Fenyők és angyalok

Szepesi Attila
2002. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden alkotónak megvan a maga védjegye. Egy-egy motívum, melyhez mániákusan újra meg újra visszatér. Szükségesnek tartja ugyanazt kimondani vagy felmutatni akár százszor is. Mint az elakadt hanglemez, mely ugyanazt a gordonkaakkordot ismétli a végtelenségig, és nem tud feloldódni a hegedűk tengerében. Ez az ismétlődés azonban nem szegénység, épp ellenkezőleg: annak felismerése, hogy a szétzilált és összetört világ egy-egy kallódó motívuma még emlékezik a teremtés imaginárius terére és idejére.
Ahogy Gulácsy Lajos tüneményes festményeinek védjegye a középkor, az álom meg a farsang, Ferenczy Károlyé az alkonyat zöldeslila levegője, melyben az arcok, a hegyoldalak meg a kék vizek önmaguk előidejébe tűnnek át, Barcsay Jenőé az újkor akarnokságától még föl nem sebzett világ láthatatlan szerkezete, Máttis Teutsch János művészetének emblémája a fa. Képeit, főként remek metszeteit gigantikus, ismeretlen sorsukat már-már szétfeszítő fák népesítik be. Akácok meg tölgyek. A teremtés folyamatos, metsző fényében álló fenyők, melyek nem a modern, rőffel mérhető térben és nem a mai, stopperral mérhető időben állnak, hanem a szakrális tér-időben. Ami bennük megnyilvánul, inkább zenei természetű, semmint látvány. Látható zene. Úgy őrzik a maguk teljességét, hogy részleteik feloldódnak a teremtés álmában, más szóval: talán nincsenek is fragmentumaik, melyek a pillanathoz volnának köthetőek – hullni készülő háncsuk, pöndörödő levelük vagy elüszkösült, bagolyülte águk –, valójában önmaguk álmai, spirituális jelképek, miként a kör, a spirál vagy a háromszög, az „isteni geometrizálás” értelmében, melyet Platón említ. Kissé fellengzős bölcseleti terminussal szólva: ezek a fák esszenciálisak, a mindenkori teremtő forma megajándékozottjai, és csak vékonyka szállal kötődnek a lehetőségek – a „szubsztanciák” – világához, ahhoz a tartományhoz, melynek minősítetlen félhomálya sugallatra vár.
Nagy István remek pasztellképeinek védjegye is a fa. Ezek a fák azonban egészen mások, mint a Máttis Teutsch-félék. Néhány domboldalon álló nyár vagy hegyen komorló fenyő. Szomorúfűz vagy vadalma. Magányos tölgy vagy réten burjánzó liget, mely az évtizedek múlásával odébb vándorol – mozgása szemmel nem követhető, csak az emlékezés képes e helyváltoztatást felismerni. Ezek a fák egyediek és rusztikusak. Le lehet alájuk ülni, végig lehet simítani a mohos törzsüket. Ibolya és ördögharaptafű virít, csiperkegomba nő alattuk. Előterükben ott zajlik a mindennapi vidéki élet: tehéncsorda meg birkanyáj legelészik, pásztor álldigál, vagy épp vándor igyekszik nem tudható célja felé. A gémeskutak és esztenák kormos árnyéka összekeveredik a cserje ágbogának visszfényeivel. A madárijesztő kalimpálása a kolompszóval.
