Erősödik a vámszolgálat

Hazánk vámszempontból nyertese lehet az uniós csatlakozásnak, hiszen a közösségbe érkező, s hazánkban vámolt áruk után fizetendő vám egynegyede a magyar költségvetést gyarapítja majd. Ehhez azonban megfelelő fejlesztéseket kell végrehajtani. Elképzelések szerint összesen 13 logisztikai centrum lesz az országban, ahol vámkezelő irodát is kialakít a vámhatóság – nyilatkozta lapunknak Rajczy Lajos ezredes, a vám- és pénzügyőrség európai és nemzetközi ügyek főigazgatója.

Csákó Attila
2003. 01. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vámszempontból nyertese lehet Magyarország az uniós csatlakozásnak, hiszen a közösségbe érkező, s hazánkban vámolt áruk után fizetendő vám egynegyede a magyar költségvetést gyarapítja majd – nyilatkozta lapunknak Rajczy Lajos ezredes, a vám- és pénzügyőrség európai és nemzetközi ügyek főigazgatója. Hozzátette: ehhez azonban logisztikai központokat kell kijelölni és kialakítani. Ma még azonban kérdéses, hogy az ország uniós csatlakozása után mely technológiát alkalmazzák majd a magyar vámosok, s a határon vámkezelnek-e, vagy attól néhány kilométerre lévő belterületi logisztikai központban. A kormány közlekedéspolitikai stratégiájának megfelelően 13 ilyen centrum lesz az országban, ahol vámkezelő helyet is kialakítanak.
Az eddig elvégzett munkáról Rajczy Lajos megjegyezte: a magyar vámjogszabályok 99 százaléka már harmonizál az unióéval. Azt azonban ma még nem tudni, hogy a csatlakozás után megmarad-e a magyar vámtörvény, hiszen a nemzeti vámszabályok meghagyása országonként eltér. Például a franciák két kötetben szabályozzák nemzeti jogszabályaikat, ám ezek csak azokon a területeken maradhatnak fenn, amelyre az uniós jogszabály nem tér ki. A kérdésben döntést a jogalkotóknak kell majd hozni.
A főigazgató rámutatott: az Európai Unió nap mint nap hangsúlyozza, hogy a majdani EU-s határokon növelni kell az ellenőrzéseket, s azok hatékonyságát. Arra a kérdésre, hogy a gyorsaság és a biztonság miként egyeztethető össze, Rajczy Lajos az alábbiakat felelte: ez a vámigazgatások régi problémája. Egyfelől az ügyfelek és a multik részéről megfogalmazódik a gyors vámkezelés igénye, másfelől a nemzetközi terrorizmus és a költségvetés bevételi oldalának biztosítása érdekében komoly hangsúlyt kell fektetni az ellenőrzésre. Mindkét elvárás kielégítése leginkább az eredményes kockázatelemzési módszerrel orvosolható. (Ennek során a vámosok a szállítmány indítási és célországát, valamint egyéb más olyan körülményeket vizsgálnak számítógép segítségével, amelyek alapján vélelmezhető, hogy valami nem stimmel a fuvarral, vagy az országba belépő személlyel). Az informatikai rendszer ma már lehetővé teszi a szállítmány úton követését is. A szállítmányozók pedig partnerek abban, hogy kiszűrjék alkalmazottaik közül a törvénytelen utat választókat, hiszen érdekük, hogy vállalkozásuk ne veszítse el megbízhatóságát a hatóságnál. A vámigazgatás a jövőben további megállapodásokat köt szállítmányozó és vámügynökszövetségekkel. Az együttműködés jó példája az Egyesült Államok kormányáé, amely húsz frekventált kikötőt jelölt ki a világban, ahol egyedi megállapodások alapján biztosítanak információt egymásnak vállalkozók és hatóságok.
Visszatérve a magyar helyzetre, látni, hogy az unió nemcsak követelt, de forrásokat is biztosított a követelmények teljesítéséhez. A főigazgató emlékeztetett rá, hogy 1992-ben elsőként PHARE-pénzből látták el számítógéppel a testületet. A PHARE-pénzek jelentős részét azonban határfejlesztésre fordították, de jutott pénz 35 sugárkapu beszerzésére és telepítésére is. (Ezek a kapuk mutatják ki a határon áthaladó járművekben a veszélyes, sugárzó anyagokat.) Ebből a forrásból fejlesztették a vámlaboratóriumot is. Utóbbi nemcsak a bűnüldözési munkát szolgálja, hanem tarifális vagy származási problémák rendezésében is eredményesen felhasználható. A vámlaboratóriumok fejlesztése központi helyet kapott az EU bizottságának decemberben elfogadott „Vám 2007”-es programjában is. A PHARE-támogatással megvalósított fejlesztések összege az elmúlt tíz évben meghaladta – magyar társfinanszírozást nem számítva – a 90 millió eurót, amiből 68 milliót tett ki a határfejlesztés. A jövőben további fejlesztések a majdani uniós külső, 1087 kilométer hosszú határon lesznek, s – ebből 137 kilométer az ukrán, 447 a román, 346 a horvát és 157 a jugoszláv oldalon – az elkövetkezendő csaknem másfél évben további 15 millió eurót fordítanak erre.
A főigazgató ismertette, hogy a belső határok 1137 kilométeres szakaszán a hagyományos vámellenőrzés megszűnik az unió bővítésével. A schengeni egyezmény szellemében a belső határokon más jellegű, mélységi ellenőrzéseket fognak végezni. Ezek során harminc kilométeres határsávban a vámszolgálat bármikor, bárhol, bárkit megállíthat és kérdőre vonhat. Információnk szerint jelenleg a parancsnokságon még azon dolgoznak, hogy ezt – átcsoportosítással – a vámkommandó bővítésével, vagy egy új egység felállításával fogják végrehajtani. A főigazgató a testületnél sem létszámleépítést, sem bővítést nem prognosztizál az elkövetkezendő években.
Brüsszel más programokkal is segíti a magyar vámigazgatás integrálódását. Ezek között említette a főigazgató a Twinning programot, melynek során a spanyol vámigazgatás tanácsokkal, tapasztalatok átadásával és oktatással segíti a magyarokat. Egyébként a spanyol a világ egyik legeredményesebb kockázatelemzési módszere. A rendszer annyira jól sikerült, hogy azt az USA hírszerző és nyomzó szervei is tanulmányozzák. Arra a kérdésre, hogy miért nem a sokat hangoztatott eredményes magyar módszert elemzik az amerikaiak, a főigazgató ekképpen felelt: a spanyoloknak van tengerük, így az ő rendszerüket hatékonyabban tudják majd használni. Végezetül a főigazgató úgy ítélte meg, hogy a magyar vámigazgatás zökkenőmentesen fog belépni az unióba, s a felkészülés utolsó lépéseinek stratégiája februárra készül el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.