Köztelevíziós időutazás

Tihanyi Örs
2002. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jöttünk, láttunk, győztünk! Nem kizárt, hogy az alábbi, Julius
Caesartól plagizált felkiáltással üdvözlik manapság egymást az MTV felelős vezetői. Első látásra van is okuk az örömre: a megújult, Pálffy Istvánnal és D. Tóth Krisztinával felturbózott esti Híradó a felmérések szerint már az első héten megduplázta nézőközönségét, s a félnyolcas műsorsávban a húszszázalékos közönség-arány fölé került. Az „objektív” hírműsor rajtja tehát parádésra sikeredett. Amennyiben hihetünk a monopolhelyzetben lévő AGB Hungary Kft. adatainak, akkor november első hetében minden ötödik tévénéző – az egyes források szerint havi 2,5 millió forintos gázsit zsebre vágó – Pálffy Istvánt és elbűvölően pösze partnerét választotta ahelyett, hogy a reality show-k szexuálpszichológiai ámokfutásaiban gyönyörködött volna, amelyekkel a kereskedelmi televíziók örvendeztetik meg törzsközönségüket már hónapok óta. Évi és Zsanett popsikölteményei veszedelmes konkurenciát kaptak a cinikus mosolyok egész arzenálját produkáló hírcézár személyében.
Ragáts Imre ügyvezető alelnök és Rudi Zoltán hírigazgató ezzel megtették az első lépést a szakmailag „magas színvonalú” és „kiegyensúlyozott” tömegtájékoztatás irányában. Olyan híradót sikerült teremteniük, ahol nincs egyetlen negatív vagy kritikus hang sem a kormány politikájával kapcsolatban. Csak az állítólagos igazságon és a tényeken van a hangsúly.
A két fönt említett úriember biztosan örvendezik. De van-e oka erre a nézőnek? Gondosan szelektált ellenzéki vélemények megjelennek ugyan két vértől gőzölgő bűnügyi tudósítás és egy adag Lamperth Mónika-sajtótájékoztató között, de ezekre kapásból érkeznek reakcióként a Kovács László-féle európiádák és némi antiszemitázás Juhász Ferenctől (aki mellesleg arról is ismert, hogy ő a világtörténelem első oktatástechnológusa, akiből hadügyminiszter lett). Kommentárok látszólag nincsenek. A közvetlen véleménynyilvánítás helyett rafinált kameraállások, tudatalattit bombázó háttérinformációk és egyéb kifinomult eszközök végtelenül sokféle kombinációban kidolgozott alkalmazása jelenik meg. Ezek a néhai szovjet sci-fik világát idéző dizájnnal és az idegborzoló zenei effektusokkal körítve kísértetiesen olyan hatást keltenek, mintha H. G. Wells időmasinájának segítségével visszatértünk volna 1997-be, a hazai kommerciális televíziózás ősrobbanásának korába, amikor először jelent meg a képernyőkön Pálffy István, a higgadt és hozzáértő híradós műsorvezető szerepét alakítva.
Akkor a tv2 nevű, nemzetiszín csigával szimbolizált csatorna volt az, amelyik profitéhségét és a nézettségi mutatókba vetett bigott hitét a közismerten puritán hajlamú, takarékos államot kedvelő Pálffy bevetésével próbálta kielégíteni. Illetve nem csupán vele, hanem egy melléje rendelt, csinos és igényes partnernővel is (az első Pálffy-girl Stahl Judit volt, aki éveken át hatalmas küzdelmet vívott Dávid Ibolya MDF-elnökkel azon témában, hogy kinek szerepel több bulvárlap címlapján a frizura-, illetve kalapkollekciója).
Ekkor alakult ki a páros műsorvezetés trendteremtő szokása, amelynek a Krecz Tibor hírigazgatósága idején hellyel-közzel még európai színvonalú tárgyilagosság felmutatására képes RTL Klub is behódolt. A tv2-ben, ebben a Pintér Dezső-féle laboratóriumban kísérletezték ki azokat a hírkezelési módszereket, amelyek a naponta közelező vonatkatasztrófák és fejszés gyilkosságok után lehetővé tették a tévénézőknek – egyben potenciális választópolgároknak –, hogy megismerjék az MSZP programjának összes előnyös oldalát.