Máttis Teutsch János fáihoz nem támaszkodik sem erdei barangoló, sem birkapásztor. Ezeknek a fenyőknek és bükköknek nincsenek év- és napszakaik. Nem az emberléptékű térben állnak, hanem – Tandorival szólva – „az erősebb lét közelében”. A szakrális térben. Ahol az angyalok jelenléte még olyan magától értetődő, mint az ősvilágban lehetett, az elemek között, melyekhez még nem tapadt a modern lélek szentimentális és ragacsos ábrándja. Itt a víz víz, a kő kő, a fa fa, a pillangó pillangó, az éjszaka kivilágítatlan, a tánc pedig szakrális áldozat. Nem hasznos vagy káros, hanem jelenvaló. Nem kell csodálni, nem kell elpusztítani, sem megmenteni, sem szeretni. Talán még tudomásul venni sem kell. Van. És ez a világ, ahogy a tradicionalista bölcselő, Rudolf Kassner mondja, még az Atya fennhatósága alatt áll. Nem állt, áll. Angyalai pedig a Kassner-tanítvány Rilke angyalaihoz hasonlatosak. Semmi közük a barokk oltárképek és parasztbarokk falvédők szárnyas és cukormázzal leöntött animuláihoz. Az embernél sokkal hatalmasabbak, sőt, ahogy a költő elárulja, „iszonyúak” is tudnak lenni.
René Guénon szerint az ősvilágban, melyet a csoda atmoszférája hatott át, az embernél erősebb hatalmak még közvetlenül voltak jelen a földön, szinte érinthetően. Zafír-, rubin- és gyémántrögöket görgettek a vizek, melyekkel nem törődött senki, azok csak később kezdtek keresett „ritkaságokká” válni. Az emberi lelkeket nem kellett jobbá vagy gazdagabbá tenni – hogy aztán ki lehesen rabolni –, de a holnapot sem akarta megreformálni se próféta, se bölcs, se közgazdász. A király érezte a szolgálat vállára súlyosuló terhét, s időnként szükségesnek tartotta, hogy megossza azt árnyékával, a bolonddal. Ha ideje lejárt, feláldozták a közösségért. Helyébe újat választottak. Táncoltak a tűz körül, és tudták, hogy arcuk a Teremtő arcához hasonlít.
Máttis Teutsch János fái ebben az elemi, felosztatlan, palánkoktól és eszméktől össze nem kaszabolt térben állnak. Nem a múlt, nem az „emberiség gyerekkora”, nem a babona vagy a dajkamese közegében, ahogy azt profán lelkek hajlamosak elképzelni, hanem a ma is jelenvaló szakrális térben, ami felismerhető most is mindenütt, mindent áthat, vannak ugyanakkor felfénylő mikroklímái itt-ott – erdő mélyén, liget szélzúgásában, folyó partján vagy pusztaságban –, melyek gravitációs tere marasztalóan fogadja a természetben kószálót, aki talán nem is tudja, milyen roppant időutazás részese. Néha, egy-egy pillanatra tán felrémlik előtte, hogy a vadvirágok meg a madarak egyívásúak a szélbe fonódó angyalokkal vagy a hely szellemét átható tündérekkel, aztán legyint és továbbáll.
Ezek a fák nem csecsebecsék. Nem árnyékot adó, gyümölcsöt termő, karácsonykor felcicomázható vagy épp cserépbe zsugorítható objektumok. Lenn a mozdulatlan kövekkel, odafönn a rebbenő szárnyakkal meg a lángokkal rokonok. Olyan emlékek, emlékeztetők, mint legkorosabbikuk, a Ginkgo biloba, a kínai páfrányfenyő, ami ősibb a mennydörgő gyíkoknál és egyéb, a földtörténeti középkorban élt sárkánymadaraknál meg a többi gyíkfejű, hordótestű állatóriásnál. Sokáig csak a fosszíliáit ismerték, a sárgászölden csillámló faopálokat, aztán néhány évtizede kiderült, hogy Kína északnyugati hegyeiben ma is él ez az „eleven kövület”.
Talán csak a Csontváry-cédrusokhoz hasonlíthatóak a Máttis Teutsch megfestette fák. Ugyanúgy az elemi világban állnak, annak szeleiből, ásványaiból, vizeiből és sugallataiból valók. A görögök által említett szferikus muzsikából. Ettől persze csöppet sem különböznek bárki élőtől vagy bármi kallódó limlomtól, csak épp róluk még leolvasható a teremtett világ motívumainak egyeredetűsége. Amit a virtuális tér és idő mai árnyéklelkei réges-rég elfelejtettek már.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.