Időhúzásra játszik a minisztérium?

Dénes Zoltán
2004. 06. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismételten érdemi munkavégzés nélkül fejezte be ülését a két hónapja megalakult parlamenti bizottság, amely az M5-ös autópálya kivásárlását, továbbépítését, valamint az állam és a koncesszor közötti szerződések körülményeit hivatott vizsgálni. Fónagy János, a vizsgálóbizottság fideszes elnöke lapunk megkeresésére a tegnapi bizottsági üléssel kapcsolatban elmondta: teljesen nyilvánvaló, hogy a kormány az időhúzásra játszik. Mint mondta, a Miniszterelnöki Hivatal végre megküldte a bizottságnak a kért dokumentumokat, viszont a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium – bár már több mint két hete kérték tőle – úgy időzített, hogy a kért szerződések csak egy része érkezett meg, s az is csak a bizottság ülésezése után. Ezért Fónagy János reményei szerint a jövő heti bizottsági ülésen végre érdemi munkát is tudnak végezni.
Mint ismert, az AKA Rt. negyven százalékát 21 milliárd forintért vásárolta meg az Állami Autópálya Kezelő Rt. Ehhez járul a már megépült szakasz több mint ötvenmilliárd forintnyi hiteleinek átvállalása, illetve a hátralévő szakasz 97 milliárd forintos költsége. A költségvetésnek, az adófizetőknek továbbá 27 éven keresztül úgynevezett rendelkezésre állási díjat kell fizetnie, ennek összege 2005 végéig 70 millió euró, majd azt követően 90 millió euró – azaz évente 15-20 milliárd forintba kerül az M5-ös használata. Így becslések szerint az M5-ös 40 százalékos tulajdonrészéért, s a továbbépítésért körülbelül 500-600 milliárd forintot költünk. De ez is csak becslés, ugyanis a kormány az ígértekkel ellentétben még mindig nem hozta nyilvánosságra a szerződések pontos számait.
Mindemellett a 45 kilométer hosszú, kétszer két sávos autópálya Szegedig való továbbépítésére az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. érdekeltségébe tartozó útépítő cégek közbeszerzés kiírása nélkül kaptak megbízást; a beruházás értéke 365 millió euró. A kilométerenkénti 1,88 milliárd forint átlagos építési ár a síkvidéki autópályához képest hatalmas összeg. Az állami beruházásként jelenleg épülő M3-as Polgár és Görbeháza között kilométerenként 1,38 milliárd forintba kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.