Valamit azonban elszúrhattak 1998-ban a Róna utcában, mert a Horn-kormány a kifinomult kereskedelmi tévés propaganda és a ma már megmosolyogtató, Szombathy Pál-féle közszolgálati A Hét erőfeszítései ellenére megbukott. Azért vesztett, mert nem volt még az RTL Klubon Heti Hetes, illetve Sváby András meg a Nap-kelte médiaproletárjai is visszafogták magukat. Akkoriban Simon András sem kergethette még ki Rogán Antalt a tv2 esti politikai magazinjának stúdiójából a vélemények ütköztetésének elvét sajátos módon alkalmazva, mert csak az adósságokban úszkáló Magyar Televízió tucatriportere volt. Sok-sok tapasztalat és Kovács László-i iránymutatás kellett ahhoz, hogy rájöjjön a polgári erőktől irtózó médiaarisztokrácia: ha szeretnék újra kedvenc baloldali politikusaikat a miniszteri bársonyszékekben látni, akkor keménynek és kritikusnak kell lenni. Fanyalogni kell hétfő hajnaltól vasárnap estig: harcias tényfeltárásokkal és Lakat T. Károly-monológokkal bebizonyítani, hogy ami 1998 és 2002 között az országban zajlik, az tulajdonképpen egy fasiszta diktatúra kiépítése, amelynek a Strasbourgig menekülő zámolyi romáktól kezdve a gránátfüstben fuldokló Élet és Irodalom szerkesztőségéig mindenki áldozatul eshet. Ha csak jelképes értelemben is, de lőni kell mindenre, ami mozog a jobboldalon (kivéve persze azokat, akik elhatárolódnak Orbán Viktor személyétől). És persze fiatalokra van szükség: Simon Andrást, a kezdetben még rokonszenves és problémaérzékeny riportert vagy az orbáni médiakorszak idején híradós főszerkesztői székét egyszer már elvesztő Rudi Zoltánt igazi kommandóssá kell kiképezni a tv2 harci akadémiáján, felkészítve őket arra is, hogy visszatérjenek a közszolgálatba, a rosszul fizetett díszletmunkások meg világosítók közé – magától értetődően nem az ő gázsijukkal.
Mert egyszer minden eljön: a remélt kormányváltás, ha nyögvenyelősen is, de bekövetkezett. Az Orbán-kormány hanyagságát sokszorosan elszenvedő közszolgálati televízió szánalmasan kiszolgáltatott helyzetbe került a régi-új hatalommal szemben. A győzelem mámora azonban nem fedhette el: a tv2 a nézettségi mutatókért folytatott harcban soha nem látott mélységekbe süllyedt (hiába emelkedett Pálffy István a „színésznagyságok” sorába azzal, hogy statisztaszerepet vállalt a Rendőrsztori című krimisorozatnak álcázott rettenetben). A Pálffy– Simon–Rudi-korszak véget ért. Az RTL Klub gőzhengerének hatása a csigából kagylót, a Dáridóból Big Brothert csinált, a nagy triásznak pedig mennie kellett.
Egyetlen út maradt a túlzsúfolt médiapiacon, mégpedig a gondosan kifosztott Magyar Televízió, a rendszerváltás utáni évtized botrányköve, amelynek az áprilisi választási kampányban játszott szerepe azt bizonyította, hogy a pénzügyi nyomora ellenére még mindig képes befolyásolni a politikai erőviszonyokat. A Ragáts Imre nevével fémjelzett új vezetés minden korábbinál arcátlanabb eszközökkel állította át a köztévé vágányát a baloldali térfél irányába. A tv2 szabaddá vált információzsoldosai mellett visszahozta a Nap-kelte nézői panaszok áradatát kiváltó stábját, amelynek igénytelen és primitív megjelenése, valamint nyíltan elfogult és részrehajló módszerei még a baloldali publicisták egy részének rosszallását is kiváltották.
A minősíthetetlenül ronda új logó, a Hegylakóval elindított esti filmkínálat, a száműzetésre ítélt egyházi műsorok helyébe lépő Élesben burkolatlanul kormánypárti álláspontot megfogalmazó talk-show-ja, valamint az Este című alibi-háttérműsor Fidesz-nekrológjai még csak a nyitányt jelentik. Félő, hogy a feltűnően jószívű országgyűlési többség által megítélt négy és fél milliárd forint arra fog elmenni, hogy valamilyen formában feltámasszák a Szomszédok című kampányfilm valamilyen klónozott utódát, és talán Juszt László is javában készülődik már, hogy megjelenjen a jól ismert sminkelőszobában. Mert a köz „szolgálata” őt kívánja – mindhalálig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.