idezojelek

Az MTA átalakítása szükséges és helyes lépés

A strukturális változtatás tökéletesen megfelel a nemzetközi gyakorlatnak.

Pál József avatarja
Pál József
Cikk kép: undefined
MTAegyetemképzéstudomány 2025. 07. 14. 6:25

Az újkori világ legelső akadémiája a római Accademia Nazio­nale dei Lincei (ennek mintájára született a francia és sok más), első tagjai között volt egy pisai–firenzei zenész fia, a kísérleti tudományok atyja, a nyelvművelő Galileo Galilei. Az intézménynek kezdettől fogva kettős profilja volt: humán (mint akkor az ilyen társaságoknak általában) és reál (ez újdonságnak számított). Presztízse óriási az egész világon. A tagság elnyerése a végzett tudományos tevékenység legmagasabb szintű elismerése, az ide tartozás tényéért azonban nem jár semmiféle anyagi ellenszolgáltatás. 

Miért van ez nálunk másként?

A mi Akadémiánk nemzetközi mintáktól való eltérő működése 1945-ben vette kezdetét, nem kis mértékben a Galileit a modern kutatás elindítójának tekintő Szent-Györgyi Albert tudományszervező működése következtében, aki az év júniusában egy delegáció tagjaként Moszkvába utazott, s hazatérve így nyilatkozott: a szovjet példát kell a Duna-medencében megvalósítani, az akadémikusok, a legkitűnőbb tudósok miniszteri rangban vannak. A Magyar–Szovjet Művelődési Társaság díszelnöke, az Irodalom és Tudomány folyóirat társszerkesztője (Zilahy Lajossal) a korábban három osztállyal működő MTA-t négyosztályossá (matematika–fizika és biológia, orvostudomány) tette.

1945 decemberében vita bontakozott ki a Nobel-díjas tudós és szegedi professzortársa, Bibó István között. 

Mindkét vitairat gépelt kézirat formájában a szegedi Klebelsberg-könyvtárban található. Az olvasást autográf beszúrások és javítások nehezítik. A vitaindító Szent-Györgyi tervezete volt. A kísérleti természettudomány műveléséhez (a szerző általában ezt érti a „tudomány” alatt) rengeteg pénzre van szükség, s egész, teljes munkaidejű embert igényel. Az egyetemen ez lehetetlen. Ő idejének-erejének 25 százalékát fordítja arra, hogy „egy-két órát ordítok a katedráról”, 30 százalékát pedig ülésekre és adminisztrációra. 

A tudós, állította, összeroppan ezen kötelezettségek súlya alatt. „Az egyetem a közélet tömegtalpaldája” lett, a „kutatók temetője”. A hallgatók sem tudományra, hanem piac­képes (eladható) tudásra vágynak, mert erre van szükségük a társadalomban való boldogulásukhoz. Míg az egyetem helye a tanítás, az akadémiáé a kutatás. Az orvos-biológus szeme előtt a szovjet példa lebegett: egy központi hatalom, egy párt, amelynek a pendant-ja a tudomány területén az egy akadémia. Ez szükségszerűen együtt járt azzal, hogy a tudományos kutatásra szánt állami ráfordításokból, kiváltságokból (nagybeszerzések, nemzetközi kapcsolatok, publikációk) ki kell zárni vagy háttérbe kell szorítani az egyetemi vetélytársakat.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem így Bibó István: „Szentgyörgyi (sic!) professzor úrnak erre a válságra egyszerű megoldási javaslata van: az egyetem számoljon le a tudományos nagyigényűséggel, vallja meg őszintén, hogy nem tudományt, hanem mesterséget tanít.” Bibó szerint ez utóbbira, az egyetemi kar mellett létre kell hozni a szakképzést nyújtó főiskolait. A jogászprofesszor más szerepet szánt az akadémiának: feladata az értékek megjelölése és hatékony képviselete. Az egyház korábbi szerepének megszűnése után Európában nincs olyan szervezet, amely e fontos célt szolgálná. A fórumként működő akadémia szellemi tekintélyével képviselhetne pluralista, több központú értékrendszereket. Teamszerűen összefoghatná a különböző (szellemi) törekvéseket.

