Egy film sorstalansága

„A világon nincs olyan, hogy a producer a saját pénzét teszi bele a filmbe, ez egy legenda.” (Részlet egy Barbalics Péterrel készített interjúból) Minden idők legnagyobb hazai költségvetésű filmjének indult a Sorstalanság. Az alkotást a magyar állam 920 millió forinttal támogatta, azonban a forgatások több hónapnyi kényszerszünete, a résztvevőknek járó fizetség visszatartása, valamint folyamatos hallgatás és ködösítés után nemrégiben nyilvánvalóvá vált, hogy a filmért ennél jóval magasabb árat kell fizetni. Az alkotók a minap menesztették Barbalics Péter producert, ám előtte negyedmilliárd forint is „távozott” a produkcióból. Hogy miként és hová? Éppen ez a Sorstalanság sorsával kapcsolatos megválaszolatlan kérdések egyike.

Haklik Norbert
2004. 04. 28. 19:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két esztendeje, amikor nyilvánosságra hozták, hogy Kertész Imre kapja meg a 2002-es irodalmi Nobel-díjat, rövidesen híre ment, hogy filmet terveznek forgatni a szerző Sorstalanság című holokausztregényéből. A gondolat azonban jóval korábbi Kertész Nobel-díjánál. A Barbalics Péter vezette Magic Media Rt. ugyanis – állítólag az egyik német üzleti partner felvetésére – már 1997-ben megvásárolta a regényből készítendő film gyártási jogait. A producer – aki mellesleg Dávid Ibolya sógora – már 2002 őszén több helyütt nyilatkozta, hogy egymilliárd forintnál is magasabb összegű lehet a film költségvetése (ez végül két és fél milliárdra nőtt), s hogy az államnak is részt kellene vállalnia a film finanszírozásában. Barbalics kijelentései értő fülekre találtak: Medgyessy Péter miniszterelnök rövidesen bejelentette, hogy egymilliárd forinttal támogatja az állam az alkotást – a Pénzügyminisztérium tartalékkeretének terhére. Emiatt a kormányfő joggal mondhatta azt, hogy nem a többi filmtől veszik el ezt az öszszeget. De ha felidézzük a Bánk bánra, valamint a Hídemberre fordított állami támogatás miatti reakciókat, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy a legkevésbé sem előnyös gesztus a filmszakma felé egy produkció ilyenfajta finanszírozása.
A csapdahelyzet elkerülése végett úgy próbálták alakítani a dolgokat, hogy a produkció mégis pályáztatás útján kapja meg a Medgyessy által beígért összeget. Értesüléseink szerint ennek érdekében a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) elnöke, Grünwalsky Ferenc felvetette, hogy a közalapítvány játékfilmes szakkollégiuma kezdeményezzen pályázatot a Sorstalanság finanszírozására. A szakkollégium azonban Medgyessy korábbi kijelentésének ismeretében erre nemet mondott. Azonban az MMKA kuratóriuma – dacára annak, hogy korábban sohasem volt példa a szakkollégium „megkerülésére” – mégis megpályázta az összeget a produkció számára, amelyet meg is ítéltek a Sorstalanságnak. Így a pályáztatás, még ha oly furcsán is, de megtörtént, az eljárás viszont így sem aratott osztatlan sikert a filmszakma körében. Elvégre gyakorlatilag éppúgy valós versenyhelyzet nélkül adott az állam jelentős összeget egy komoly presztízsértékkel bíró film megalkotására, mint ahogyan nagy visszhangot keltve a polgári kormány tette a „kurzusfilmként” emlegetett két alkotással. Mindemellett a támogatás fejében – a magyarországi szokásrendnek megfelelően – az állam nem kap részesedést a szerzői jogokból sem, tehát még a Sorstalanság feltételezett anyagi sikere esetén sem térülhetne vissza az idei éves filmtámogatás negyedét megközelítő összeg az államkasszába. Végül 920 millió forintot különített el az állam a produkció számára, a két és fél milliárd forintos költségvetés fennmaradó részének biztosítását az angol Renegade Films, a német Euroarts, valamint az Európai Unió filmalapja, az Eurimage vállalta.
