Ki fogja a kezed, Árvácska?

Nemrégiben jelent meg Diósi Ágnes szociológus Szemtől szemben a magyarországi cigánysággal című könyve. Nemcsak az szokatlan, hogy erről a témáról tankönyvszerű összegzés született, olyan, amelyet szociális munkások, leendő tanárok kezébe szán a szerző, de a címválasztás is merész. A politikailag korrekt roma népnév helyett azért használja a cigány szót, mert az előbbi kifejezés nem vonatkozik a nép valamennyi csoportjára.

Farkas Adrienne
2003. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Diósi Ágnes, aki évtizedek óta foglalkozik a cigányság helyzetével, úgy tartja, hogy nem a cigány kifejezést kell elvetni, hanem a hozzátapadt lekicsinylő, megvető képzeteket. Azt mondja, ő azért dolgozik, hogy a cigány vagyok kifejezés jelenthesse ugyanazt, mint a „rom som”: ember vagyok. Szociológus kutatóként rengeteg időt töltött fekete vonatokon, cigánytelepeken, és hihetetlenül sokat tanult ezeken a helyeken az összetartozásról, az igazi, meleg családi légkörről. Diósi Ágnes a többség és a kisebbség szembenállásának egyik okát abban látja, hogy a társadalom nagyobbik része nem ismeri a cigányság belső világának szabályrendszerét. Erre jó példa volt a gyöngyösi kórházban zajló konfliktus: a roma közösségekben, ha meghal valaki, mindenki köréje gyűlik és hangosan siratják. Lélektani szempontból sokkal hatékonyabban végzik el az úgynevezett „gyászmunkát”, mint a fegyelmezett többség, noha azt a kutató is elismeri, hogy a társadalmi normákhoz valóban illenék alkalmazkodni.
Érzelmi gazdagság, kézügyesség
Arra a kérdésre, hogy vajon a magyarokkal ezer éve együtt élő cigányság miként volt képes megőrizni ilyen élesen a különállását, azt felelte: azért, mert a teljes kulturális önfeladáshoz kötötték a befogadásukat, vagyis ahhoz, ha megszűnnek cigánynak lenni. A felmérések szerint a cigány származású szülők azt szeretnék, ha a gyermekeik tanulnának. És itt megint ütközik a hagyomány az újfajta értékrenddel: a roma lány csak szűzen mehet férjhez. Ha viszont szerelmes, képtelen tovább őrizgetni ezt a kincset. Inkább megtartják a lagzit, mindjárt az általános iskola után. Sok szülő egyébként attól is tart, hogy az iskolában a gyermeke megszűnik cigánynak lenni, itt is, ott is idegen lesz, bántani fogják, kinézik.
A nehézségek nagyon korán kezdődnek: bár kötelező az óvoda, oda mégis kevés cigány kisgyermek jár, mert a szociális juttatásokból élő családnak a fejenként néhány ezer forintos térítési díj is drága. A magyar oktatási rendszernek nemcsak a nyelvhasználata, de sok esetben a nyelve is eltér a gyermekétől, aki nem beszél magyarul. A pedagógusoknak gyakran sem hozzáértésük, sem szándékuk nincs arra, hogy ezekkel a gyermekekkel más tempóban, más módszerrel, egyéni sajátosságaikat figyelembe véve foglalkozzanak. A cigány gyermekeket érzelmi gazdagságuk, ügyes kezük, muzikalitásuk felől indulva lehetne a legkönnyebben a tudományok felé terelgetni. Ha meggondoljuk, ez közel sem speciális nemzetiségi probléma, alig van szülő, aki ne panaszkodna az iskolák személytelensége miatt. Az utóbbi években a köztudatban is pozitív példaként jelenik meg az a meleg és befogadó légkör, amiben a roma közösségek a csecsemőket és a kisgyermekeket nevelik. Ugyanígy másfajta tanulási tempójuk is termékenyítőleg hathat a pedagógiára. Diósi Ágnes megkockáztatja: nem kell szentírásnak venni a Nemzeti alaptantervet, ha ezzel képesek vagyunk megakadályozni, hogy roma gyermekek tízezrei minden érdemi iskolai végzettség nélkül éljék le az életüket.
