Sérülések szervizen innen és túl (2.)

A szervizbe leadott vízálló telefon a javítást követően már nem vízálló. Emiatt a készülék ismét meghibásodik.

2014. 11. 24. 7:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt heti bejegyzésünkben a szállítási sérülésekről és károk kezeléséről adtunk információt. Folytatva a gondolatmenetet, az alábbiakban két olyan valós panaszt említünk, melynek során a termékek alapvető tulajdonsága (vízállósága, illetve kinézete) változott meg, a fogyasztó kárára.

Az egyik panasz szerint vízálló telefonkészülék javításra való leadása után a hiba ugyan megszűnt, de a vízállóságot nem állították vissza. A szerviz hárítja a felelősséget. Mégis, mit tehetünk?

Jótállás esetén az eladó a termék mindazon hibája miatt helytállni köteles, amely gyártási eredetű és a jótállás időtartamán belül merül fel. Mentesül azonban a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítést követően keletkezett. A készülék az adásvételekor még megfelelt a gyári leírásnak és követelményeknek, a szervizben való javítását követően azonban vízállóságát a javítás könövetkezményeként vesztette el.

Elmondható, hogy a kijavításnak úgy kell megtörténnie, hogy az a telefon eredeti tulajdonságait (például a vízállóság) ne változtassa meg, ezért minőségi kifogását, szavatossági igényét azon vállalkozással szemben szükséges érvényesítenie, akitől a készüléket javítás után átvette.

Ha a készülék vízállóságát a szerviz beavatkozását követően vesztette el, úgy a kereskedő nem utasíthatja el a szavatossági, jótállási igények teljesítését arra való hivatkozással, hogy a fogyasztó okozta a termék újabb meghibásodását (mondjuk nedvesség nyomai lelhetőek fel a készülékházon belül, így ez a beépített kamera tönkremenetelét eredményezte), hiszen a vásárló a javítást követően jóhiszeműen jár el akkor, amikor a vízállóságot nem vitatva a terméket tulajdonságainak megfelelően kezelte.

Javasoljuk azonban, hogy a javított termék átvételekor lehetőleg győződjenek meg minden tulajdonságáról, épségéről, funkcióinak helyes működéséről, és ha valamilyen eltérést tapasztalnak, még a helyszínen jelezzék, vetessenek fel jegyzőkönyvet.

A szerviz által a javítás közben elkövetett károkozás nem fogyasztóvédelmi jellegű probléma, hanem polgári jogi, kártérítési jellegű. Amennyiben sem a szerviz, sem a kereskedő nem hajlandó elismerni felelősségét, és kezelni a szavatossági kérelmet, úgy a Polgári Törvénykönyv szabályozása szerint szükséges mérlegelni, kideríteni a károkozót, a kár mértékét, melyre – elsősorban – bírósági eljárás keretében van lehetőség. A hosszadalmas bírósági eljárás helyett a békéltető testületek előtti eljárás igénybevétele célszerű. A békéltető testületi út választását az eljárás gyorsasága, egyszerűsége, költségkímélő jellege indokolhatja. Erről bővebben itt olvashat.

Másik panaszosunk előadása szerint a szervizbeli javítás után az eredetileg szép állapotú terméket a védőfólia megkarcolásával, illetve burkolati repedéssel, sérüléssel kapta vissza. A szerviz ebben az esetben sem vállalja a felelősséget.

Jelen ügy kapcsán a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy sérülten érkezett-e a készülék az üzletbe, szervizbe. Ellenkező bizonyításig ugyanis azt kell vélelmezni, hogy eredeti állapotú volt a készülék, amit például alátámaszthat a termék javításra való leadásakor felvett átadás-átvételi jegyzőkönyv is, melyben jelölni szokták a termék sértetlen állapotát. Ha ez nem szerepel a jegyzőkönyvben, kérje annak rögzítését.

Kijavításra, vagy a szavatossági vagy jótállási igény teljesíthetőségének vizsgálata érdekében a terméket elismervény ellenében kell átvenni, amelyen fel kell tüntetni:

a) a fogyasztó nevét és címét,
b) a dolog azonosításához szükséges adatokat
c) a dolog átvételének időpontját, továbbá
d) azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított dolgot átveheti.

Ezek az információk a szavatossági vagy jótállási igényről felvett jegyzőkönyvben is teljesíthetők.

A jegyzőkönyvben kötelezően rögzítendő tartalom:

a) a fogyasztó neve, címe, valamint nyilatkozata arról, hogy hozzájárul a jegyzőkönyvben rögzített adatainak a rendeletben meghatározottak szerinti kezeléséhez;
b) a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott ingó dolog megnevezése, vételára;
c) a szerződés vállalkozás általi teljesítésének időpontja;
d) a hiba bejelentésének időpontja;
e) a hiba leírása;
f) szavatossági vagy jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jog, továbbá
g) a szavatossági vagy jótállási igény rendezésének módja, vagy az igény, illetve az az alapján érvényesíteni kívánt jog elutasításának indoka.

Ha a vállalkozás szavatossági, vagy jótállási kötelezettségének a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jogtól eltérő módon tesz eleget, ennek indokát a jegyzőkönyvben meg kell adni. A jegyzőkönyvnek tájékoztatást kell tartalmaznia arról, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti.

Ha a vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról – az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is – öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a fogyasztót.

A jegyzőkönyv másolatát pedig haladéktalanul, igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. A kártérítés iránti igényről tett panaszbejelentésére a vállalkozásnak 30 napon belül kell válaszolnia.

Visszatérve a jogesetre. A bírói gyakorlat nem egységes abban a tekintetben, hogy az esztétikai hiba (törés, karcosság) minőségi hibának minősül-e, ez egyedi elbírálás kérdése lehet. Amennyiben a készülék működését nem veszélyezteti az esztétikai jellegű hiba, úgy az önök közötti megegyezés kérdése, hogy milyen jellegű és mértékű kártérítésben tudnak megállapodni (új védőfólia, utólagos árcsökkentés, készülékház csere, akár készülékcsere).

Amennyiben az ön kifogásáról nem vettek fel jegyzőkönyvet, vagy átvételi elismervényt, vagy nem megfelelő tartalommal, esetleg nem adták át, panaszbejegyzésére nem válaszoltak 30 napon belül, úgy panaszbejelentéssel élhet az ön lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségen.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.