Tavaly decemberben el is kezdődött a forgatás, meglehetős titkolózás közepette. A munkálatok azonban látványosan haladtak, pedig már ekkor is problémákkal küszködött a produkció. Statiszták, statisztaszervezők, sminkesek és technikusok panaszkodtak, hogy késik a járandóságuk; szép számmal akadtak olyanok is, akik már december óta nem láttak egy vasat sem a nekik járó fizetségből. Bizonytalanságukat még inkább fokozta, hogy a február elején tartott nyílt napot követően leállt a forgatás. A produkció vezetői ezt akkor még azzal indokolták, hogy a rossz időre várnak (!). Időközben rátavaszodott a Sorstalanságra, mégsem folytatódott a munka. Március elején már Koltai Lajos rendező is bevallotta, hogy pénzügyi gondokkal küszködik a film, igaz, ekkor még csak a támogatások átutalásának késéséről, valamint egy-két hétnyi kényszerszünetről volt szó. A kényszerű tétlenség azonban az utolsó forgatási naptól, február 8-tól egészen máig tart, és az idő múlásával Koltaiék nyilatkozataiban is egyre inkább megcsappant az optimizmus: a hírek március közepén már arról szóltak, hogy a készítők áthidaló kölcsönöket is hajlandók lennének felvenni a film biztonságos forgatásának érdekében. Mindeközben a produkcióra az eddigi huszonöt (!) forgatási nap során 950 millió forintot költöttek, míg az alkotásból mindössze 60-65 perc – tehát a tervezett időtartam fele – készült el, bár a forgatások befejezését április közepére ígérték. Április közepén aztán felröppent a hír, miszerint az MMKA teljes körű jogi és pénzügyi vizsgálatot indít a Sorstalanság ügyében, valamint új pénzügyi háttérstruktúra kidolgozásán munkálkodik.
A hírek hátterében az állt, hogy a nyugat-európai koprodukciós partnerektől valóban nem érkezett meg a pénz a Sorstalanság alkotóihoz. Az angol koprodukciós partner ugyanis könyvvizsgálót küldött Magyarországra, hogy tájékozódjék a támogatás felhasználásának menetéről, ami ekkora összegű beruházások esetében rutinszerű eljárásnak számít. A könyvvizsgálónak azonban azzal kellett szembesülnie, hogy negyedmilliárd forintnak nyoma veszett – ez a felismerés vezetett a további esedékes összegek visszatartásához. A film azonban felélte a rendelkezésre álló pénzt, így következett be a kényszerű leállás. Mindemellett a nyugati partnerek többsége csupán szándéknyilatkozatot írt alá a közreműködésről, amitől – főként sikkasztás gyanújának esetén – természetesen bármikor elállhatnak a felek. Gyakorlatilag tehát tavaszra összeomlott a film: 250 millió forintnak nyoma veszett, és körülbelül 580 millióra lenne szükség a forgatás befejezéséhez – és az utómunkálatok költségeiről még nem is szóltunk.
Hamarosan a Sorstalanság készítői is belátták, hogy nincs értelme tovább a helyzet kozmetikázásának: Koltai Lajos rendező először az egyik kereskedelmi rádióban tette közzé nem kevés indulattal, hogy „a feje tetejére állt” a produkció, majd egyik napilaptársunknak nyilatkozva fogalmazott úgy, hogy a film „anyagilag teljesen lenullázta magát”, és hogy a producerben a stábnak, így személy szerint neki is „megrendült a bizalma”. Mindeközben több alkalommal összeült az MMKA vezetősége, megtárgyalandó a Sorstalanság további sorsát. Nyilvánvaló volt, hogy a politikai akarat sem engedi veszni hagyni a nagy presztízsértékű produkciót, azonban negyedmilliárd forint eltűnését követően végképp nem tehette meg a kormányzat, hogy közvetlen módon pótolja a film befejezéséhez szükséges hiányt. A döntés végül múlt csütörtökön született meg: az MMKA körülményesen fogalmazó közleménye szerint a közalapítvány „vállalja a válságba került Sorstalanság című film forgatásához és befejezéséhez szükséges anyagi és jogi feltételek megteremtéséért végzendő munka koordinálását”. A valóságban ez azt jelenti, hogy az MMKA Magyar Mozgókép Kft. névvel külön céget hozott létre, amely átveszi a Sorstalanság szerződéseit és finanszírozását a Magic Mediától. A produceri teendők további ellátására Hámori András Kanadában élő producer kapott felkérést. A tervek szerint Barbalics nem távozik a stábból, „papíron” produceri szerepköre is megmarad – ez nyilvánvalóan azért szükséges, mert az ő cége rendelkezik a megfilmesítési jogokkal –, de aláírási jogát megvonták, és döntéshozói jogköre csak Hámorinak lesz a továbbiakban. Várhatóan „vissza nem térítendő kölcsönt” kap az államtól a produkció – ami nem mellékesen azt jelentené, hogy az adófizetők pénzéből pótolnák a Barbalics produceri ténykedése során eltűnt összeget.