Ezt hallva sokan az oktatás színvonalának süllyedésétől félnek, a jászladányi iskolabotránynak is ez volt az eredője. Ezekre az ellentmondásokra egyébként az unióban sem sikerült megoldást találni. A napokban jelent meg Magyarországon Jean-Pierre Liéglois könyve, ami a franciaországi vándorló romákról szól, és ebből egyértelműen kiderül: az ottani oktatáspolitikusok sem okosabbak, mint a hazaiak.
A könyv talán legérdekesebb fejezete a cigány nevelőszülő-képzéssel foglalkozik. Ez a problémakör magában hordozza mindazt, amit ma Magyarországon cigánykérdésnek nevezünk. Diósi Ágnes és munkatársai azt szerették volna elérni, hogy azok a cigány származású gyermekek, akik állami gondozásban nevelkednek, cigány nevelőszülőkhöz kerüljenek. Olyan emberekhez, akik a cigány létet pozitívumként tudják elfogadtatni a gyermekkel.
Furcsa ellentmondás, hogy a roma közösségekben ugyan a gyermek számított a legnagyobb értéknek, a nevelőotthonok mégis túlnyomórészt ilyen származású kicsinyekkel vannak tele. Diósi Ágnes azt mondja, ebben a szocialista rendszer a ludas, ugyanis ki akarta emelni a cigány gyermekeket a cigány életmódból, mert úgy tartotta, az úgymond lehúzza őket. Az állami gondozástól várták, hogy szocialista embert faragjon belőlük. Ha valami, akkor ez pontosan fordítva sült el, a deviánsok és fiatalkorú bűnözők jó része innen került ki. A szociológus itt megjegyezte, hogy a cigányság bűnözési arányát nem a teljes magyar lakossággal kell összevetni, hanem a hasonló szociális helyzetben élőkével, és máris egészen más képet kapunk, mint ami a köztudatban él.
Kiragadva a családból
A nevelőotthonok cigány gyermekekkel való feltöltése 1961-ben kezdődött egy párthatározattal, ami a cigányság életkörülményeinek javítását tűzte ki célul, vagyis erőszakosan kiragadták a gyermekeket a családból, szociális helyzetükre való hivatkozással. A mostani cigány állami gondozottak többségének már az apja-anyja is nevelőotthonban nőtt fel, és egész egyszerűen nem sajátították el a szülői készségeket. Nagyon sok fiatalról van szó, tízezrekben mérhető az egykori és mai cigány származású állami gondozottak száma. A roma közösségekben a gyermek a legnagyobb érték, de az öregek otthonában sem találunk cigányokat, sőt a hajléktalanok között is nagyon keveset, mert a hagyományos nagy család, ha századmagával lakik is egy fedél alatt, befogadja azt, akinek nincs hol lehajtania a fejét. Előfordult, hogy a család megpróbálta hazaszöktetni államilag nevelt gyermekét, ilyenkor azonban a rendőrség a nyomukba eredt, és a gyermek körözött személyként nézett a felnőttkor elé.
Sokan azt gondolják, hogy a prostituáltak gyermekei töltik meg a csecsemőotthonokat, ami részben igaz is. Nagyon érdekes ebből a szempontból a roma társadalom: az oláh cigány családokban elképzelhetetlen az ilyesmi, a romungróknál sajnos más a helyzet, de csak akkor, ha a hagyományos közösség szétesőben van és a tradíciók már nem fontosak.
Diósi Ágnes a kilencvenes évek első felében kezdett dolgozni azért, hogy a nevelőotthonokban élő cigánygyermekek cigány nevelőszülőkhöz kerüljenek. Nem kis fába vágta a fejszéjét, hiszen az állami politika számára az asszimiláció volt a cél. A másik nehézség: bár a gondozási díj és a családi pótlék, amit az állam ad a nevelt gyermek után, gyalázatosan kevés, mégis megélhetést ad egyes családoknak. Sajnos még léteznek mostohán kezelt Árvácskák.
