer-biztonsági előírásoknak való megfelelés vizsgálata a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) és területi szerveinek hatáskörébe tartozik, míg az élelmiszereken található megtévesztő jelölések vonatkozásában a fogyasztóvédelmi hatóság jogosult eljárni.

A tartós fogyasztási cikkekkel kapcsolatos panaszok gyakori tárgyai voltak a táblagépekkel és mobiltelefonokkal összefüggésben felmerülő meghibásodások. A fogyasztói megkeresések elsősorban arra irányultak, hogy a minőségi kifogás megtételekor nem vesznek fel jegyzőkönyvet, illetőleg többen a garanciális javítás elhúzódását kifogásolták. Sok esetben jelezték továbbá a fogyasztók, hogy nem tudták felvenni a kapcsolatot az egyes szervizekkel.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján karácsony előtt indult felmérésen szavazó fogyasztók többsége úgy érzi, hogy érte valamilyen érdeksérelem az ünnepi bevásárlások során. A válaszadók 20 százalékánál a nagybevásárlások során minden rendben volt. Több mint 35 százalék azt nyilatkozta, hogy a megvásárolt termék már eleve hibás volt, illetve azonnal meghibásodott. További 17 százalékuk szerint a netáruházból megrendelt termék meg sem érkezett karácsonyig, vagy azután sem.

A minőségi hibákkal kapcsolatban fontos kiemelni, hogy a fogyasztó kifogásáról a kereskedő jegyzőkönyvet köteles felvenni. Tartós fogyasztási cikkek vásárlásakor az eladó a termékkel együtt köteles a fogyasztó részére jótállási jegyet átadni, amelynek tartalmi elemeit jogszabály határozza meg. Mivel a fogyasztó elsősorban (de nem kizárólag) a jótállási jeggyel érvényesítheti garanciális igényét, a vásárlás során fokozott körültekintéssel járjunk el, és ellenőrizzük, hogy a jótállási jegyet átadták-e. Amennyiben az eladó a jegyzőkönyv felvételével vagy a jótállási jegy átadásával kapcsolatos kötelezettségének nem tesz eleget, a fogyasztó a lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőséghez fordulhat.

További, a témához kapcsolódó cikkeink olvashatóak honlapunkon, illetve az MNO fogyasztóvédelmi blogjában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.