De még így is túl sok kérdőjel maradt a produkció körül. Kérdés, a rendező hogyan lesz képes motiválni a kényszerleállás – és fizetségük elmaradása – miatt csalódott szereplőket, miként és milyen többletköltség árán forgat tavasszal téli jeleneteket, valamint nem okoz-e gondot a leállás a tizenhárom éves főszereplő miatt is, elvégre ilyen korban igen gyorsan változhat a fiúgyermekek külseje és hangja. És ami az alkotás celluloidszalagon túli vetületeit illeti, kérdés, ha „megrendült benne a bizalma”, akkor Koltai Lajos milyen megfontolásból hallgatott heteken keresztül az időjárásra hivatkozva arról, hogy Barbalics Péter vezénylete alatt pénzügyi gondba került a produkció. Hogy a film pénzügyi helyzetét és szerződéseit áttekintő – a hírek szerint néhány hetesre tervezett – vizsgálat végeztével indul-e eljárás a 250 millió forintos hiány miatt Barbalics Péter ellen? S ha igen, Barbalics mellett azokat is felelősségre vonják-e majd, akik a filmeskörökben nem túl jó hírű producerre bízták a magyar filmgyártás eddigi történetében példátlan nagyságú összeget? És nem utolsósorban arra is csak a jövő adja meg a választ, hogy az országimázs szempontjából sem elhanyagolható produkció mérlege miként alakul a jövőben: meghozza-e a várt áttörést a magyar filmművészet számára, avagy éppen ellenkezőleg: a magyar filmesek megbízhatatlanságáról szóló mítosz útnak indítójaként fogunk-e majd emlékezni Barbalics produkciójára.
Mindenesetre egy tegnap megjelent interjúban Koltai Lajos azt ígérte, májusban Fóton folytatódik a forgatás, és az elmaradt tiszteletdíjakat is kifizetik a produkció résztvevőinek.



A SORSTALANSÁG ÚJ PRODUCERE. Hámori András Budapesten szerzett jogi diplomát, majd 1981-ben, amikor újságíróként Franciaországban járt, útját megszakítva Kanadába disszidált. Először a vendéglátóiparban dolgozott, majd egy volt New York-i rendőrrel készített interjúsorozattal kapcsolódott be a filmszakmába. 1985-től az Alliance nevű filmescég elnöke. 1989-ben alapította meg Susan Cavannel az Accent Entertainment Corp. nevű vállalatot. Az Alliance közreműködésével készült Szabó István A napfény íze című alkotása, valamint a Max című Menno Meyjes-film, amely Hitler festői próbálkozásainak időszakáról szól. A producer már e filmeknél is dolgozott együtt Koltaival. Produceri tevékenységéhez többek között olyan alkotások fűződnek még, mint az 1999-es eXistenZ David Cronenberg rendezésében vagy Enyedi Ildikó 1994-ben bemutatott filmje, A bűvös vadász.



A MAGIC MEDIA RT. KARRIERJE. Barbalics Péter 1990-ben hozta létre Balogh Kálmánnal és Sipos Lászlóval, miután tönkrement a Mafilm, amelynél együtt dolgoztak. „Nem volt semmink, csak a régebbről élő kapcsolataink”, idézte fel a kezdetet egy interjúban Barbalics – igaz, filmeskörökben közkeletű vélemény szerint az állami filmipar privatizációjának is szerepe volt a sikeres indulásban. Az utóbbi években a Magyar Filmszemléken számos díjjal jutalmazták a Magic Media produkcióit. A filmszakmában azonban nem örvend jó hírnek Barbalics: a korábbi, azonos nevű cégből átalakított Magic Media Rt. állítólag számos korábbi produkció munkatársainak jelentős összegekkel tartozik. Korábban Szász János rendezővel is konfliktusba keveredett Barbalics Péter. A rendező Wedekind A tavasz ébredése című színművét kívánta filmben feldolgozni a Magic Media közreműködésével, azonban – mint Szász János mondja – Barbalics Péter nemtörődömsége miatt késett le a produkció az uniós Eurimage pályázatáról, valamint miatta szállt ki végül a filmből két német és egy angol koprodukciós partner. „Barbalics felháborító módon nem fizette ki kollégáimat. Gyártásvezetőket, asszisztenseket. Egy óra alatt össze lehetne toborozni a szakma különböző pontjain azokat a színészeket, filmes szakembereket, cégeket, akiknek Barbalics cége tartozik” – mondta az ügy kapcsán a film.hu című internetes lapnak (www.magyar.film.hu) Szász János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.