A program úgy indult, hogy a gyermekvédelmi szakemberek azt szerették volna, ha azok a családok, akik állami gyermeket vesznek magukhoz, kapnának valamiféle képzést, így hivatásszerűen, fizetésért foglalkozhatnának a rájuk bízottakkal. – Nem tőlem származik az ötlet, hogy cigány nevelőszülőket képezzünk, engem csupán megtalált az ügy – mondja Diósi Ágnes. – Bár a képzést meghirdettük a televízióban és a sajtóban, az első tanfolyamra főként olyan polgárosodott cigány családokat hívtunk meg, akiket jól ismertem. Róluk tudtam, hogy beilleszkedtek a társadalomba, de őrzik a gyökereiket. Természetesen semmiből sem kaptak felmentést, ugyanazt kellett megtanulniuk, mint a többieknek. Az volt más, ahogyan a tanulnivalót megközelítettük. Ha fejlődéslélektanról volt szó, előbb megkérdeztem: ti hogyan csináljátok? Ebből aztán kikerekedett egy beszélgetés, aminek kapcsán a tananyagban szereplő fogalmakat is megismertettem velük.
Öröm és megvetés
Természetesen a cigánysággal kapcsolatos tantárgyak is szerepeltek a képzésben. Diósi Ágnes azt meséli, hogy a nevelőszülők hihetetlen örömmel élték meg, hogy a cigányságuk jó és értékes dolog, hiszen polgárosodottságuk ez idáig azt jelentette, hogy rengeteg motívumot fel kellett adniuk etnikai hovatartozásukból. Az oktatók számára rendkívül tanulságos volt, hogy a tanfolyamra járók a nyilatkozataikban hihetetlenül megvetették azokat a szülőket, akik eldobják a gyermeküket. Mégis, amikor a neveltjeiket meglátogatta a vér szerinti apjuk-anyjuk, szeretettel fogadták őket, elbeszélgettek velük. A származási szülők sokkal rosszabbul élték meg ezeket a helyzeteket. A tanfolyam sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy azok a szülők, akik ünneplőben mentek vizsgázni, úgy szeretik nevelt gyermekeiket, mint a sajátjukat. Diósi Ágnes megindító példákat sorol a könyvében, amikor sápadt, járni és beszélni nem tudó kis cérnaszálak nevető, boldog kisfiúkká és kislányokká váltak a meleg, elfogadó roma közösségben.
A happy end persze most is elmaradt. Tiz család végezte el azt a képzést, ők a mai napig nevelnek gyermeket, nagy szeretetben. Az új gyermekvédelmi törvény szerint azonban ez is helytelen, ugyanis a vér szerinti szülővel kell szoros kapcsolatot kialakítani, a nevelőszülő a jogszabály szerint csak ideiglenes szereplő lehet a gyermek életében. Meg kell tartania az érzelmi távolságot, hogy ha a származási szülő betoppan, elvihesse a gyermekét. A szociológus azonban azt tapasztalta, hogy az a cigány szülő, aki egyszer lemondott a gyermekéről, nagyon ritkán képes arra, hogy később visszavegye maga mellé. Éppen ezért kegyetlenség egy kisgyermeket megfosztani attól, hogy szeressék, mindezt egy meghatározhatatlan, álhumánus elv jegyében.
A cigány nevelőszülő-képzés ma is folyik, csak nem úgy, ahogyan indult. Lehetetlen időpontban, az etnikai sajátosságokat figyelmen kívül hagyó tanmenettel, éppen csak fizetni nem kell érte, az egykor volt ösztöndíj már a múlté. Diósi Ágnes azt mondja, örül, hogy leírhatta ebben a könyvben azt, amit évtizedek óta tanult a cigányságról és a cigány emberektől. Talán egy lépéssel közelebb jutottunk ahhoz, hogy többen érezzék jól magukat ebben az országban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.