Múlt heti bejegyzésünkben a szállítási sérülésekről és károk kezeléséről adtunk információt. Folytatva a gondolatmenetet, az alábbiakban két olyan valós panaszt említünk, melynek során a termékek alapvető tulajdonsága (vízállósága, illetve kinézete) változott meg, a fogyasztó kárára.
Az egyik panasz szerint vízálló telefonkészülék javításra való leadása után a hiba ugyan megszűnt, de a vízállóságot nem állították vissza. A szerviz hárítja a felelősséget. Mégis, mit tehetünk?
Jótállás esetén az eladó a termék mindazon hibája miatt helytállni köteles, amely gyártási eredetű és a jótállás időtartamán belül merül fel. Mentesül azonban a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítést követően keletkezett. A készülék az adásvételekor még megfelelt a gyári leírásnak és követelményeknek, a szervizben való javítását követően azonban vízállóságát a javítás könövetkezményeként vesztette el.
Elmondható, hogy a kijavításnak úgy kell megtörténnie, hogy az a telefon eredeti tulajdonságait (például a vízállóság) ne változtassa meg, ezért minőségi kifogását, szavatossági igényét azon vállalkozással szemben szükséges érvényesítenie, akitől a készüléket javítás után átvette.
Ha a készülék vízállóságát a szerviz beavatkozását követően vesztette el, úgy a kereskedő nem utasíthatja el a szavatossági, jótállási igények teljesítését arra való hivatkozással, hogy a fogyasztó okozta a termék újabb meghibásodását (mondjuk nedvesség nyomai lelhetőek fel a készülékházon belül, így ez a beépített kamera tönkremenetelét eredményezte), hiszen a vásárló a javítást követően jóhiszeműen jár el akkor, amikor a vízállóságot nem vitatva a terméket tulajdonságainak megfelelően kezelte.
Javasoljuk azonban, hogy a javított termék átvételekor lehetőleg győződjenek meg minden tulajdonságáról, épségéről, funkcióinak helyes működéséről, és ha valamilyen eltérést tapasztalnak, még a helyszínen jelezzék, vetessenek fel jegyzőkönyvet.
A szerviz által a javítás közben elkövetett károkozás nem fogyasztóvédelmi jellegű probléma, hanem polgári jogi, kártérítési jellegű. Amennyiben sem a szerviz, sem a kereskedő nem hajlandó elismerni felelősségét, és kezelni a szavatossági kérelmet, úgy a Polgári Törvénykönyv szabályozása szerint szükséges mérlegelni, kideríteni a károkozót, a kár mértékét, melyre – elsősorban – bírósági eljárás keretében van lehetőség. A hosszadalmas bírósági eljárás helyett a békéltető testületek előtti eljárás igénybevétele célszerű. A békéltető testületi út választását az eljárás gyorsasága, egyszerűsége, költségkímélő jellege indokolhatja. Erről bővebben itt olvashat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!