A területi fogyasztóvédelmi felügyelőségek 2014-ben 99 árubemutatón végeztek hatósági ellenőrzést, amelyből 68 termékbemutató esetében találtak valamilyen jogsértést, így a kifogásolási arány 68 százalékos volt. A törvényi szigorítás eredményeként a termékbemutatók szervezése megnehezedett, de újabb trükkök is megjelentek.
Telefonon felhívják önt, hogy nagy értékű nyereményt szeretnének átadni az ön részére, mert valahol egyszer kitöltött egy kérdőívet. A nyeremény átadása kapcsán megkérik, hogy hívja a lakására egy pár barátját, szomszédját, hogy ők is együtt örülhessenek önnel. Amikor azonban megérkezik a „nagy értékű ajándék”, a cég képviselője váratlanul előadásba és termékismertetésbe kezd.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz az utóbbi időszakban egyre több jelzés érkezik arról, hogy a vállalkozások a vásárlók lakására szerveznek és tartanak árubemutatót. Ezeket a jegyző felé nem jelentik be tudván, hogy a hatóságok erről előzetesen egyéb módon nem értesülhetnek, így a hatósági ellenőrzés alól is kibújhatnak.
Ön jóhiszeműen elmegy a vendéglőbe meghirdetett ingyenes termékbemutatóra, s gondolhatja azt, hogy nem kockáztat sokat, ha vásárol, hiszen amennyiben nem tetszik önnek a termék, 14 napon belül úgyis elállhat a szerződéstől. Nem árt azonban megnézni a szerződést, mielőtt aláírja. Amennyiben ugyanis kiderül, hogy a vállalkozás a vendéglő címére telephelyet jegyeztetett be magának, úgy – mivel az nem minősül üzleten kívül kötött szerződésnek – nem illeti meg önt a speciális termékértékesítés kapcsán biztosított 14 napos indokolás nélküli elállási jog.
A termékbemutatókat szervező cégek egy része az előírásokat úgy igyekszik kijátszani, hogy az árubemutatók során a termékről és annak tulajdonságairól csak tájékoztatják a jelen lévő érdeklődőket, a bemutatott termékek megrendelése csak interneten, illetve telefonon keresztül lehetséges. Előfordult olyan eset is, hogy a résztvevőknek vásárlási kupont adtak át az előadás helyszínén, amelyet a vállalkozás üzletében lehetett beváltani termékvásárlás esetén. Ez utóbbi esetben semmilyen speciális joga nem lesz a vásárlónak, hiszen nem üzlethelyiségen kívül vásárol, sem online, amelyre azonban a vállalkozások jellemzően nem hívják fel az előadáson részt vevők figyelmét.