A csatát akkor Szent-Györgyi nyerte, a háborúban viszont Bibó elképzelése áll győzelemre. Ma már kétségtelen, hogy a tudomány művelésének legfontosabb helye az egyetem. A hallgatók felkészítésének (diákköri mozgalom) lehetőségével, az egyetlen tudományos fokozat (PhD) kiadásának kizárólagos jogával ők rendelkeznek. 

A tudományos munkájukat nemzetközi mérce szerint megítélik. A rankingekben (Sanghaj, QS, Times stb.) elfoglalt évenként megállapított hely javításáért vagy megtartásáért kegyetlen harc folyik a világ nagy egyetemei között. A szcientometria fő szempontja a tudományos tevékenység minősége, a publikációk megjelenési helye (Q1–4), a citációk száma és a különféle indexek (Hirsch stb.). Az MTA-ból kivált humán intézetek e tekintetben nagyon kényelmes helyzetben vannak, nem kell aggódniuk a rangsorban elfoglalt helyük miatt. 

Mi történik most? Az MTA elvesztette legfontosabb, hatalmas létszámmal működő intézethálózatát. Ez a strukturális változtatás tökéletesen megfelel a nemzetközi gyakorlatnak. A finanszírozó (állam) és a finanszírozott (tudományos intézetek, kutatók) közé nem szokott beékelődni egy újabb, legfeljebb csak kis részben kompetens tudós társaság. Aki kutatóként részt akar venni a projektekben, és van kellő tudása, az továbbra is megteheti az MTA-tól függetlenné vált intézetekben. Az élő és élettelen reáliák mellett eddig a négy bölcsészet- és társadalomtudományi kutatóközpont is (bölcsészettudományi, nyelvtudományi, társadalomtudományi, közgazdasági) helyet kapott a Magyar Kutatási Hálózatban.

A botrány most e második szétválasztás körül alakult ki. A két nagy szellemi szféra közötti ilyen különbségtétel – tudják az egység mellett kardoskodók is – megfelel nemzetközi gyakorlatnak, sőt a józan ész kritériumainak is. 

Ha Szent-Györgyinek abban igaza is van, hogy bizonyos laboratóriumi és más kísérletek 24 órás szolgálatot, egész embert (de nem örökös akadémikusi, hanem aktív kutatói minőségben!) igényelnek, ez a szempont nem terjeszthető ki a humaniórákra. Egy történész, egy irodalomtörténész, egy filozófus stb. számára miért jelentene terhet a tanítás? Docendo discimus (tanítva tanulunk), tartja a mondás. Külföldön az intézetszerű kutatói csoportok valamilyen konkrét célkitűzéssel jöhetnek létre, mint például az internet előtt a nagy enciklopédiák megalkotására verbuvált szakembergárda tagjai, az ő megbízásuk a feladat elvégzésével megszűnik. Ilyenekre nálunk is szükség lenne.

Miért az ELTE? Az eddigi reformokkal nem következett be más – bármennyire is tiltakoznak gyakran politikai célzattal az érintettek –, mint a szovjet, Rákosi–Kádár-korszak szisztémájával való leszámolás, az európai hagyományok átvétele felé tett, régóta szükséges lépés. 

A négy említett kutatóközpont körülbelül 1200 dolgozójának beolvasztása az ­ELTE-be viszont nem egyszerű kérdés, hiszen az egyetemek között nagy arányeltolódást eredményez. Hol maradnak a többi bölcsész- és társadalomtudományi karok? Egyik helyen valamely kurzus oktatására több tucat jól képzett tanár áll rendelkezésre, másutt pedig senki. S mi lesz azokkal, akik eddig két fizetést kaptak?

A szerző professor emeritus (SZTE)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Szőcs László avatarja
Szőcs László

Boldog lesz-e így Kollár Kinga?

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ukrajna virtuális háborúja

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Hogyan írjunk újságot ma?

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Magyar Péter varázstalanítja magát

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.