Igény van egy ötezer fős konferencia-központra

Mára igen népszerűvé vált a turisztikai ágazat azon területe, amelyet úgy hívunk: konferenciaturizmus. Ez azért lényeges szegmense az idegenforgalomnak, mert az emberekben megvan az alapvető kommunikációs igény a személyes találkozásra. Éppen ezért nem véletlen, hogy a videokonferenciák nem vették át a személyes értekezletek szerepét. Túl azon, hogy a konferenciaturizmus nagyon drága, csak bizonyos dolgokra alkalmas. Ez lehet az oka annak is, hogy a műszaki fejlesztés megtorpant a világban a videokonferenciák terén, s csak a nagy nemzetközi találkozók kiegészítő megoldásaként használják.

2002. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új kapcsolatok, együttműködések kezdetét, bizalmat jelent a személyes találkozás, a másik megismerése a fizikai valóságban. A népszerűség másik oka, hogy ezeken a konferenciákon hallhatnak olyan neves, közismert szaktekintélyektől előadásokat, akikkel különben soha nem találkozhatnának.
A felmérések tanúsága szerint a másik ok, amiért szívesen utaznak el a konferenciákra, a társadalmi programok színessége, az érdekesség. Az úgynevezett „kávészünet-szekció” a konferenciák legfontosabb eleme, mert ekkor lehet egymással megismerkedni, beszélgetni, ami a későbbi üzleti kapcsolatok alapja is lehet. Ebből következően napjainkban a bölcs konferenciaszervező nem tízperces, hanem fél- vagy egyórás kávészünetet iktat be a programba.
Magyarország nagyon jó pozícióban van a nemzetközi turisztikai vagy konferenciapiacon. Hazánk évek óta nem volt rosszabb pozícióban, mint a 25. helyen a világban a nemzetközi ülések számát illetően. Budapest pedig volt már negyedik is e rangsorban. Valószínű, hogy Magyarország iránt megint nagyobb, felfokozottabb lesz az érdeklődés, mert az Európai Unióhoz a közeljövőben csatlakozó ország vagyunk, s ezek mind befolyásoló tényezők. Ugyanakkor a konferenciáknak mindössze kilenc százaléka nemzetközi, s ez Magyarországra is igaz. Eszerint a belföldi konferenciák uralják a piacot.
A nemzetközi konferenciák azért népszerűbbek, mert egy ilyen esemény leköti a szálláshely-kapacitások jelentős részét, továbbá a résztvevők elviszik az ország hírnevét. S ha egy ilyen rendezvény jól sikerül, az mindenképpen szakmai elismerést jelent annak az ágazatnak, amelynek konferenciáját rendezik.
A konferenciaturizmus az úgynevezett deszminációs turizmus kategóriája, azaz mindenki részesedik az áldásaiból. A képeslapárus, az autópályamatrica-árus, az éjszaka nyitva tartó shop éppúgy profitál a rendezvényből, mint a szervező. Sőt köztudott, hogy a konferenciaturista jóval többet költ, mint az adott területre érkező üdülő turista. Számos példa van arra, hogy egy-egy konferencianap után néhány kolléga együtt elmegy vacsora után várost nézni, szórakozni, vagy igénybe veszi a szálloda wellness-szolgáltatásait.
Napjainkra divattá vált a belföldi konferenciák megrendezése. Néhány évvel ezelőtt a turizmusnak ez az ága még nemigen volt ismert. Ma már azonban a vállalatoknál szinte természetes, hogy valamilyen rendszerességgel továbbképző, marketingfelkészítő vagy stratégiakidolgozó témájú összejöveteleket, értekezleteket szerveznek. Az ilyen típusú konferenciákra egyre nagyobb az igény. Ezért Magyarországon a szállodáknak egyre inkább fel kell készülniük a konferenciákra érkező résztvevők fogadására. Ma már minden kis panzió arra törekszik, hogy legyen legalább egy negyven- fős konferenciaterme, ahol akár ilyen megbeszélésre, értekezletre összejönnek a környékbeli vállalkozók vagy cégek.
A KSH adatai szerint az öt- és négycsillagos szállodákban meghatározó jelentőségű a konferencia- és üzleti turizmus, de ennek az ágazatnak jelentős a szerepe az egy- és kétcsillagos szállodák bevételeiben is.
Ugyanakkor megfigyelhető az is, hogy egyre több konferencia lebonyolítására a különleges helyszíneket keresik. Itt kerülnek előtérbe a kastélyok, kúriák, különleges helyen fekvő szállodák. Jó kombináció, ha van egy welness-rész, ahol lehet szaunázni vagy úszni. A tapasztalat az, hogy ezeken a helyeken sokszor több dolgot meg lehet oldani, mint egész nap a tárgyalóasztal mellett. Az adatok szerint világszerte – így Magyarországon is – a legtöbb konferenciát az orvosoknak szervezik, ezek a rendezvények az öszszes konferencia egyharmadát adják.
Legközelebb Magyarországon 2003. január 22–23-án lesz a hazai rendezvényszervezői szakma csúcstalálkozója, Randevú a rendezvények rendezvényén címmel az Egyetemi Kongresszusi Központban, ahol a konferenciaturizmusról is tartanak előadást.
Végül lényeges, hogy a konferenciák szervezése nagyon tőkeigényes terület. Ugyanis meg kell előlegezni az összes kiadást, ami majd utólag térül meg a részvételi díjakból.
Magyarország régóta tagja azoknak a nemzetközi szervezeteknek, amelyek konferenciaszervezéssel foglalkoznak. Elmondható, hogy sokszor színvonalasabb rendezvényeket szervezünk, mint más országok, amit az is bizonyít, hogy jelentős a visszatérő rendezvények száma. S bár nincsenek pontos statisztikai adatok arról, hogy az idegenforgalmon belül mekkora a konferenciaturizmus jövedelemtermelő képessége, bevétele, annyi bizonyos, hogy a konferenciaturista a normál turista átlagköltésénél általában háromszor, ám Magyarországon hétszer annyit költ. Ebből is látszik, hogy ez a terület dinamikusan fejlődik, s további távlatai is lennének. A továbblépésnek azonban van egy nagy fontos feltétele. Szükséges egy nagy, legalább 5000 fő befogadására alkalmas kongresszusi központ megépítése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.